Saar-Hunsrück-Steig van Orscholz naar Weiskirchen
Door omstandigheden hebben we in 2014 geen enkele wandeling gemaakt met onze vaste wandelenvrienden. Maar in 2015 hebben we de draad weer opgepakt, al ging dat niet vanzelf. Ben wilde in april 2015 eigenlijk een lang weekend naar Engeland, maar toen hij hoorde dat Jef & Sigrid eigenlijk wel mee wilden, maar niet naar Engeland, regelde hij een hotel in Duitsland zodat ze een stuk van de Saar-Hunsrück-Steig konden gaan lopen. Toen wij dat hoorden wilden we ook wel mee en zo kon het gebeuren dat we begin april 2015 voor het eerst in ons leven een hopman weekend in Duitsland hadden.

Zaterdag, van Scheiden naar Weiskirchen (12,9 km)

Ben heeft aangegeven dat iedereen om 12.00 uur bij de kerk van Weiskirchen verwacht wordt. Dit lukt bijna, want wij zijn wel op tijd, maar staan bij de verkeerde kerk. Gelukkig zien we Ben & Carla langs (en door) rijden zodat alles zonder al te veel gedoe goed komt.

Nadat we de standaard monchoutaart van Sigrid hebben opgegeten (de volgende keer wel vorken meenemen Sigrid), brengen we een auto naar het eindpunt van onze wandeling van vandaag. Met twee auto's rijden we naar Scheiden waar onze wandeling vandaag begint.

Het is 12.50 uur als we op stap gaan en het regent. Het regent de hele ochtend al en op de heenweg hebben we zelfs een wegberm gezien waar een klein beetje sneeuw lag. Het is dus ook koud. Gelukkig regent het niet hard en na een uur of zo wordt het zelfs droog en nog een uur later gaat de zon zelfs een beetje schijnen. Al met al is het best aardig wandelweer.

De route is echt geweldig. Het pad gaat, vooral het eerste stuk, flink op en neer, maar het zijn allemaal kleine klimmetjes en afdalingen. Hier en daar is het echter wel glad (en overal nat) dus vooral bij die korte steile afdalingen is het even goed opletten.

Diverse keren stuurt de route ons zo'n berg keien op

We lopen de hele middag min of meer door het bos. Volgens het boekje van Ben hebben we 3% verharde wegen, 31% bos- en veldwegen en 66% wandelpaadjes. Volgens ons zou dat best kunnen kloppen.

Hij waakt over de edellherten
Onderweg zien we onder andere een wei met edelherten, enkele Wisenten en lopen we regelmatig langs zo'n leuk stroompje / slootje / beekje.

Op de eerste helft van de route komen we langs drie schuilhutten waarvan we er twee gebruiken om even te pauzeren. Zo beginnen we dit wandelweekend lekker op ons gemak. Om iets voor 17.00 uur zijn we weer terug bij de auto die net buiten Weiskirchen staat. Het was een prima wandeling.

Nadat we alle auto's weer opgehaald hebben, rijden we naar ons hotel, Hotel Restaurant Laux, in Merzig. We krijgen daar drie kamers, en wij hebben mazzel, wij krijgen van Ben de sleutel van de grootste kamer.

's Avonds eten we in het restaurant van het hotel. Het eten smaakt prima alleen de cappuccino lijkt helemaal nergens op. Wat we krijgen is matige koffie met warme melk, en het personeel heeft heel goed door wat wij ervan vinden. Jacob krijgt zelfs een gratis cappuccino aangeboden, maar die komt uiteindelijk niet omdat ze het niet voor elkaar krijgen een goede cappuccino te maken.

Zondag, van Bergen naar Orscholz (21,3 km)

Zoals afgesproken, zitten we vanochtend om 8.00 uur aan het ontbijt. In het restaurant van het hotel is een net en redelijk uitgebreid buffet ingericht, zodat we een prima ontbijt eten.

Rond 9.20 uur stappen we in de auto's en rijden we naar Orscholz waar we een auto achterlaten. Vervolgens rijden we naar Mettlach waar we ook een auto achterlaten. Tot slot rijden we naar Bergen waar we vandaag onze wandeling beginnen.

Het is 10.15 uur als we op stap gaan. Het zonnetje schijnt lekker, maar echt warm is het (nog) niet. Maar dat is niet raar, want toen we vanochtend aan ons ontbijt zaten, zat er nog ijs op onze auto's. De zon blijft de hele dag schijnen en aan het eind van de dag is een enkeling toch een beetje verbrand in zijn/haar gezicht. Over het weer hebben we vandaag dus niets te klagen.

Op zondag hadden we prima weer

Het pad / de route is een stuk afwisselender dan gisteren. Tot Mettlach gaat het pad licht naar beneden met hier en daar een klimmetje. Verder lopen we afwisselend door bossen en tussen de velden. En ondanks dat we (met name in en rond Mettlach) wat meer verharde wegen hebben dan gisteren, hebben we ook vandaag lekker veel paadjes en onverharde wegen.

In Mettlach nemen we afscheid van Gabrielle die met de auto die daar staat terug gaat naar ons hotel; zij vindt het wel mooi geweest. De rest loopt verder en ziet dat het deel van Mettlach dat aan de oostkant van de Saar ligt, overheerst wordt door een enorme fabriek van Villeroy en Boch. We komen echter ook langs een aardig pleintje waar we in de zon op een terrasje nog even wat drinken, behalve Jef, hij gaat zich te buiten aan een enorme kersen-ijscoup.

Vanaf Mettlach gaat de route de rest van de middag min of meer continue omhoog waarbij we zo nu en dan een wat steiler stukje hebben en een enkele keer een stukje naar beneden mogen. Dit stuk gaat ook min of meer langs de Saar waarbij we het hele stuk door het bos lopen.

Vlak voor we bij Orscholz zijn, komen we bij de beroemdste bocht van de Saar die we vanaf het uitzichtpunt "Cloef" in zijn geheel kunnen overzien. Tja, het is wel aardig zo'n bocht, maar nu alle bomen er nog winters bruin uitzien, ziet het er toch niet zo bijzonder uit. Wij zijn hier dan ook vrij snel uitgekeken en lopen het laatste stukje naar de auto in Orscholz.

De beroemdste bocht van de Saar

We zijn om 16.45 uur terug bij de eerste auto en, nadat we de auto die nog in Bergen staat hebben opgehaald, zijn we rond 17.30 uur weer in ons hotel. Net als gisterenavond eten we vanavond in het restaurant van het hotel. En net als gisterenavond is het eten heel behoorlijk maar de cappuccino waardeloos, en zo hebben wij weer iets om grappen over te maken.

Maandag, van Scheiden naar Bergen (12,8 km)

Soms vangt een boom een tak
Net als gisteren zitten we vanochtend om 8.00 uur aan het ontbijt. Na het ontbijt en het vullen van onze thermosflessen checkt Ben ons allemaal uit en om even voor 9.30 uur vertrekken we richting Scheiden. Maar eerst gaan we op zoek naar een bakker. Gisteren hebben we geen bakker kunnen vinden die open was en nu zijn vrijwel alle voorraden op, dus als we geen bakker vinden die open is, hebben we een probleem. Gelukkig vinden we in Mettlach al snel een bakker die open is. Sterker nog, volgens de informatie op de winkelruit was hij gisteren ook open.

Nadat we (of eigenlijk Ben) brood voor onderweg hebben gekocht, rijden we naar Bergen waar we twee auto's achterlaten. Een paar minuten later zijn we in Scheiden waar onze wandeling vandaag begint. Over de weg is het maar een klein stukje, de wandeling maakt echter een flinke slinger zodat wij ook vandaag een mooie wandeling hebben.

Het weer is vandaag een stuk minder dan gisteren. Het is droog, het waait niet veel maar we zien ook bijna geen zon. Hierdoor is het niet warmer dan een graad of vier waardoor we het vooral het eerste stuk, het pad gaat dan langzaam maar zeker omlaag, niet erg warm hebben.

Het is 10.00 uur als we aan onze wandeling beginnen en net als de afgelopen twee dagen lopen we ook vandaag vooral door het bos. We hebben wel het gevoel dat we vandaag wat meer over onverharde wegen en wat minder over wandelpaadjes lopen. Hierdoor kunnen we prima naast elkaar lopen en dus ook gezellig kletsen.

Dat kletsen is niet altijd handig want dan let je toch net iets minder op. Meestal gaat dit wel goed, maar we (met name Jacob) missen dit weekend een stuk of vier keer een afslag. Gelukkig heeft de rest dit over het algemeen binnen enkele tientallen meters door zodat het maar één keer echt mis gaat.

In de buurt van het stuwmeer van Losheim gaat het vreselijk mis. Jacob en Carla lopen zo te kletsen dat ze totaal niet door hebben wat er om hen heen gebeurt. Zo hebben ze niet door dat Ben hier in een restaurant wat wil drinken en ook per telefoon zijn ze niet bereikbaar. Verder letten ze ook niet op het pad waardoor ze een heel stuk over het asfalt lopen in plaats van over de enkele tientallen meters verderop gelegen route.

Dankzij een soort van stom toeval, ze zijn aan een picknicktafel gaan zitten om te pauzeren, zien ze de rest toevallig een eindje verderop lopen. Als dat niet gebeurt was, was het waarschijnlijk echt vervelend geworden. Nu was het vooral vervelend dat ze met hun gedrag de groep een versnapering in een restaurant door de neus hebben geboord.

Nadat de plooien weer min of meer glad gestreken zijn, gaan we weer op stap. De rest van de dag lopen we door een fraai bos zoals we dat dit weekend al veel gezien hebben. Het is jammer dat de bomen nog net niet uitgelopen zijn. Over enkele weken zal het er hier waarschijnlijk totaal anders uitzien.

Op maandag lopen we enkele keren over dit soort bruggetjes

Om 13.50 uur zijn we weer terug in Bergen. We rijden met z'n allen terug naar Scheiden. Daar nemen we afscheid van elkaar waarna ieder stel met zijn / haar eigen auto terug rijdt naar Nederland. Wij doen er twee uur en drie kwartier over om in Valkenburg te komen.

Het hotel

We sliepen dit weekend in Hotel Restaurant Laux in Merzig. We hadden hier drie kamers die allemaal een wat oudere uitstraling hadden maar verder erg verschillend waren. Wij hadden een heerlijk grote kamer met een koelkast, een aanrechtblokje en een redelijke douche. Jef & Sigrid hadden een veel kleinere kamer met een veel grotere badkamer inclusief een bad. En Ben & Carla, die hadden gewoon pech, zij hadden zowel de kleine versie van de kamer als de kleine versie van de badkamer.

Alles functioneerde zoals je mag verwachten, er was zelfs gratis internet. Alleen de dekbedden waren (veel) te kort voor iedereen die langer dan 1,70 meter is. Het ontbijt, dat bij de prijs van € 79 per kamer per nacht inbegrepen was, was prima. Het was ook geen probleem om onze thermosflessen met heet water gevuld te krijgen zodat we thee konden maken voor onderweg.

In het restaurant bij het hotel kan je heel aardig eten en het is zeker niet duur, € 15 - € 20 voor een voorafje en een hoofdgerecht. Het enige probleem was dat ze een nieuw koffieapparaat hadden en dat ze daar prima koffie uit kregen, maar melk opschuimen voor een fatsoenlijk cappuccino, dat konden ze echt (nog) niet.

Al met al vonden wij het geen bijzonder hotel maar er was ook weinig mis mee.