GR 577 van Wiesme tot Houyet
Dit deel van de GR 577 hebben we op basis van het oude boekje, uit 1998, gelopen en beschreven. Hierdoor sluit het verhaal niet helemaal aan bij het nieuwe boekje uit 2010.

Deze paal met bordjes zien we op zondagmiddag, we hadden hem graag 'iets' eerder gezien
Deze paal met bordjes zien we op zondagmiddag, we hadden hem graag "iets" eerder gezien
Eindelijk is het weer zo ver, we gaan we een weekendje "Hopmannen". De laatste keer was op 20 maart 2010 en inmiddels is het 15 april 2011, dus meer dan een jaar later. Het heeft dus veel te lang geduurd, maar er is sinds de vorige keer ook veel gebeurd waardoor we dit weekend op een voor ons nieuwe manier beginnen.

Twee weken geleden zijn we vanuit Mexico voor drie weken naar Nederland gekomen en inmiddels zijn we weer helemaal aan Nederland gewend. Gelukkig geldt dit ook voor Meike die we op donderdag meegenomen hebben naar opa & oma. Op vrijdag laten we haar daar met een gerust hart achter. We hopen haar zondag aan het begin van de avond weer te zien.

Wij zijn om 17.15 uur als eerste bij ons huisje op vakantiepark Le Cheneau. Met de reserveringscode van Ben krijgen we de spullen (onder andere beddengoed), de sleutel en mogen we betalen. Ben & Carla arriveren om iets voor 18.00 uur met het eten en drinken etc. zodat we kunnen gaan koken / eten. Jef & Sigrid arriveren om even na 20.30 uur als laatste omdat ze eerst hun dochters nog even in Roosendaal moeten afgeven.

Zodra Jef & Sigrid er zijn beginnen we aan de monchoutaart die zij bij zich hebben waarna we nog een gezellige avond hebben totdat we rond 22.30 uur naar bed gaan.

Zaterdag, van Chevetogne naar Wiesme (25,2 km)

We staan vanochtend zelfs voor onze doen vroeg op en Ben is relatief snel terug met het brood dat hij bij een bakker in Houyet heeft gehaald. Hierdoor zitten we om 9.05 uur al in de auto's. Eerst rijden we naar Wiesme waar we een auto parkeren en vervolgens rijden we naar Mont Gauthier waar onze wandeling vandaag begint.

Het eerste stuk, tot Hérock, hebben we een beetje een probleem. Alle markeringen in het veld zijn overgeschilderd, het lijkt erop dat de route die in ons boekje staat, en die wij dus lopen, niet meer bestaat. Maar door regelmatig in het boekje te kijken en goed op te letten op de grijze verf waarmee de standaard wit-rode markering is overgeschilderd, lopen we toch zonder veel moeite naar Hérock. Daar zien we de vertrouwde wit-rode markering weer.

Het pad dat we lopen gaat door een mooie glooiende omgeving waar op dit moment allerlei bloemetjes en bomen bloeien en vele bomen net een week fris groen zijn. Verder is het heerlijk weer, een graad of 16 en schijnt de zon regelmatig. Doordat het al enkele weken droog is lopen de meeste mensen op lage schoenen wat nergens een probleem is.

Een bosviool met op de achtergrond gele sleutelbloemen

Het pad van vandaag is sowieso meer geschikt voor lage schoenen dan hoge. We lopen relatief veel over asfalt, zeker in het begin, en over halfverharde bos- en landwegen. Hierdoor schieten we wel lekker op. Hierbij lopen we tussen Hérok en Houyet een stuk over een bosweg die min of meer tegen een berghelling ligt waardoor we een erg fraai uitzicht op de Lesse en de rest van de omgeving hebben.

Alleen de laatste etappe van Houyet via Mesnil Eglise naar Wiesme is anders. Het stuk van Houyet naar Mesnil Eglise bevat een erg leuk stuk door een bos over een pad dat langzaam maar zeker omhoog loopt. Tussen Mesnil Eglise en Wiesme ligt een flinke heuvel waardoor we nog een keer een stuk omhoog en vooral een lang, maar niet erg steil, stuk naar beneden lopen. Dit stuk is, of voelt in ieder geval, een stuk langer dan we verwacht hadden waardoor we niet om 14.30 uur, zoals we tijdens de laatste pauze gegokt hadden, maar om 15.00 uur bij de auto in Wiesme aankomen.

Het is een wandelweekend, maar er is gelukkig ook tijd voor een regelmatige pauze

Nu gaan we terug naar ons huisje. Omdat we zo vroeg zijn gaat Jef nog een stuk hard lopen en gaan Jacob en Ben nog een stukje, van Chevetogne naar Mont Gauthier, lopen. Dit is maar een paar kilometer en dus eigenlijk niet de moeite waard, maar doordat ze ook de auto verplaatsen kunnen we zo morgen van Le Fourneau naar Chevetogne lopen. Anders zouden we morgen namelijk van Scy naar Chevetogne lopen waardoor we tussen Scy en Le Foruneau gaatje van een paar kilometer zouden overhouden, dat proberen de heren zo te voorkomen.

Het stuk(je) dat Jacob en Ben lopen is een erg aardig stukje zonder asfalt, maar met een flinke sloot. Als ze beginnen zien ze nog net een paar wit-rode markeringen maar die veranderen al snel in overgeschilderde grijze vlekken. Gelukkig hadden ze hier op gerekend, vanochtend was dit immers ook al het geval, en dus letten ze extra goed op waardoor ze zonder problemen naar Mont Gauthier lopen. Om 16.00 uur beginnen ze aan hun wandeling en om 17.00 uur zijn ze weer bij de anderen in het huisje.