GR 571 van Pont de Targnon tot Sedoz

Het stuk van Pont de Targnon - Sedoz is het laatste stukje van de GR 571, maar voor ons is dit het op één na laatste stukje. Wij lopen dit stuk van de GR 571 op de laatste zaterdag van de zomer van 2015. Er is regenachtig weer voorspeld.

We verblijven dit weekend in Zuid Limburg en op zaterdag rijden we met onze auto heen en weer om dit stuk van de GR 571 te wandelen. We zitten een kwartiertje eerder dan gepland in de auto en onderweg loopt alles goed zodat we om 9.45 uur onze auto parkeren bij de Tarverne du Ninglinspo.

We willen hier de bus van 10.08 uur richting Targnon nemen, maar we moeten dus een poosje op wachten. E moeten zelfs iets langer wachten dan verwacht, de bus heeft wat vertraging. Om 10.25 uur stappen we een stukje voor het dorpje Targnon uit de bus waarna we in 10 minuten naar het beginpunt van onze wandeling van vandaag lopen.

We hebben het boekje van Ben over de GR 571 uit 2006 bij ons en volgens dak boekje gaan we 19,2 km lopen. Onderweg blijken we niet zo veel aan dit boekje te hebben, op drie plaatsen is de route namelijk aangepast. Hierdoor lopen we vandaag volgens ons wel een mooiere route, maar ook een iets kortere. Volgens onze gps lopen we vandaag 16,9 km waarbij ±10 km hetzelfde is als de route die in het boekje van Ben staat.

De route is, vooral in het begin, wat heuvelachtiger dan we verwacht hadden. Verder gaat de route alleen het laatste kilometers, als we langs de Amblève lopen, over een smal paadje. De rest van de route gaat hoofdzakelijk over onverharde boswegen. Alleen rond de gehuchten Chession, Lorcé en aan het eind bij Noncèveux hebben we wat stukjes asfalt.

Vlak voor Chession mogen we voor de verandering zelfs een stuk door een weiland. Wij vinden dat wel leuk, maar zoals wel vaker als we een keer door een wei mogen, kunnen we niet zo goed zien waar we de wei uit moeten zodat we nog wat langer van onze wandeling door de wei genieten.

Het enige wat vandaag een beetje vervelend is, zijn de omgezaagde bomen / takken die de laatste kilometer voor we de Amblève bereiken over de bosweg liggen. Een paar takken / bomen over het pad maken we wel vaker mee, maar als over een afstand van een kilometer meer dan de helft van het pad bedekt is met takken / bomen, vinden wij dat niet echt gezellig.

GR 571: Eerst dachten we 'dit gaat wel' maar na 500 meter water we de takken  / bomen op het pad wel een beetje zat
Eerst dachten we "dit gaat wel" maar na 500 meter water we de takken / bomen op het pad wel een beetje zat

Of het aan deze takken / bomen ligt durven we niet te zeggen, maar op dit stuk missen we wel een afslag want als we bij de Amblève komen zijn we de route kwijt. Op basis van de gps-track die we hebben en wat er in het boekje van Ben staat besluiten we een pad stroomafwaarts te volgen. Dat blijkt de juiste beslissing te zijn want een eindje verderop zien we de bekende rood-witte streepjes weer en zitten we dus weer op de route van de GR 571.

In het laatste deel van de GR 571 zit nog een variant, volgens ons vooral bedoelt voor het geval het water in de Amblève zo hoog staat dat je eigenlijk niet over de normale route kunt. Ondanks alle regen van de afgelopen week denken we dat het nog wel mee zal vallen en nemen wij de normale route van de GR 571. Achteraf blijkt dat een goede keuze te zijn geweest, het water is nergens een probleem, we kunnen zonder moeite het pad volgen.

Het weer zit vandaag niet tegen, de eerste helft is het droog en vrijwel wind stil. Op een gegeven moment zien we zelfs een streepje blauwe lucht. Maar op een gegeven moment begint het toch wat te miezeren. Tussen door wordt het zo nu en dan droog zodat we lang nog zonder regenkleding lopen.

Als we het eerste stuk langs de Amblève lopen begint het wat harder te regenen, maar we lopen onder de bomen en hebben er niet echt last van. Gelukkig zien we dan ook nog een oude open schuur waar we mooi onze laatste pauze kunnen houden.

Voor we weer verder gaan leggen we echter wel onze poncho's boven in onze rugzakken. En dat is maar goed ook want op een gegeven moment begint het ineens heel hard te regenen. Gelukkig duurt de bui maar even zodat de poncho's al snel weer uit kunnen. Voor we om 15.35 uur bij de auto zijn doen we de poncho's nog een keer een poosje aan voor weer een buitje.

Wij vonden het een erg mooie wandeling. En na wat gedronken te hebben in Tarverne du Ninglinspo rijden we weer terug naar Zuid Limburg.