GR 571 van Coo tot Les Trois Croix (Courtil)
Op woensdag 1 en donderdag 2 mei 2013 hebben we dit stuk van de GR 571 gelopen. We waren weer eens in Nederland maar Ben & Carla (en Jef & Sigrid) hadden geen tijd voor een Hopman weekendje en dus zijn we lekker met zijn tweeën gaan wandelen.

Na wat kijken naar de diverse gaten die we bij de diverse GR routes nog hadden, kwamen we al snel uit bij het stuk van Coo naar Gouvy van de GR 571. Dat is precies 40 kilometer en zou dus mooi twee dagen van ± 20 kilometer kunnen opleveren. Dit was gelukt als Hostellerie Les Linaigrettes niet vol had gezeten. Nu konden we geen hotel of iets dergelijks in de buurt van het midden van de route, Houit, vinden. Na nog wat zoeken en kijken hebben we uiteindelijk een overnachting geboekt bij Hotel Villa de Effats in Vielsalm.

Het eerste plan was om de auto bij het station van Coo te parkeren, daar de trein naar Gouvy te nemen en dan in twee dagen terug te lopen. Maar nu we toch niet in het midden konden slapen en van / naar Vielsalm moesten lopen konden we onze auto ook bij het station van Vielsalm parkeren en de ene keer de trein naar Coo en de andere keer de trein naar Gouvy nemen. Dit had als voordeel dat we 's avonds onze auto weer zouden hebben en dus wat meer spullen mee konden nemen. Dit was wel lekker want er werd wat regen voorspeld en doordat we onze extra kleren nu in de auto konden laten liggen, wisten we zeker dat we 's avonds een setje droge kleren zouden hebben.

Dag 1, van Coo naar Rencheux (Vielsalm) (24,8 km)

We hebben mazzel dat we vanochtend ruim op tijd zijn vertrokken want als we de snelweg (E42) afrijden is er een flinke omleiding richting Vielsalm. Alles bij elkaar zijn we ± 10 minuten extra onderweg voordat we onze auto bij het station van Vielsalm parkeren. Op dat moment duurt het nog een kwartier voordat onze trein, die van 10.36 uur, naar Coo vertrekt. De trein is iets te laat en in de trein kopen we twee enkeltjes Coo, kosten € 2,80 per stuk. Om even voor 11.00 uur stappen we uit op het station van Coo.

We lopen een paar honderd meter voordat we op de route zijn waarna we al snel een trappetje op mogen. Terwijl wij omhoog lopen zien we enkele mensen met een stoeltjeslift omhoog gaan. Dit is zeker niet de enige klim van vandaag, maar wel de langste / steilste klim. In het totaal hebben we vandaag een stuk of vijf redelijke klimmetjes.

Wij lopen vanuit Coo omhoog, maar je kan ook met de stoeltjeslift omhoog

De eerste helft van de route, z'n beetje tot aan Spineur, vinden wij het mooiste stuk van vandaag. Alleen in Trois Point, waar we bijna de GR 14 oplopen, hebben we een stukje asfalt, maar voor de rest hebben we vrijwel alleen halfverharde boswegen. De tweede helft van de route hebben we wat meer asfalt en ook wat meer halfverharde veldwegen. Echt spectaculair is de route nergens, maar we vinden dat we vandaag toch een erg mooie route hebben. Vooral het stukje net voorbij Trois Point met aan de ene kant de rivier de Salm en aan de andere kant een spoordijk is een erg aardig stukje.

De afslag net buiten Trois Point waar de GR 571 en de GR 14 splitsen

Het weer zit vandaag erg mee. We hadden verwacht dat we in de loop van de middag wel wat regen zouden krijgen, maar dat is dus niet zo. Sterker nog, tijdens de lunch smeren we ons in met zonnebrand omdat we bang zijn dat we anders verbranden. Verder is de wind een stuk minder stevig / koud dan de afgelopen dagen waardoor het gewoon prima wandelweer is.

Soms is de GR 571 een pad met hindernissen

Het enige wat een beetje tegen zit is de horeca in Grand-Halleux. Volgens ons boekje zou je daar wat moeten kunnen drinken, maar wij zien / vinden niets. Achteraf vermoeden we dat je in principe bij de bakker die we gezien hebben wat kunt drinken, maar die was dicht toen wij daar langs kwamen. Het is vandaag 1 mei en in België is dat een nationale feestdag.

Het uitzicht vlak voor Vielsalm

Doordat we aan het eind van de middag ook nog terug moeten lopen naar het station van Vielsalm lopen we vandaag ruim 26 kilometer. Als we daar rond 17.40 uur bij onze auto aankomen zijn we wel moe, maar het was goed te doen. En wat erg lekker is, is dat we tien minuten later bij ons hotel zijn.

Het hotel

We slapen deze keer in Hotel Villa de Effats. Dit is wat ons betreft een prima hotelletje, al vinden we het wel wat duur, € 90,- voor één nacht. Maar we konden niets redelijks vinden dat goedkoper was. Het grootste nadeel van dit hotel is dat het net buiten Vielsalm en dus net iets verder van de route ligt. Maar er is wel een heel behoorlijk restaurant bij waarbij wij 's avonds prima eten, kosten € 80,- (dat is inclusief een fles wijn).

De kamer is redelijk ruim, er zijn twee stoelen en er staat een apparaat waarmee je zelf twee kopjes koffie kunt zetten. Het is wel handig dat de gebruiksaanwijzing er bij ligt want helemaal vanzelf gaat het koffiezetten niet.

De badkamer is eenvoudig, maar voldoet en is lekker ruim. Iets wat we van de douchecabine niet kunnen zeggen, die is wat krap. De douche zelf is echter prima. Wat wij ook lekker vinden is dat de verwarming het nog gewoon doet. Dus als we om even na 19.00 uur de ramen weer dicht doen omdat we het wat koud vinden worden, doen we lekker de verwarming een beetje aan.

Waar we bijzonder tevreden over zijn is de service van de mensen. We vonden het stukje van Gouvy naar Rencheux (Vielsalm) van 15,2 km namelijk wel een beetje kort, en zouden liever bij Les Trois Croix (Courtil) beginnen. Maar met een trein of bus konden we daar niet komen en de website van de taxi die we vonden deed het niet. Dus stuurden we het hotel een mailtje en zij wisten wel een taxi, maar hadden daar geen vertrouwen in. Toen we in het hotel aankwamen bood de meneer bij de receptie meteen aan om te helpen met de taxi, maar hij zei ook dat hij niets kon garanderen. Op dat moment besloten we er nog even over na te denken. Toen wij later zaten te eten kwam hij weer langs en zei dat hij de volgende dag toch naar Luxemburg moest en ons wel kon wegbrengen, iets wat hij ook gedaan heeft. Dat was echt een geweldige oplossing !

Dag 2, van Rencheux (Vielsalm) naar Les Trois Croix (Courtil), of eigenlijk andersom (18,6 km)

We staan vanochtend om 7.45 uur op zodat we mooi op tijd aan het ontbijt zitten. Na het ontbijt lijkt het erop dat we nog behoorlijk lang moeten wachten voordat we weggebracht worden. Maar het valt mee, om 9.00 uur zegt de meneer van het hotel dat zijn plannen zijn gewijzigd en hij ons min of meer direct wil wegbrengen. Wij pakken snel onze laatste spullen in, betalen het hotel (€ 90,-) en het restaurant (€ 80,-) en even later zitten we in de auto.

Een beetje op de gok laten we ons om even na 9.30 uur iets buiten Courtil afzetten. Het vinden van de route valt niet mee. We lopen een stukje heen en weer en komen vervolgens tot de conclusie dat de nieuwe weg die hier aangelegd wordt over onze route loopt, hmmm.

Hier liep vroeger de GR 571, maar nu dus niet meer

Gelukkig hadden we tijdens onze voorbereidingen voor deze dagen op internet een gps-track van de GR 571 gevonden en deze op onze gps gezet. De route van deze gps-track klopte gisteren heel behoorlijk maar nu loopt deze behoorlijk anders dan de route die in ons boekje staat. Wellicht dat de gps-track een aangepaste / de nieuwe route weergeeft. We lopen een stuk over het meters brede zandpad dat binnenkort een asfaltweg wordt en als we bij de route van de gps-track komen zien we meteen de eerste rood witte markering. Mooi, de route is dus inmiddels aangepast en die gaan we nu volgen. Het is inmiddels 10.00 uur voordat we echt op pad gaan.

De nieuwe route van de GR 571 in de buurt van Courtil

Het pad is gaat vandaag, net als gisteren, vooral over halfverharde bos en veldwegen. Hierbij hebben we het gevoel dat we vandaag iets minder door bossen en wat meer over asfalt lopen. Verder hebben we wat minder beklimmingen, alleen als we Salmchâteau verlaten moeten we wat serieuzer omhoog lopen. Rond Salmchâteu hebben we trouwens ook een paar kleine stukjes waar we over een echt paadje lopen. Hiermee zijn deze stukjes, samen met het eerste stuk van de nieuwe routerichting Gouvy, de leukste stukken van vandaag.

Zomaar ergens langs de GR 571

Als we Salmchâteau uitlopen komen we een verrassing tegen. We komen op een perceel waar men zojuist alle bomen heeft omgezaagd. Gelukkig staat er nog net een boom met een kruis erop overeind anders waren we strak rechtdoor en hartstikke verkeerd gelopen. Nu ploegen we ons dwars over het veld omhoog en mede dankzij de eerder genoemde gps-track lukt het ons vrij eenvoudig om aan de andere kant van het perceel de route weer op te pakken.

Probeer hier de route maar eens te volgen / vinden

Net als gisteren zit het weer vandaag erg mee, er waren buien voorspeld, maar wij zien geen druppel regen. Wat verder erg lekker is, is dat de winkels vandaag wel open zijn. Hierdoor kunnen we bij een bakker vlak bij het station van Gouvy een prima bakkie koffie drinken. Dit kost samen met een tweepersoons appelkruimelvlaaitje € 4,80 en dan te bedenken dat we gisteren op de heenweg bij een benzinepomp € 7,20 betaalden voor twee cappuccino's.

Nadat we de route afgelopen hebben mogen we nog een dikke kilometer verder lopen zodat we om iets over 16.00 uur weer bij ons hotel / onze auto zijn. We willen binnen nog even iets drinken, maar dat blijkt niet te kunnen, men is dicht. Er zit voor ons dus weinig anders op dan in de auto te stappen. We hebben niet zo veel zin om ergens anders nog te stoppen en dus rijden we rechtstreeks naar huis. Het waren twee mooie dagen waarop we heerlijk gewandeld hebben.