GR 571 van Comblain au Pont tot Coo

Wat er aan vooraf ging

Dit stuk van de GR 571 hebben we in april 2010 gelopen. Deze keer niet met Ben & Carla omdat zij dit stuk al gelopen hadden.
Eigenlijk was het helemaal niet de bedoeling dat we zouden gaan wandelen. We wilden op 15 april 2010 naar China vliegen om daar na ruim een jaar weer te gaan wonen. Helaas legde juist vanaf die dag een wolk as van een vulkaan in IJsland al het vliegverkeer in Nederland stil. Wij hebben wel in onze vliegtuigstoelen gezeten, maar het vliegtuig heeft de slurf nooit verlaten.
Op vrijdag lukt het ons om voor dinsdag 20 april (Jacob) en voor vrijdag 23 april (Gabrielle) een andere vlucht naar Peking te krijgen. Dus moeten minimaal vijf dagen wachten. Thuis, bij Ben & Carla, gaan zitten wachten tot we eindelijk naar China kunnen, daar worden we ook niet vrolijker van. Daarom besluiten we om, mede vanwege het mooie weer, twee dagen te gaan wandelen.

We regelen op zaterdag bij Köhler een huurauto voor zondag en maandag en reserveren we voor de nacht van zondag op maandag een kamer in een hotel in Remouchamps.
Zo vertrekken we op zondag rond 8.50 uur vanuit Rijswijk richting de Ardennen. We brengen eerst onze spullen naar ons hotel, Bonhomme, in Remouchamps. Het is dit weekend echt prima weer en dus drinken we daar nog even een bakkie in de zon op het terras.
Vervolgens pakken we onze wandelspullen en rijden we naar het station van Rivage. Daar parkeren we onze auto en begint onze wandeling voor de komende twee dagen. We beginnen hier omdat we morgen met de trein hier terug willen komen om onze auto op te halen.

Dag 1, Pont de Sçay (Comblain au Pont) - Remouchamps (19,8 km)

Zoals gezegd beginnen wij bij het station van Rivage. We moeten eerst ongeveer een kilometer lopen voor we bij het beginpunt van de GR 571 zijn. Hierbij komen we langs een bakker waar we nog even een paar, achteraf erg lekkere, appelflappen kopen.
Het beginpunt is niet bijzonder goed aangegeven, maar vooral het (niet meer in gebruik zijnde) station van Comblain au Pont herkennen we nog van de keer dat we hier waren om een stuk van de GR 57 te lopen. We zullen vandaag trouwens nog meer plaatsen zien waar we al vaker zijn geweest.

Het plateautje even voorbij Comblain au Pont

Rond 12.30 uur staan we bij het oude station van Comblain au Pont en moeten we via een klein paadje flink omhoog. Boven lopen we over een veldweggetje over een soort plateau tussen lente frisse weiland door. Dit is allemaal erg aardig.
In Oneux mogen we een ommetje door het dorpje maken waarna we een dik uur door open velden lopen. Hierbij wisselen asfalt- en halfverharde landwegen elkaar af. Dankzij het mooie weer en het wijdse uitzicht is dit een aardige wandeling. Maar bij grijs, regenachtig, weer is dit stuk volgens ons een stuk minder leuk.

Ergens langs de GR 571

Een stukje voor Martinrive mogen we echter weer een stukje over een leuk pad door een bos. Nadat we in Martinrive de Amblève zijn overgestoken, mogen we weer even een stukje stevig klimmen. Hier hebben we een leuk paadje maar de laatste paar kilometer voor Aywaille zijn helaas weer asfalt.
Ook in Aywaille zijn we al vaker geweest. De laatste keer liepen we over de GR 15 / GR AE, die vanaf Aywaille dezelfde route als de GR 571 naar Remouchamps volgt. De vorige keer dat we hier liepen was Jacob behoorlijk geblesseerd, vandaag gaat het allemaal veel beter. Deze keer komen we echter niet echt door Aywaille, we laten het grootste deel van het dorp rechts liggen.

Vanuit Aywaille klimmen we net als toen omhoog en bij een bankje nemen we onze derde pauze van deze middag. Het is heerlijk weer en we genieten er vandaag extra van door net iets vaker en langer dan normaal pauze te nemen.
Dit laatste stuk naar Remouchamps is erg afwisselend, zowel qua pad als qua omgeving en daardoor wellicht het leukste stuk van vandaag. Zelfs het laatste stukje, door Remouchamps, is net iets aardiger dan wat we meestal zien als we door een dorpje moeten.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Om iets over 17.30 uur gaan we weer zitten op het terras waar we iets minder dan zes uur geleden ook al zaten, het terras voor ons hotel. We drinken wat en gaan naar onze kamer om ons te douchen. Het duurt even voor we warm water hebben maar verder is de douche prima, net als de rest van onze kamer. Beneden in de lobby / het restaurant is zelfs draadloos internet aanwezig dus wij zijn helemaal tevreden.
Als toetje gaan we buiten op het terras eten. We eten prima, maar de koffie drinken we binnen, op een gegeven moment wordt het toch wel wat frisjes.

Dag 2, Remouchamps - Coo (27,9 km)

Als we om 7.30 uur opstaan hebben we heerlijk geslapen. We hadden eventueel wel iets eerder willen opstaan, maar men heeft sowieso de tijd voor het ontbijt al 15 minuten voor ons vervroegd, namelijk naar 8.00 uur. Als we rond 7.50 uur beneden komen, komt de man van het hotel net met de broodjes binnen.
We eten een prima ontbijt en ook onze thermosflessen worden gevuld met thee. Het uitchecken gaat even iets lastiger omdat we niet genoeg contant geld bij ons hebben en omdat het apparaat onze creditcard niet lust. Maar niets aan de hand, we willen sowieso al een groot deel van onze spullen achterlaten en men vindt het geen probleem als we aan het eind van de middag betalen wanneer onze spullen op komen halen.

Zo beginnen we rond 8.30 uur aan onze wandeling voor vandaag. We willen naar het station van Coo, dat ligt ruim 28 kilometer verder op. Hiermee behoort deze dag tot één van onze langste wandeldagen ooit gemaakt in de Ardennen. Verder bevat de route vandaag ook nog een paar flinke klimmen. Als het even kan willen de trein van 16.53 uur halen, maar of dat dit gaat lukken is lang niet zeker. Gelukkig gaat er om 18.53 uur weer een trein.

Een rijtje bomen

Als we op stap gaan is het nog behoorlijk fris, maar gelukkig schijnt de zon al waardoor het al snel wat warmer wordt. We komen in Remouchamps nog langs een bakker, maar omdat we er vanuit gaan dat er in Stoumont ook eentje zit, slaan we deze even over.
Het eerste stuk is erg aardig en afwisselend en na drie kilometer komen we weer bij een splitsing met de GR 15 / GR AE. Hier heet het Sedoz en staat Chambres d'hôtes Le Ninglinspo / Auberge du Ninglinspo waar we al eens voor een dichte deur hebben gestaan en iets verder op heb je Gîte du Ninglinspo.
Vanaf dit punt moeten we een klein stukje over een wat grotere weg. Maar het is vandaag maandag en we hebben de indruk dat het verkeer in dit deel van de Ardennen, bij mooi weer, op maandag rustiger is dan op zondag. Gisteren zagen we heel veel wielrenners en motorrijders en vandaag maar een enkele.

Het (betonnen) paadje langs de Amblève

Hierna komen we op een geinig paadje tussen de Amblève en het spoor te lopen. Tegen de tijd dat we de Amblève weer verlaten begint de grootste klim van vandaag. Eerst een klein stukje over een bospaadje en daarna over een asfaltweg weer iets naar beneden maar uiteindelijk over een heel erg leuk bospaadje langs een stroompje flink omhoog. Dit stroompje moeten we een keer of zes over een boomstam kruisen waarna het laatste deel van de klim over een halfverharde bosweg gaat. De klim zelf is lang, maar niet heel erg steil dus prima te doen. Het pad en de omgeving zijn erg mooi.

We mogen / moeten ongeveer 6x over zo'n doorgezaagde boomstam

Langzaam maar zeker lopen we steeds verder het bos in. Tegen de tijd dat we het hoogste punt van vandaag bereiken, komen we in een gebied waar heel veel bomen gekapt zijn. Intussen zijn we ook in de wolken / mist terecht gekomen waardoor het geheel een beetje een spookachtige aanblik heeft. Verder zijn hier dus ook alle bomen met onze wit-rode markering omgezaagd waardoor het lastig is om de juiste route te vinden. Overigens vinden we deze twee dagen sowieso dat de markering iets aan de krappe kant is, regelmatig moeten we op kruisingen zoeken of in ons boekje kijken om niet verkeerd te lopen. Gelukkig gaat het helemaal goed want buiten de geplande 28 kilometer hoeven we niet zo nodig ook nog een paar kilometer verkeerd te lopen.

Zo, probeer hier het juiste pad maar eens te vinden

Als we Stoumont in lopen, zien we iets van de route af een café waar we even wat drinken en vooral ook even naar de wc gaan. Hier zit ook de bakker maar als we daar heen gaan, blijkt deze dicht te zitten. Tja, het loopt tegen 14.00 uur dus misschien is hij tussen de middag dicht. Gelukkig heb we zelf nog genoeg brood bij ons, dus honger hoeven te niet te leiden. Nu missen we vooral een lekkere appelflap of zo.

Nu volgt het stuk naar Monceau wat zonder meer het saaiste stuk van deze dag is. We lopen een behoorlijk lang stuk, tot een eindje voorbij Monceau, over een asfaltweg. Hierbij kruisen we de Amblève waar, naar wij vermoeden, een klas scholieren net aangekomen is van een stukje kanoën. Ondanks dat we ze aanbieden dat ze met ons mee mogen lopen doen ze dit niet.
Maar iets later komen ze toch achter ons aan. Dan horen we ook dat ze op een camping in Coo slapen en daar met de kayak vertrokken zijn en nu weer terug moeten lopen. Ze vinden dat niet allemaal even leuk en er zijn ook enkele snelle lopers die moeite hebben met het vinden van het goede pad en in Trois Ponts zullen uitkomen in plaats van Coo.

Een leuk stukje GR 571

Op basis van het kaartje in ons boekje hadden we er rekening mee gehouden dat het stuk van Monceau tot Coo helemaal over asfalt en halfverharde veld- / boswegen zou gaan. Dit valt erg mee, dit gedeelte is een stuk leuker dan verwacht. Er zit wel redelijk wat asfalt tussen, maar ook enkel leuke veldwegen en ook een flink stuk bospad.

Ook al vinden we het nog niet echt lente, we zien we deze dagen toch enkele vlinders
Uiteindelijk is het net 16.30 uur geweest als we bij de brug over de rivier in Coo aankomen. Ruim op tijd voor de trein dus. We hebben de trein zo in ons hoofd zitten dat we bus 42a, die naar Comblain au Pont rijdt, net te laat opmerken anders hadden we die genomen. Nu zitten we nog even lekker in het zonnetje op het perron.
De treinreis naar Rivage, kosten € 4,70 per persoon, verloopt soepel. Net als het ophalen van onze spullen en het betalen van het hotel, bijna € 160 voor een kamer, we zien aan de prijs dat we de luxe hadden, twee diners en nog wat extra drinken. Met dat drinken is trouwens wel iets raars, cola etc. kosten op het terras € 2,00 per flesje. Wij hebben echter alles op onze hotelkamer laten zetten en moeten nu ineens € 2,50 per flesje betalen. Maar ja, we hebben hier gisteren prima gegeten en lekker geslapen dus we vinden het allemaal wel prima.
Net voordat we weggaan krijgen we zelfs nog een bakkie koffie van het huis aangeboden maar dat slaan we af want we hebben een eetafspraak in Valkenburg.

Het is bijna 18.00 uur als we Remouchamps uitrijden. Het waren twee erg mooie dagen en we hebben heerlijk gewandeld.