GR 57 van Bressoux tot Esneux
Dit stuk, dat we als laatste lopen, lopen we helaas zonder Carla en Sigrid. Zij zijn er niet bij omdat Carla last heeft van haar knie en Sigrid moet haar nieuwe huis schilderen.
We lopen dit stuk op een lang weekend in combinatie met een stuk van de GR 56 (van Höfener Mühle naar Rocherath) dat wij niet gelopen hadden en de rest wel omdat wij het betreffende weekend ziek waren.
Wij ontmoeten Ben 's morgens om 11.00 uur bij de laatste benzine pomp voor de Belgische grens. Wij komen namelijk uit Valkenburg terwijl Ben vanochtend gewoon thuis is wakker geworden.

Op vrijdag lopen we van Angleur naar Esneux, 16,5 kilometer. We laten een auto achter in Angleur en tegen 12.00 uur verlaten we Esneux. Het heeft de afgelopen dagen een beetje gesneeuwd wat het landschap een bijzondere tint geeft.
Het is een bijzonder aardig pad. Wij hadden het niet verwacht zo dicht bij Luik, maar we lopen eigenlijk de hele dag door het bos. Hier en daar ligt er wel een stukje asfalt, maar als gevolg van de sneeuw merken we daar weinig van.
Het pad is op een grote en enkele kleine heuveltjes na, redelijk vlak. Dat is maar goed ook want de bijbehorende afdalingen zijn op enkele plekken als gevolg van de sneeuw wel een beetje glad geworden.
Het laatste stukje voor Angleur zijn we op een gegeven moment de markering van de route kwijt. Op basis van het kaartje en de kerk die we vanaf de heuvel reeds kunnen zien lopen we het laatste stukje, tegen 16.45 uur zijn we bij de auto.

Schitterend uitzicht op de Ourthe

Na onze wandeling vertrekken we naar ons hotel. Ja deze keer heeft Ben een hotel geregeld. Het is in Weckerath, een huchtje tussen Manderfeld en de Duitse grens. Vanaf ons eindpunt rijden we er ruim anderhalf uur over. En het laatste stukje duurt nog even wat langer omdat het weggetje naar Weckerath niet gestrooid is. Wanneer Ben om een helling stil komt te staan omdat hij even terug moest schakelen komt hij niet meer omhoog. Maar naar vier keer proberen en het met de banden wegsmelten van wat ijs lukt het hem toch.
Het hotel is prima. Er zijn iets van zes kamer en een kaart met enkele gerechten. Maar voor ons is het prima en morgen, als we een stuk van de GR 56 lopen zijn we lekker dicht bij.

's Morgens gezellig samen krabben

Op zondag lopen we het allerlaatste stukje. Eerst lopen we echter nog een paar kilometer GR 56 in de buurt van Manderfeld. Gabrielle heeft dit stuk de vorige keer gemist omdat zij toen bij Sigrid bleef die haar enkel verzwikte. Hierdoor en als gevolg van de sneeuw en de ijzel is het 13.30 uur als we bij het station van Bressoux vertrekken voor onze laatste stukje GR 57.
De 7,5 kilometer die we vandaag lopen gaat in zijn geheel door Luik. De route valt ons erg mee. Er is zelfs een stuk onverhard pad over de rand van een heuvel achter een aantal volkstuinen langs. Bij helder weer heb je hier waarschijnlijk perfect uitzicht op Luik, vandaag is het erg nevelig, bijna mistig. Verder gaat het pad door een buurt met oude panden, langs de Maas en komen we langs het punt waar de Ourthe, de rivier die we zo vaak gezien hebben, in de Maas stroomt.
Het voordeel van door de stad lopen is dat je altijd wel langs een leuk cafeetje of iets dergelijks komt. Wij drinken een bakkie koffie en eten een heerlijke warme wafel bij een bakker waar we langs komen. Na ongeveer twee uur zijn we bij het station van Angleur en de auto. Eigenlijk niet echt een climax maar op de weg naar huis komen we tot de conclusie dat La Roche en Ardenne eigenlijk de beste plek om zoiets als het voltooien van de GR 57 te vieren.