GR 56 van Rocherath tot Burg-Reuland
Dit weekend in november lopen we twee en een halve dag. We vertrekken op vrijdag rond 9.30 uur en zijn na een voorspoedige reis om iets over 13.00 uur in Manderfeld. De eerste dag lopen we van Amelscheid naar Manderfeld (12,7 kilometer). De tweede dag lopen we van Burg-Reuland naar Amelscheid (20,8 kilometer). De derde dag lopen we van Rocherath naar Manderfeld (17,3 kilometer).

Op vrijdag laten we één auto met alle spullen erin achter in Manderfeld. We stappen met z'n vijven (Ben, Caral, Sigrid, Jacob, Gabrielle) in de Peugeut 106 van Sigrid, samen met onze schoenen en rugzakken past dit precies.
Als we uit Amelscheid vertrekken vinden we het niet warm. We lopen het eerste stuk over een veldweg naar beneden en daar krijgen we het ook niet warm van. Pas na de eerste klim is iedereen een beetje op temperatuur. Dan wordt het echter tijd voor de lunch en tegen de tijd dat we die op hebben heeft iedereen het weer koud.
We lopen verder over een asfaltweg en langzaam maar zeker begint het te regenen. Na een poosje trekken we toch onze regenbroeken aan. Het begint iets harder te regen en bij een temperatuur van 4º C is het niet prettig als je broek nat wordt.
Na Herrebachermühle krijgen we een vrij steile afdaling over een asfaltweg. Na de afdaling gaan we direct links en daar verstapt Sigrid zich. Haar enkel doet zoveel pijn dat ze niet verder kan. Terug naar de bebouwing is een aardig eindje lopen en de auto is nog 4 kilometer. We besluiten dat Gabrielle bij Sigrid blijft en Ben, Carla en Jacob verder lopen om de auto te halen. Zij lopen hierbij wellicht het mooiste stuk van de route van vandaag.
Ruim een uur later hebben we Sigrid in de auto zitten, en dan blijkt dat we inclusief al onze spullen, rugzakken, schoenen etc. precies in de Ford Focus Stationcar van Carla passen. We gaan op zoek naar ons huisje in Manderfeld. We zoeken even, maar daarna vragen we het toch maar. Ruim voor 17.00 uur zijn we bij ons huisje. Een prima huisje waar we ons de rest van de dag prima vermaken. Dit duurt echter niet zo lang want tegen 22.00 uur ligt iedereen in bed.

Lekker luieren in het huisje

Op zaterdag staat iedereen voor 8.15 uur naast zijn / haar bed. Ben haalt broodjes etc. de rest maakt de thee en de tafel klaar. Na het ontbijt vertrekken we via Sankt-Vith richting Burg-Reuland, helaas moeten we Sigrid in het huisje achterlaten. Zij zit de hele dag met haar voet omhoog op de bank.
Om iets over 10.00 uur zijn we aan de wandel. De route is vandaag heel aardig, we wandelen voor een deel langs de Our en komen zelfs een paar kilometer door Duitsland. Het weer valt erg mee het is droog en we hebben zo nu en dan zon. Het pad is vandaag het minst, we lopen veel over asfalt en zo nu en dan over een verharde bosweg.
Het pauzeren gaat vandaag erg goed, de eerste pauze in Auel hebben we een heerlijk bushokje waar we lekker uit de wind kunnen zitten. In Steinebrück is een café waar we een warme chocomel drinken. Hier komen we er ook achter dat er een foutje in het boekje zit. In het kopje op pagina 102 staat dat het stuk van Weppeler naar Steinebrück 1,2 kilometer is, in de inhoudsopgave staat echter dat het 2,6 kilometer is. Volgens ons is 2,6 kilometer de juiste afstand.
In Alfersteg hebben we onze laatste pauze en weer is er een bushokje. Net als we daar stoppen komt er een rondrijdende bakker langs. Echter, tegen onze verwachting in, weet Ben zich in te houden en beperkt hij zich tot zijn gesmeerde bolletjes.

Heel handig die bushokjes

Terug bij de auto rijden binnendoor terug naar Burg-Reuland. Het zijn erg bochtige en smalle weggetjes. De route is echter wel veel korter en de weg van vanochtend was ook niet echt een snelweg. Al met al zijn we ruim voor 17.00 uur weer bij Sigrid terug.
Tot Jacobs grote tevredenheid zijn er 's avonds zowaar een paar mensen bereid om een spelletje te doen. Toch wordt het weer niet laat, om 23.00 uur ligt iedereen op bed.

Ergens tussen Rocherath en Manderfeld
Op zondag verlaten we rond 9.45 uur het huisje voor de laatste wandeling. Sigrid gaat ook mee. Ze heeft haar enkele flink in de tape gezet en denkt dat het mogelijk is de geplande 17,3 kilometer te lopen.
Rond 10.15 uur vertrekken we te voet uit Rocherath richting Manderfeld. We lopen eerst een stukje naar beneden over een asfaltweg. Op dat moment is het nog droog. Tegen de tijd dat we een kwartiertje later de eerste bosweg bereiken begint het te een klein beetje te regenen. Het wordt de rest van de dag niet meer droog. Het gaat wel steeds harder regenen.
Na ruim een uur gaan toch de regenbroeken aan. Tijdens de eerste pauze regent het nog zo weinig dat we gebruik maken van de picknicktafel bij Edesbach. De tweede en laatste pauze houden we vlak voor Buchholz, daar kunnen we namelijk perfect onder een spoorbrug zitten.
De route die we vandaag lopen is de mooiste van dit weekend. Op het eerste en het laatste kwartier / half uur na gaat de route vrijwel uitsluitend over boswegen die soms door en soms langs het bos lopen. We zijn echter niet in staat om de hele dag de route te volgen. Bij Buchholz staat aan het begin van het pad namelijk een bord met verboden toegang in verband met het feit dat er dit weekend gejaagd wordt. Nadat we het kaartje in het boekje hebben bekeken lopen we een stukje terug om een asfaltweg door het bos te proberen. Maar na een paar honderd meter hangt daar hetzelfde bord. Ben kijkt weer in het boek en besluit dan dat we een stuk verder langs de weg moeten lopen en het daarna nog eens te proberen. Dit keer valt het mee. Vlak voor de kruising met de N626 gaan we linksaf en volgen we een lokale wandeling / langlaufroute over een veldweg. Na wat geslinger komen we weer uit op de route. We schatten dat we per saldo weinig tot niets extra hebben gelopen.

Tegen 14.30 uur zijn we bij de auto in Manderfeld. We vertrekken richting huis. Echter niet voordat we een bakkie koffie hebben gedronken in Bütgenbach. Daar stond het vorige weekend ons huisje en Ben weet nog heel goed dat daar een bakker zit met heel lekker gebak waar je prima koffie kunt drinken. Na de koffie gaan onze wegen uit elkaar. Jacob brengt Sigrid in haar eigen auto naar Brussel. Ben, Carla en Gabrielle rijden rechtstreeks naar huis. Ondanks het slechte weer en een enkele file is iedereen om 20.00 uur weer thuis.

Het huisje is één van de goedkoopste huisjes dat we tot nu toe gehad hebben, 100 euro voor twee nachten inclusief gas, water, bedengoed etc. Er zit alles in wat we nodig hebben, een vaatwasser, een goede douche en een TV met diverse kanalen. Dit huisje heeft echter hetzelfde nadeel als veel huisjes, de bank en de stoelen zijn niet zodanig dat je er echt lekker op zit.

Tijdens het weekend dat we het deel van Höfener Mühle naar Rocherath lopen, lopen we ook het stuk dat Gabrielle gemist heeft nog een keer zodat ook zij de route geheel heeft gelopen. Het is dan echter wel heel ander weer, zie onderstaande foto.

Zo kan het ook, maar of dit leuk is ? ! ?