GR 5, deel II, van de weg Meldert-Lummen tot treinhalte Bokrijk
Een reiger
Dit is het laatste stuk, 38,7 km, van dit deel van de GR 5 dat we lopen. We lopen het in twee dagen, een vrijdag en een zaterdag. We hadden liever zaterdag en zondag gelopen, maar het hotel waar we willen slapen had voor zaterdag geen kamers meer.

We nemen om iets over negen de trein in Den Haag en om 12.30 uur stappen we uit de bus om aan de wandeling te beginnen. De eerste dag lopen we naar Bolderberg, 17,2 km.
Het pad is heel aardig. In het begin hebben we afwisselend, veldwegen, boswegen en gewone wegen. Hierbij lopen we voor Lummen een stukje verkeerd. Maar dat komt ons goed uit want nu hoeven we niet langs de drukke weg Lummen - Meldert te lopen. Bij de kerk in Lummen pakken we de route weer op. Het stuk na Lummen is heel aardig totdat we in de buurt van de snelweg Antwerpen - Luik komen. Daar moeten we een paar kilometer over erg saai asfalt. Dit ook omdat we vervolgens ook over het Albertkanaal moeten. Dit is trouwens ook het enige stuk vandaag met wat regendruppels. Maar het is niet voldoende om de regenjas aan te trekken. We lopen namelijk heerlijk om een trui en zo nu en dan schijnt de zon. Wel is het voldoende om ons te doen besluiten om hier in een café wat te drinken in plaats van buiten.
Na het Albertkanaal komt zonder meer het mooiste stuk van de dag. Het is echt heerlijk om zo door de natuur te mogen wandelen. Er is echter wel een probleempje, we komen vlak langs het
circuit van Zolder en daar zijn dit weekend races en vandaag wordt er ook gereden. Racen is wel leuk, maar doe het liever niet als wij in de buurt willen wandelen, wat maken die auto een herrie zeg. We komen zo kort langs het circuit dat we de auto's zien rijden en een half uur later komen we ook nog langs de ingang, of te wel we horen ruim anderhalf uur auto's in plaats van vogels.

De omgeving van het circuit van Zolder De omgeving van het circuit van Zolder
De omgeving van het circuit van Zolder

De omgeving is zo fraai en het weer zo lekker dat we een kwartiertje voordat we bij ons hotel, Soete-Wey, zijn nog even heerlijk op een bankje gaan zitten. Ruim voor 17.30 uur zijn we bij het hotel, we hebben heerlijk gewandeld.
Het hotel is eenvoudig maar voldoet prima. Genoeg ruimte op de kamer. De douche is wat ons betreft een typisch Belgische douche. Douchen in een bad zonder douchegordijn. Oftewel, na een lekkere douche staat alles blank.
Het diner is perfect. Het ontbijt is ook goed, alleen als wij om thee voor in onze thermosfles vragen kan dat wel, maar wij denken dat ze gewoon wat warm water in de fles hebben laten lopen.

Een watervogel
Op zaterdag lopen we van Bolderberg naar het station van Bokrijk, 21,5 km. Om tien uur gaan we op pad. Eerst kopen we in Bolderberg van brood en beleg bij de plaatselijke bakker. Het weer is geweldig. We lopen een deel van de dag zelfs op onze korte broek.
Het pad is vandaag erg mooi. We lopen veel door bossen etc. Het nadeel van dit stuk is echter dat veel van de wegen door de bossen geasfalteerd zijn. Dat maakt dat we vandaag behoorlijk wat over asfalt lopen. En als we dan toch aan het zeuren zijn, de bewijzering van de route is vandaag, net als gisteren niet optimaal. Veel van de tekens zijn oud en daardoor lastig te zien omdat de verf versleten is of met algen begroeit of gebarsten omdat de boom inmiddels een stuk dikker is geworden. Hierdoor kijken we dit weekend zo ongeveer ieder kwartier wel even in ons boekje voor de route, terwijl we eigenlijk gewend zijn om dit alleen tijdens de pauzes te doen.
Het valt ons op dat bij een brug van Stokrooie een wegwijzer staat die aangeeft dat de route van de GR 5 via Hasselt de hoofdroute is en de route via Bokrijk de variant. Volgens ons boekje is het net andersom, en in dit geval houden we ons boekje aan.
Verder is het opvallend dat we vandaag ondanks dat we niet veel door dorpjes etc komen, langs twee of drie bakkers komen en ook nog langs een paar hotels.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Het laatste stukje over het terrein van het kasteel / recreatiepark van Bokrijk lopen we iets extra door. Dan halen we namelijk precies de trein van 16.05 uur richting Genk. Dat lukt, we houden zelfs nog een paar minuten over. In Genk nemen we de bus naar Maastricht waarbij we door Zutendaal en Lanaken komen waar we ook al eens geweest zijn toen we de GR 5 liepen. In Maastricht nemen we de trein naar Valkenburg waar we overnachten.