GR 5, deel II, van treinhalte Bouwel tot de weg Meldert-Lummen
Dit deel van de GR 5 lopen we in drie dagen eind februari 2005. Het heeft de hele week 's nachts gevroren en ook vannacht was het flink koud. We nemen om iets over 9.00 uur de trein en zijn om 11.15 uur in Bouwel waar we vorig jaar gestopt zijn. We lopen de eerste dag van Bouwel naar Tongerlo, 19,5 kilometer.

Inmiddels is de zon gaan schijnen en die blijft de hele dag schijnen. Het is heerlijk winterweer. Wanneer we even niet in de zon lopen is het echter wel zo koud dat we onze handschoenen aan doen. Hier en daar ligt nog wat sneeuw, maar dat stelt eigenlijk weinig of niets voor.
Het pad is niet onaardig, maar ook niet echt fantastisch. We lopen vooral over asfalt, verharde veldwegen en een enkele bosweg. De eerste helft heeft het meeste bos en daarmee de meeste afwisseling. En is dus zonder meer het aardigst. Aan het eind van de dag komen we langs de Abdij van Tongerlo. Het is een grote abdij en hij ziet er uit alsof hij nog niet zolang geleden helemaal opgeknapt is. Het ziet er allemaal erg netjes uit.

Ergens tussen Noorderwijk en Tongerlo

Om 16.15 uur zijn we bij het sportcentrum Sporta dat vrijwel langs de route ligt. Daar hebben we voor 68 euro een kamer met ontbijt gereserveerd. Eten doen we er niet want er komt vanavond een grote groep en als we er wilden eten moesten we met de groep een broodmaaltijd eten.
We hebben een ruime kamer, onder andere vier bedden met een tafel en vier stoelen. Ook hebben we een eigen douche met een bad en een keukentje met twee elektrische kookplaten, laten we onze campingpannen nu net niet bij ons hebben.

's Avonds eten we in een restaurant vlak bij het sportcentrum, het ziet er deftig uit en er is zelfs live muziek op piano en dwarsfluit. Helaas is het eten maar heel gewoon, al zijn de toetjes en de koffie wel perfect. Al met al hebben we toch prima gegeten.
Terug op onze kamer, de TV-zaal kunnen we niet vinden, luisteren nog wat muziek en lezen we nog een stukje van de krant die we meegenomen hebben.
Om 22.00 liggen we lekker in bed. Om 8.00 uur gaat de wekker. We hebben heel behoorlijk geslapen. We ontbijten in een zaal in een ander gebouw waar ook een grote groep kinderen aanwezig is. Verder maken we een lunchpakketje, dat mag niet als we er om vragen, maar we krijgen wel een paar zakjes om het in te doen.

De Abdij van Tongerlo

We pakken onze spullen, rekenen af, en om 9.30 uur zijn we op pad. Dit wordt de dag van het stuk om. We lopen van Tongerlo naar Scherpenheuvel, volgens ons boekje 23,9 kilometer. De route tussen Averbode en Zichem is echter verandert en 3 tot 4 kilometer langer geworden, samen met wat extra meters voor het vinden van een café lopen we vandaag zo'n 27 kilometer.
In tegenstelling tot gisteren zien we vandaag geen zon. Het is de hele dag grijs, windstil met een temperatuur van iets boven nul. Wat ons betreft prima wandel weer.

Een pad ergens onderweg
Het pad is erg mooi. Na een stukje asfalt komen we in een bos. Na dit bos lopen we over een dijk langs de Grote Neet. Aan de andere kant van de dijk is het een beetje moerassig. Wij vermoeden dat het hier in mei heel mooi moet zijn. Op deze manier lopen om Westerlo heen.
Na Westerlo lopen we weer door een bos, eigenlijk tot we dat tot we na zo'n 16 kilometer in Averbode aankomen. Vlak voor Averbode drinken we wat in het Vossenhol, naast recreatiepark De Vijvers waar je onder andere kunt kamperen, helaas zijn wij onze kampeerspullen vergeten.
Na Averbode komt de verrassing van de dag. We lopen niet in iets meer dan drie kilometer, waarvan een groot deel langs een drukke weg, naar Zichem, nee, we mogen door een hartstikke mooi natuurgebied, De Demerbroeken. Het doet een beetje moerassig aan. Het pad is goed te lopen omdat we vooral over veldwegen en een stuk over een dijk lopen. Er is halverwege nog we zoiets als een mooi weer variant, maar die durven we toch niet aan.
Nadeel van deze omleiding is wel dat we niet in drie kwartier maar in twee uur van Averbode naar Zichem lopen. Als we in Zichem aankomen besluiten we daarom iets van de route af te wijken en dwars door het dorp te lopen. Daar drinken we wat in een café. Gezien de temperatuur en het feit dat het al bijna 4 uur lijkt het ons niet handig om nu buiten te pauzeren.
Na een warme chocomel lopen we weer verder om iets buiten het dorp de route weer om te pikken, hebben we toch een paar honderd meter afgesneden. Het laatste stukje loopt redelijk vlot, om 17.40 uur zijn we bij ons hotel, De Zwaan, in Scherpenheuvel. Het was een lange, maar zeer zeker ook een mooie dag.

Het kost nog wel even moeite om het hotel in te komen. Eigenlijk is het hotel dicht, maar we moesten aanbellen. Maar wat we ook bellen, de deur gaat niet open. Uiteindelijk dat maar met de telefoon gebeld, en dat helpt wel. We hebben een mooie ruime kamer. Hij kost wel iets meer dan de kamer van gisteren, 79 euro, maar vandaag hebben we dan ook een TV op onze kamer. Nadat we eerst zelf de zenders hebben geïnstalleerd kunnen we het journaal en vooral het weerbericht zien. Morgen verwacht men buien en zo nu en dan zon, een temperatuur van rond het vriespunt en windkracht 5 tot 6, lekker.
Na een douche gaan we opzoek naar een restaurant. Er zijn er genoeg, maar het eerste waar we gaan zitten bevalt ons toch niet. Uiteindelijk eten we prima in een ander restaurant waar we 's middags langs waren gekomen.
Terug op onze hotelkamer kijken we nog wat TV en om 23.00 uur gaan we slapen.

Net als gisteren gaat de wekker vandaag om 8.00 uur. Ook deze keer hebben we heel behoorlijk geslapen. We zijn de enige gasten in het hotel en krijgen ons ontbijt geserveerd in een verder lege ontbijtzaal. We krijgen thee voor in onze thermosfles en het brood dat we over hebben nemen we mee voor de lunch.
Op onze kamer kijken we voor het laatste naar ons uitzicht om de basiliek van Scherpenheuvel, die inderdaad midden in het dorp op een heuvel staat.

Net als gisteren zijn we rond 9.30 uur op pad. We lopen eerst naar de Schaffense poort in Diest, 10,2 kilometer waarna we zullen beslissen wat we verder doen, doorlopen of de trein naar huis nemen.
Vanwege de voorspelde kou, met name wind, hebben we ons wat extra aangekleed. Zodra we in de velden komen zijn we daar erg blij mee, er staat een straffe koude wind. Het eerste uur schijnt de zon ook en daad compenseert veel.
Na een paar kilometer komen we bij de aansluiting met de GR 512, die we een jaar of zeven geleden hebben gelopen. Alleen in de buurt van Diest herkennen we een aantal dingen.
Om iets over 12.00 uur zijn we bij de Schaffense poort. We besluiten verder te lopen. De bewolking neemt wel toe en er vallen zo nu en dan en paar sneeuwvlokken, maar we lopen nog wel lekker.
Het stuk na Diest is veel leuker dan het stuk ervoor. Voor Diest lopen we veel over asfalt en een paar stukken over veldwegen. Na Diest lopen we grote stukken door bossen en komen we dit weekend zo'n beetje voor het eerst over echte bospaadjes te lopen. Een bijkomend voordeel is dat we in deze bossen minder last hebben van de wind.
Na ruim zes kilometer zouden we eventueel een bus kunnen nemen. We vergeten echter de kortste weg naar het centrum van Zelem te nemen. En de bushalte waar we wel langskomen, daar stopt op zondag geen bus, maar dat wisten we al. We besluiten nog een etappe verder te lopen. Waarmee we vandaag op een totaal van 20,5 kilometer uitkomen. Volgens onze gegevens van De Lijn moet daar, op een klein stukje van de route, om 15.20 een bus langs komen. Als we niet te veel treuzelen moeten we die bus makkelijk kunnen halen.
De route gaat weer door het bos, het zit ons erg mee. Wel wordt het iets kouder.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Om 15.00 uur zijn we bij de bushalte, Mellaar Sint Annakapel, gelukkig staat er een bushokje want we moeten 25 minuten wachten. Ondertussen eten we ons laatste brood op en drinken we de laatste thee.
De bus is netjes op tijd en rijd via Lummen naar Hasselt waar we de trein naar huis nemen. Het blijkt dat de halte richting Lummen dichter bij de route is, maar we zijn blij dat we daar niet naar toe gelopen zijn, daar staat namelijk geen bushokje.
Alles overziend was het weer een heerlijk weekend. Het was wel koud, maar droog en daarmee prima weer. De route was redelijk tot erg leuk waarbij de tweede dag en de tweede helft van de derde dag het mooiste waren.