GR 5, deel II, van Bergen op Zoom tot Wuustwezel
Deze keer hebben we met een hotelcheque een hotelkamer gehuurd in Hotel the Goderië recht tegen over het station in Roosendaal. We willen één dag richting België lopen en één dag richting Hoek van Holland. De dag richting Hoek van Holland zou moeten gaan van Nieuw-Vossemeer naar Bergen Op Zoom. Wat blijkt echter, we kunnen met het openbaar vervoer in het weekend niet in Nieuw-Vossemeer komen.

Het beginpunt van deel II van de GR 5
Dus gaan we met de trein naar Bergen op Zoom en vertrekken daar richting België voor een wandeling van ongeveer 25 kilometer, volgens Jacob. We moeten eerst een stuk door Bergen op Zoom vervolgens nog een stukje over de route die in het eerste boekje beschreven is Volgens het boekje is het 3 kilometer lopen voordat we eindelijk op de route voor vandaag komen.
We lopen eerst nog een stuk over asfalt, de omgeving is wel mooi, maar het wegdek het verkeerde, asfalt. Na een uur stoppen we bij een bankje om wat te eten en te drinken. We zijn vervolgens nog geen vijf minuten onder weg en dan mogen we eindelijk een bosweg in. Dat gaat heel goed.
Vervolgens komen we op een punt waar je ook een variant kan lopen. Deze variant gaat verder over een bosweg en de route gaat verder over asfalt. Dus kiezen wij voor de niet bewegwijzerde variant. En zoals altijd raken we ook nu de weg weer kwijt. Maar deze keer pakt het heel redelijk uit, we lopen uiteindelijk een klein stukje mis.
We komen weer op de route bij een soort dijk waar we een lange tijd over lopen. Aangezien er nog geen bladeren aan de bomen zitten hebben we goed uitzicht, maar ook behoorlijk last van de wind. En ondanks dat het zonnetje lekker schijnt is het niet warm.
Vanaf de dijk komen we op een stukje asfalt en een veldweg. Aan het eind van deze veldweg komen we in Essen, Belgié.

Rond 14.30 uur drinken we wat fris bij de Kiekenhoeve in Essen. Dit is café / restaurant in een oude hoeve met daarbij een stuk of 30 oude houten boerenwagens. Jacob schat dat we er op dat moment zo'n 17 kilometer op hebben zitten en we nog 8 kilometer moeten tot aan de trein. Rond een uur of 5 zouden we daar dus moeten kunnen zijn.
We lopen verder en komen door de villawijk van Essen, of zijn het gewoon vakantiehuisjes die semipermanent bewoond worden? We komen vervolgens langs een kappelletje waar we ook kunnen stoppen, op 1,7 kilometer is een treinstation zodat we terugkunnen naar Roosendaal.
We lopen echter door richting de Kalmthoutse Heide. Dit is echt een enorm mooi natuurgebied. Aan de ene kant is het er heerlijk rustig, met nog steeds een heerlijk zonnetje, aan de andere kant zien we ook veel andere mensen lopen. Ondertussen valt het wel op dat we om 17.00 uur nog lang niet bij de trein zijn. Het wordt later en later en rond 17.30 uur verlaten we de schitterende Kalmthoutse Heide en Jacob denkt: “hoe kan het nu dat we nu zoveel langzamer lopen”. Gabrielle denkt; “25 kilometer, dat moet ik toch kunnen halen”.
Vervolgens steken we een weg over voor het laatste stuk naar de trein. Na weer een paar honderd meter komen we op een kruising waar we nog op de route blijken te lopen terwijl Jacob dacht dat we er al vanaf waren. Maar dat geeft niet, het is nog steeds 1 kilometer naar het station. Tijdens het wachten op de trein, we moeten ruim een kwartier wachten, komt Jacob er achter dat we het tweede deel helemaal niet langzamer hebben gelopen, het was namelijk 4,6 kilometer verder dan hij dacht. Oftewel we hebben vandaag 29,4 kilometer gelopen in plaats van de verwachte 24,8 kilometer.

De Kalmthoutse Heide is maart

De tweede dag verschijnen we enigszins stijfjes aan het ontbijt. Na het ontbijt nemen we de trein naar België voor een wandeling van 18 kilometer. Na 2 kilometer hebben we de eerste verrassing van de dag, de route is omgelegd en loopt nu langs de treinhalte “Kijkuit”. Als we dat geweten hadden waren we daar gisteren heen gelopen.
De rest van de dag lopen we door dorpjes, over asfalt wegen door de weiden en langs boerderijen en een enkele keer over een bospad door een stukje bos. Vlak voor het eind in Wuustwezel hebben we een tweede routewijziging. In plaats van dat we rechtstreeks naar de kerk lopen, slaan we linksaf voor een padje langs een watertje. Vervolgens vind men het nodig om ons om te leiden door een nieuwbouw wijk en komen we langs het gemeentehuis in plaats van langs de kerk. We lopen door tot we op de grote weg (N133) komen. Dat is meeteen het einde van de routewijziging en het einde van ons weekendje wandelen.

We willen met de bus terug naar huis. We zien geen halte en lopen naar de kruising met de andere grote weg (N1). Daar vragen we bij een benzinepomp waar de bushalte is en of er ook bussen zijn die naar Roosendaal of Breda rijden. Dit soort bussen zijn er dus niet maar de bus naar Antwerpen heeft vlak bij een halte en komt dus niet langs de kerk zoals het boekje vermeldt.
We zijn om 14.45 uur in Wuustwezel, om 15.15 uur hebben we de bus en om 16.10 uur zitten we aan de koffie in het Centraal Station van Antwerpen. Dit zijn ze trouwens ingrijpend aan het verbouwen, er komen drie lagen treinen op elkaar. Om 16.28 uur gaat onze trein uit Antwerpen. In Roosendaal moeten we eruit om de rugzak die we bij de receptie van het hotel hebben achtergelaten op te halen. Om 17.20 uur vervolgen we onze reis en om 18.30 uur zijn we eindelijk thuis.

Het was een heerlijk weekend, al lag dat vandaag met name aan het stralende weer en niet aan de route die we liepen.