GR 15 / GR AE, deel II, van Suxy naar Auby sur Semois
Dit stuk van 63,8 km lopen we in vier dagen aan het eind van 2008. Het is een erg mooie omgeving en met name de laatste twee dagen zien we weinig asfalt. Het grootste deel van deze route gaat over boswegen.
We slapen in een huis op het vakantiepark Vallee de Rabais. Ondanks dat we met zijn zessen zijn hebben we een huisje voor acht personen gehuurd en dat is maar goed ook want voor acht personen is het behoorlijk krap maar met zijn zessen is het goed te doen. De douche is prima maar er ontbreekt, zoals in zoveel huisjes in de Ardennen, een haakje om de douchekop aan op te hangen. Verder is er helaas geen vaatwasser. De slaapkamer zijn behoorlijk klein, maar de bedden zijn prima net als het beddengoed, de dekens en de verwarming.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Het grootste nadeel van dit huisje is dat het nogal ver van de route ligt. Tijdens onze wandelingen zijn we echter wel langs enkel hotels, gîtes en campings gekomen. Dus wanneer je er op tijd bij bent moet het mogelijk zijn om in dit gebied langs de route te overnachten.

Maandag, van Pont de Conques (Herbeumont) naar Auby sur Semois (15,2 km)

Iedereen heeft van Hopman Ben de opdracht gekregen om er voor te zorgen dat hij/zij om 11.00 uur bij de kerk in Bertrix is. Hopman en zijn gevolg vertrekken uit Rijswijk, de afdeling Oisterwijk vertrekt uit Oisterwijk en wij vertrekken om 7.50 uur in onze huurauto (een Peugeootje 207) uit Scherpenzeel waar we bij de ouders van Jacob hebben geslapen.
Om 10.53 uur arriveert de afdeling Oisterwijk als eerste en als wij om 10.57 uur aankomen zijn we de laatste. Het is ondanks de vrieskou een hartelijk weerzien. Alle spullen uit de auto van Jef & Sigrid gaan in onze auto waarna we met alle auto's naar Auby sur Semois rijden. Vervolgens stappen we allemaal in de auto van Jef & Sigrid en rijden we naar Herbeumont. Daar begint onze wandeling voor vandaag, om 11.45 uur zijn we op stap.

Van de brug bij Herbeumont loopt het pad langzaam omhoog en hebben we enkele schitterende uitzichten op de (La) Semois. Na een dik half uur lopen door een mooi loofbos komen we bij een erg mooi uitzichtpunt waar we onze eerste pauze houden. Als we na de pauze nog een kwartier doorlopen komen we op een asfaltweg die we een behoorlijke tijd volgen.
Even nadat we de asfaltweg verlaten hebben, komen we door hek waarbij ons niet helemaal helder is aan welke kant het wild moet lopen. Maar even later zien we drie herten, edelherten volgens Jef, en is ook dit probleem weer opgelost. Helaas hebben we geen foto van de herten, maar aangezien we niet vaak wild zien tijdens onze wandelingen in de Ardennen vinden we dit al heel wat.
Hierna lopen we afwisselend door gemengd naald/loofbos en zo nu en dan over een stukje asfaltweg. Nadat we bij Mortehan langs camping Les Ochay komen gaan we linksaf en vervolgens weer linksaf een bospaadje op. Hier hebben we een flinke tegenslag want Sigrid glijdt even uit en verzwikt daarbij haar enkel. Nu maken we wel vaker mee dat iemand zijn enkelbanden even oprekt en meestal kunnen we na een keertje schudden van de betreffende voet verder. Deze keer gaat dit echter niet. We besluiten dat Jef met Sigrid terugloopt naar de weg en de rest doorloopt om de auto's op te halen.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Om iets voor 16.00 uur zijn wij met Ben & Carla bij hun en onze auto. Op de weg naar het huisje pikken we Jef & Sigrid op en als we langs hun auto komen pakken we daar de wandelstokken van Sigrid uit. Uiteindelijk zijn we om even na 17.00 uur op bij vakantiepark Vallée de Rabais. Door de drukte bij de receptie duurt het ruim 20 minuten voordat we de sleutel van ons huisje hebben. Helaas kunnen we met de auto niet dicht bij het huisje komen en dus moeten we even veel sjouwen voordat alles binnen is.

Dinsdag, van Azy les Epioux naar Pont de Conques (Herbeumont) (18,4 km)

Ben is vanochtend niet zo vroeg waardoor iedereen pas om even voor 8.00 uur opstaat. Nadat Ben terug is met prima broodjes eten we, pakt iedereen zijn spullen en gaan we op stap. Helaas moet Sigrid achter blijven. Haar misstap van gisteren heeft inmiddels voor een behoorlijk ei op haar linker enkel gezorgd en zij kan echt niet mee wandelen en zal dat morgen helaas nog wel niet kunnen.

Eerst moeten we nog een flink stuk met de auto en om 10.30 uur kunnen we echt beginnen met de wandeling voor vandaag. Eerst lopen we over een asfaltweg via Laiche naar Chassepierre. Dit zijn twee leuke dorpjes waarbij vooral Chassepierre een geinige kerk heeft. In Chassepierre moeten we op een gegeven moment over een paadje omhoog, maar al snel wordt dat een veldweg en vervolgens de asfaltweg richting Sainte Cecile.
Vanaf even buiten Sainte Cecile tot vlak voor het eindpunt van vandaag lopen we door een erg mooi loofbos. Wat jammer is dat het pad hoofdzakelijk over boswegen en maar heel beperkt over bospaadjes gaat. Dit minpuntje wordt echter ruim gecompenseerd door het erg mooie zicht dat we op de Semois hebben. Door het vriezende weer van de afgelopen dagen drijven er veel plukjes ijs op en kunnen we leuk spelen op het ijs van bevroren plassen. Op één punt lijkt het alsof de Semois min of meer dicht gevroren is, maar dat is dus niet zo.

Verder zien we op vele plaatsen mooie ijspegels aan rotsblokken als gevolg van het water dat door deze rotsblokken heen sijpelt. Als we tegen 15.15 uur bij de auto in Herbeumont komen hebben we een heerlijke wandeling gemaakt met maar één klimmetje.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Op de terugweg naar ons huisje stoppen we in Virton nog even bij een Delhaize om wat boodschappen te doen. Om 16.30 uur zijn we terug in het huisje waar Sigrid nog steeds met haar voet omhoog zit. Net als gisteren koken we zelf en maken we het verder gezellig met wat kletsen, eten, lezen, drinken en een spelletjes spelen. En ook vandaag gaan de meeste mensen rond 23.00 uur naar bed.

Woensdag, van Lacuisine naar Azy les Epioux (13,2 km)

Als Ben om 7.50 uur opstaat om brood te halen heeft hij een probleem. Er is geen auto waar hij mee mag rijden. Dus stelt Jacob voor dat hij hem even met onze huurauto naar een bakker brengt. Zo gezegd zo gedaan, of toch niet. Als Jacob en Ben buiten komen is de stoep spekglad, het heeft vannacht heel erg geijzeld. Nadat Jacob een halve voorruit ijsvrij heeft gemaakt besluiten ze toch dat ze geen brood gaan halen, het is veel te glad om te gaan rijden.
Terug in het huisje is er nog genoeg brood van gisteren zodat we in ieder geval kunnen ontbijten. Vervolgens gaat iedereen wat lezen, kletsen of een spelletje doen. Dan zien we even na 10.00 uur dat de eerste auto's zonder al te grote glijpartijen de parkeerplaats verlaten. We besluiten dat wij dan ook kunnen gaan, maken van het nog aanwezige brood lunchpakketjes en rond 10.40 uur zitten wij met Ben & Carla in onze auto richting Florenville. Jef is bij Sigrid gebleven zodat ze niet nog een dag alleen in het huisje hoeft te blijven.

Rond 11.20 uur parkeren we de auto in Florenville. Het plan is dat we naar de auto van Ben & Carla in Azy les Epioux te lopen om vervolgens onze auto naar Orval te brengen zodat we morgen van Lacuisine eerst naar Florenville kunnen lopen en vervolgens de variant naar Orval kunnen nemen.

De weg Florenville uit is redelijk begaanbaar. Maar als we op een wat kleiner asfaltweggetje komen blijkt deze behoorlijk glad te zijn waardoor wij er voor kiezen om door de wegberm te lopen. Na iets van drie kwartier gaat het asfalt over in een zandweg, en die is bedekt met een mooie laag ijs en nog gladder dan het asfalt, zoals ook Gabrielle merkt. Gelukkig breekt ze niets.

Vanaf dit punt tot aan de Azy les Epioux hebben we een heel erg mooi pad. Het overgrote deel gaat over een bospaadje en we lopen een groot deel langs de Semois, en deze keer echt net naast het water. Na ruim een uur komen we langs schuurtje, maar omdat er een groot bord "private" hangt besluiten we er toch niet onze lunch te eten. Een dak om onder te zitten is vandaag erg prettig, het regent niet, maar er valt behoorlijk wat dooiwater van de bomen waardoor zitten in het bos niet echt prettig is.
Gelukkig komen we iets verderop langs echt een heel mooi uitzichtpunt op een rots die zo ver richting de rivier loopt dat we daar niet onder de bomen zitten. Daar eten we op ons gemak een broodje waarna we weer verder lopen.

Tegen 14.15 uur zijn we bij de auto in Azy les Epioux. Inmiddels is het plan voor vandaag en morgen gewijzigd. We rijden eerst naar Florenville waar we de laatste boodschappen voor de gourmet van vanavond doen. Daarna wisselen we van auto en rijden we met onze auto naar Lacuisine waarna we teruglopen naar de auto van Ben & Carla in Florenville.

Het is ongeveer 14.50 uur als we weer op stap gaan. We dachten dat het hele stuk naar Florenville (3,2 km) asfaltweg was, maar dat valt mee. Nadat we het spoor bij Lacuisine zijn overgestoken mogen we een stukje door een weiland. Na het lopen over een beijzelde weg is dit weer iets dat we de afgelopen dagen nog niet gedaan hebben.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Om 15.45 uur zitten we weer in de auto richting ons huisje. Daar horen we dat Jef een eind is wezen hardlopen over een mountainbikeroute en daarbij een stuk of 15 wilde zwijnen heeft gezien.
's Avonds hebben we de traditionele oudejaarsgourmet en nadat Jef om 0.00 uur een stuk of 10 reuze sterretjes heeft afgestoken gaat iedereen om even na 0.30 uur naar bed

Donderdag, van Suxy naar Lacuisine (17,0 km)

Vanochtend zijn we iets later dan de andere dagen maar rond 8.00 uur zijn de meeste mensen toch wel hun bed uit. Terwijl de anderen vast beginnen met inpakken, gaat Ben brood halen. Maar dat lukt niet echt, een half uurtje later is hij terug zonder brood. Er zit niets anders op dan alle restjes brood, kerstbrood, yoghurt, vla, overgebleven appels, sultana's etc. netjes te verdelen en zo een bijzonder gevarieerd ontbijt te eten. Maar uiteindelijk heeft iedereen een behoorlijk gevulde maag.
Even na 9.30 uur nemen we op de parkeerplaats afscheid van Jef & Sigrid. Zij gaan rechtstreeks naar Roosendaal, Renske en Ymke ophalen. Wij rijden via het centrum van Virton, waar nu wel een bakker open is, en Florenville naar Suxy. Daar begint onze wandeling voor vandaag.

Om 10.30 uur gaan we op stap en om 15.00 uur zijn we in Lacuisine waar we gisteren onze auto hebben achter gelaten. Onderweg lopen we hoofdzakelijk over boswegen. In het begin en aan het eind hebben we een klein stukje asfalt en de tweede helft hebben we ook nog een paar stukjes over bospaadjes. Hierbij is het paadje met de laatste afdaling naar de Semois behoorlijk stijl maar wellicht niet het gevaarlijkste stukje van de route van vandaag. Vooral de eerste helft is de bosweg waar we over lopen namelijk bedekt met een laag ijs waardoor je erg moet oppassen of door de berm moet lopen om niet uit te glijden.

Het is een beetje raar om te zien dat bij het stuwmeer in de (La) Vierre geen elektriciteitscentrale staat. Maar als we een stuk verderop bij de Semois komen blijkt hij daar te staan. Met een dikke buis loopt het water hier door een berg van de ene naar de andere (lager gelegen) rivier.
Als we nog een stukje verderop bij de brug over de Semois naar Chiny komen blijkt dat je daar kano's kan huren om een stukje de Semois mee af te zakken. Hier zien we ook kaartjes waaruit blijkt dat je op vele plaatsen kun kanoën op de Semois.

Verder zien we onderweg vooral loofbos. Het valt ons op dat we nu en de afgelopen dagen vooral door loofbos lopen terwijl we in andere delen van de Ardennen vaak hoofdzakelijk naaldbos zien. Daarnaast zien we nog wat leuke schimmels en een afgebroken tak met een laagje, volgens Ben opgedroogd wondvocht of zo iets, dat je er af kan trekken en nog het meest op leer lijkt.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Als we in Lacuisine aankomen moeten we nog een stukje buiten de route lopen om bij onze auto te komen. Daarbij komen we langs een hotel / restaurant waar we voor het eerst van deze dagen stoppen om wat te drinken.
Hierna lopen we naar de auto en vervolgens rijden we naar de auto van Ben & Carla in Suzy waar we de bagage overladen, foto's uitwisselen en afscheid nemen. Even na 16.00 uur rijden we in de buurt van Léglise de snelweg (E411) op en anderhalf uur later zijn we in Valkenburg, ons eindpunt voor vandaag.