GR 15 / GR AE, deel I, van Achouffe tot Livarchamps
Het is weer een bijzonder weekend. Op vrijdag komen we aan uit Peking en op zaterdag zitten we om 8.00 uur in de auto richting Houffalize. Even na 11.00 uur komen we Les Onays een soort Center Parks park tussen Achouffe en Wibrin. We checken in en gaan naar ons huisje.

Het is een heel bijzonder huisje. Er zijn zes bedden, vijf tafelstoelen en één driezitsbank en één fauteuil oftewel nergens kan je met zessen zitten. Gelukkig staat er buiten een grote picknicktafel dus als het mooi weer is kan je prima buiten zitten. Verder ontbreekt in de douche een douchegordijn en is er geen vaatwasser. Gelukkig is er wel een droogmolen, maar er is weer geen wasmachine. Dus die droogmolen zal wel zijn om je handdoeken te drogen nadat je bent wezen zwemmen. Helaas staat er als wij er zijn, eind mei 2007, slecht een paar centimeter water in het zwembad.
Toch is het huisje niet echt een drama. Het huisje dat wij hebben, nr. 21, is eigenlijk gewoon niet geschikt voor zes volwassen. Met zijn vieren is het ook niet groot, maar prima te doen. Erg handig voor mensen die willen moutainbiken, wielrennen of erg smerige wandelschoenen hebben is de garage die bij het huisje zit en waar zelfs een hele auto in past.

Terwijl Ben het inchecken regelt vermaken Gabrielle en Sigrid zich prima

Op zaterdag wandelen we van Bourcy naar Achouffe (17,7 km). De weersvoorspelling was ruim 20° C en regen. Onderweg naar de Ardennen hebben we ook wat regen, maar tijdens het wandelen is het de hele dag droog. In de loop van de middag gaat de zon zelfs schijnen, moet er gesmeerd worden en hebben we het gewoon warm.

Het pad begint erg leuk. Vanaf Bourcy lopen we eerst over / langs een oude spoorlijn. Hier worden we nog wel een beetje nat van al het water dat op het lange gras, de bomen en struiken ligt. Maar het is ook het mooiste stuk van de dag. Het stuk tot Boeur is erg leuk. Na Boeur krijgen we nog een stuk veldweg waarbij we langzaam maar zeker steeds meer tussen de weiden komen te lopen. Vervolgens gaat het pad over in een asfaltpad en is het tot een stuk voorbij Houffalize verhard. Houffalize is een leuk dorpje waar we ook zijn geweest toen we de GR 57 liepen.
Net voor en net na Houffalize zitten trouwens ook de klimmetjes en afdalingen van de dag. Buiten deze heuvels is het pad vandaag behoorlijk vlak. Vlak voor Achouffe mogen we nog over een veldweg en een klein (steil) stukje over een bospad, voorzover dat niet gebruikt wordt om omgezaagde bomen op te leggen.

Uitzicht op Houffalize

Het was ongeveer 12.45 uur toen we begonnen met wandelen en rond 17.15 uur waren we weer bij de auto. Het vertrek had wel eerder kunnen zijn, maar nadat we bij het huisje waren, hebben we eerst koffie gemaakt en monchoutaart gegeten. De koffie hebben we niet opgedronken omdat die niet best was. Volgens ons lag dit aan het apparaat (dat stonk nogal) en dat heeft Ben dus geruild bij receptie.
Als we weer bij de auto zijn, rijden we naar het huisje. Daar nemen enkele mensen een douche en vervolgens gaan we naar het restaurant waar de anderen (Ben, Carla, Jef en Sigrid) de vorige keer ook gegeten hebben en dat naast de plaatselijke brouwerij van het gelijknamige bier ligt. Helaas kunnen we niet op het terras eten want er is onweer voorspeld. In dit restaurant, met als kaart vlees (biefstuk) of vis (forel), smaakt de vis duidelijk beter dan het vlees. Je kunt hier overigens niet met je creditkaart of je pinpas betalen. Maar het is wel toegestaan om na het eten even naar Houffalize te rijden om daar geld te halen.

Als we terug naar het huisje gaan, staat het inmiddels flink te regenen. In het huisje wordt de tijd nog even gerekt totdat het 22.00 uur is en we naar bed mogen. Om 23.00 uur liggen ook de laatsten op bed.

Op zondag is Ben niet de eerste die opstaat. Jef gaat om 7.00 een uurtje hardlopen en wij genieten nog wat van onze jetlag. Tegen de tijd dat Ben terug is met de broodjes is iedereen er helemaal klaar voor. Om even voor 10.00 uur zitten we in de auto richting Livarchamps.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Jef (!) in actie
Vandaag wandelen we van Livarchamps naar Bourcy (22,9 km) waar we gisteren een auto hebben achter gelaten. Het is even voor 10.30 uur als we op weg gaan en even na 16.30 uur zijn we in Bourcy.
Ondanks alle slechte voorspellingen hebben we ook vandaag geen regen van betekenis en kunnen we zelfs vier keer prima buiten stoppen en wat eten en drinken. De derde keer is dat bij Mémorial du Mardasson, een gedenkplaats waar 77.000 Amerikanen gevallen tijdens het Ardennen-offensief liggen. Hier is een toilet (40 cent per persoon) waar je ook wat fris en koffie (senseo) kunt kopen. Hier zitten we heerlijk op een bankje.
De route is redelijk vlak, een beetje glooiend. Alleen aan het begin van de dag hebben we een beetje een klimmetje. Verder hebben we ook alleen het eerste stuk was bospaden / -wegen. Voor de rest hebben we vandaag vooral halfverharde veldwegen die regelmatig ook door het bos lopen. Alleen rond Neffe en de laatste 4 kilometer lopen we over asfalt- / betonwegen.
Net als gisteren genieten we ook vandaag weer enorm van de mooie omgeving, redelijk wat bos, hier en daar een dorpje, redelijk wat velden met koeien en kalveren, etc.

Vandaag koken we zelf in het huisje. Voor de rest lezen we wat, doen we een spelletje, luisteren we wat muziek etc.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Op maandagochtend hebben we het uitcheckritueel en rond 10.30 uur zijn we bij het beginpunt van de wandeling in Martelange. Daar laten we Ben, Carla, Jef & Sigrid achter. Zij lopen naar de auto die we gisteren in Livarchamps hebben achter gelaten.
Gabrielle voelt zich niet helemaal lekker en omdat ze donderdag tijdens het grote afscheidsfeest (pensioen) van haar vader 100% fit wil zijn nemen we geen risico en lopen we vandaag niet mee. Wij rijden met de auto van Carla naar Oisterwijk waar we wachten tot de rest daar ook arriveert.