GR 15 / GR AE, deel I, Polleur tot Ernonheid
We lopen dit deel in een weekend in juni 2006. Het is ons eerste stukje GR 15 / GR AE. Dit weekend kenmerk zich door een groot aantal afwijkingen van onze standaard wandelweekenden. Zo slapen we niet in een huisje, maar op een camping, zijn we niet rond 21.00 maar rond 24.00 uur thuis, zitten we per dag drie tot vier keer op een terrasje en doen we deze wandeling niet in de periode september - april maar midden in de zomer.

Op zaterdagochtend vertrekken we uit Oisterwijk waar we met zijn allen geslapen hebben bij Jef & Sigrid. Ben heeft iedereen om 7.00 uur uit zijn / haar bed geschud en rond 8.15 uur zitten we in de auto.
De eerste stop is de Bever in Maastricht. Jef & Sigrid zijn namelijk hun slaapmatjes vergeten (wij hebben daar de afgelopen nacht op geslapen) en om zonder matje in een tent te moeten slapen vinden ze wel erg hard. Dus kopen ze in Maastricht een paar nieuwe matjes.
Vervolgens brengen we een auto naar Polleur en rijden we naar Sedoz waar we de auto parkeren op de parkeerplaats bij Auberge du Ninglinspo waar onze voor vandaag wandeling begint. Hier begint trouwens ook een lokale wandeling.

Rond 12.00 uur zetten we onze eerste schreden op de GR 15 / GR AE. Het is een mooie route met een paar niet lastige klimmen, een beetje asfalt, veel boswegen en wat bospaadjes. Het is heerlijk weer, ergens rond de 25º C en we genieten met volle teugen.

foto, alleen zichtbaar met javascript aan

Tegen 18.30 uur zijn we in Polleur waarna we terugrijden naar de andere auto. Vervolgens gaan we naar camping Le Plein Soleil waar we een mooie plekje op een schitterend grasveld langs een riviertje krijgen. Nadat we onze tenten hebben opgezet gaat iedereen, behalve de viespeuken Jef en Jacob, zich even douchen. Op dat moment neemt het enthousiasme over de camping een beetje af. De meeste mensen vinden het sanitair helemaal niets en de rest van de voorzieningen vallen ook niet mee. Maar de camping is niet duur, 39 euro voor zes volwassenen, drie tenten en twee auto's plus 1,50 euro per douchebeurt.

Voor het avondeten gaan we naar Auberge du Ninglinspo maar dat blijkt inmiddels dicht en dus rijden we iets verder naar Le Pre Ardenne of zo iets. Eigenlijk wilden we daar niet heen, te veel mensen met grijze haren, maar om 21.00 uur verlagen ook wij onze normen. Maar achteraf zijn we erg blij dat we hier zijn gaan eten. Het eten is er perfect en aan de achterkant is een terras waar wij heerlijk zitten. Uiteindelijk is het bijna 24.00 uur als we in onze tenten liggen.

Het veldje voor de tenten op camping Le Plein Soleil

Op zondag is het 9.15 uur als we weer in de auto zitten. Alles is ingepakt en we parkeren een auto op dezelfde plek als gisteren. Vervolgens rijden we naar Aywaille waar we brood voor het ontbijt en de rest van de dag kopen en we ons eerste terrasje voor een bakkie koffie pakken.
Hierna rijden we verder naar Ernonheid waar de wandeling van vandaag begint. Het is 10.30 uur geweest als we op weg gaan.

Vandaag hebben we weer een hele mooie wandeling. Al denken sommige mensen dat we iets meer asfalt hebben dan gisteren. Dat zou kunnen, we komen ook door iets meer dorpjes dan gisteren. Ook vandaag is de afwisseling groot. We hebben ook wat meer heuvels met hier en daar een behoorlijk venijnige klim. Met name de laatste klim uit Remouchamps is behoorlijk stijl.

Aan het begin is het een stuk minder zonnig dan gisteren en Jacob loopt vandaag dan ook met de pijpen aan zijn broek. Dit is wel wat warm maar hij heeft een beetje last van zijn linker knie, nog overgehouden van het wandelen aan het begin van de week in Zeeland. De pijn wordt wel erger en voor Remouchamps denk hij zelf aan ophouden. Maar dan gaat het weer beter waardoor we ook vandaag het hele stuk met zijn allen afleggen.
Het dragen van een lange boek heeft ook voordelen. Vlak voor Aywaille is er een smal paadje met brandnetels van een meter hoog die ook nog over het pad heen hangen. Het is gelukkig naar enkele tientallen meters dus is het voor de rest even diep ademhalen, armen omhoog en doorlopen.

Uitzicht op Remouchamps

Hebben we 's morgen al een paar keer een druppeltje voelen vallen het laatste stuk vanaf Aywaille begint het steeds meer te regenen waardoor iedereen het laatste uur een regenjas aanheeft of als poncho over zijn / haar rug heeft liggen. De regenbroeken blijven in de rugzak, daar is het te warm voor.

Rond 17.30 uur zijn we weer bij de auto en omdat we voor ons doen erg laat zijn eten we meteen maar wat bij Auberge du Ninglinspo die gisterenavond al dicht was. Het eten is prima en als we onze magen vol hebben rijden we naar de andere auto waar we even wat bagage moeten herschikken. Wij brengen (in de auto van Carla) Jef & Sigrid naar huis en Ben & Carla rijden samen naar Rijswijk. Deze indeling is het gevolg van het feit dat een aantal mensen wel vanaf 21.00 uur naar het verslag van de wedstrijd Nederland - Portugal (achtste finale, WK 2006) willen luisteren en een paar mensen niet.