GR 126 van Awagne tot Falmignoul
Dit deel van de GR 126 hebben we samen met het stuk van de verbindingsroute naar Namen tot Rivière in één weekend gewandeld.

Ben heeft aangegeven dat iedereen vanochtend om 10.00 uur bij de kerk in Awagne moet zijn, maar helaas wij komen 10 minuten te laat. Hierdoor krijgen wij geen stuk(je) van de monchoutaart die Sigrid traditiegetrouw gemaakt heeft, we vertrekken meteen richting ons hotel in Falmignoul. We parkeren onze auto, bij het hotel maar checken niet in. We pakken onze spullen voor onderweg en om 10.45 uur beginnen we aan onze wandeling.

We moeten eerst een kleine kilometer over de weg naar ons beginpunt van onze wandeling. Zodra we op de route van de GR 126 zijn gaan we linksaf een paadje op. We volgen een fraai paadje tot we bij de rivier de Maas zijn. Die volgen we tot een bij een afslag naar rechts een pad vrij steil omhoog. Rond 12.30 uur zijn we boven en komen we bij een weg en een snackbar. Helaas verkopen ze bij de snackbar geen koffie en dus eten wij buiten wat van ons eigen brood en drinken we daar wat van onze eigen thee.

Om 12.00 uur lopen we door een groene weide langs de Maas

Als we weer verder gaan, gaan we min of meer direct weer naar beneden waarna we weer een stuk langs de Maas wandelen. Ondertussen begint er langzaam maar zeker steeds meer natte sneeuw te vallen. In Anseremme en ook in Forges proberen we een restaurantje of zo te vinden om even wat warme thee drinken. In Forges wijken we hierbij een stukje van de route af. Helaas vinden we niets en dus trekken we de regenbroeken aan en gaan we weer verder.

Dan vinden we vlak voor de we de Maas verlaten toch nog een restaurantje, Bistrot Le Panama, dat open is. Daar drinken we een prima bakkie chocomel waarna we rond 14.45 uur weer op stap gaan. We mogen vrijwel meteen via een heel aardig pad omhoog. Wat erg aardig is, is dat het boven net iets kouder is dan in het dal waardoor de natte sneeuw hier iets minder nat is en min of meer blijft liggen.

Even later komen we langs de Citadel van Dinant en mogen we weer naar beneden. We wandelen een klein stukje door Dinant waar we om even na 16.00 uur bij een bankje even stoppen om wat te eten en een slokje warme thee te drinken. Hierna mogen we even flink omhoog voor de derde en laatste flinke klim van vandaag.

Om 15.00 uur lopen we boven op een heuvel door de (natte) sneeuw

Als we weer boven zijn lopen we eerst een stukje over een asfaltweggetje waarna we in een bos(je) de meest modderige kilometer van vandaag krijgen. Wat het extra lastig maakt is dat het langzaam maar zeker donker begint te worden waardoor alles iets minder goed te zien is. Het laatste stukje dat we vandaag over de GR 126 wandelen gaat over een onverharde veldweg waarna we nog iets minder dan een halve kilomter over het asfalt mogen voor we bij onze auto's in Awagne zijn.

Al met al hadden we vandaag een erg mooie wandeling. We liepen echter wat trager dan we normaal doen waardoor het 17.30 uur en dus ook donker was voordat we terug waren bij de auto's in Awagne. Het weer viel niet tegen, we hebben wel wat buien gehad, maar niet de enorme hoeveelheid die er aan het begin van de week was voorspeld.

Om 18.00 uur zijn we weer bij het hotel, Auberge des Cretes, in Falmignoul waar we nu wel in checken. Het is een leuk uitziend wat kleiner hotel waar we voor € 82 per kamer inclusief ontbijt drie kamers krijgen. Deze keer hebben we pech, wij krijgen de kleinste kamer, en die is echt klein. De kamer van Jef & Sigrid is wat groter en Ben & Carla hebben wat grootte betreft een heel behoorlijke kamer.

De douche heeft helaas alleen een houdertje op heuphoogte maar wat Jacob nog veel erger vindt is dat wanneer hij, als laatste, gaat douchen, het warme water op blijkt te zijn. Dat is echt niet fijn na een dag wandelen.

's Avonds eten we in het restaurant van het hotel wat een heel behoorlijk restaurant heeft. Het eten is lekker en prima verzorgd. Het enige minpuntje is dat het, zeker na een dag wandelen, beetje weinig is. Al is er wel wat discussie over dit laatste punt. De meesten vonden het genoeg, één persoon at gewoon extra veel brood en alleen de grootste zeurpiet van de groep, die toevallig ook de schrijver van dit verslag is, vond het echt te weinig.

Na het eten bekijken we nog van vakantiefoto's van de laatste vakantie van Ben & Carla waarna iedereen rond 22.45 uur richting zijn / haar kamer / bed vertrekt.