GR 126 van Rivière tot Awagne
Herfstkleuren
Dit deel van de GR 126 hebben we samen met het stuk van de scheiding met de GR 577 tot Gedinne in één weekend gewandeld.

Na een jaar niet gewandeld te hebben, tenminste niet met ons Hopman groepje, wandelen we eind oktober over dit deel van de GR 126. Het is de afgelopen weken redelijk mooi weer geweest waardoor de paden niet erg modderig zijn en de bomen erg mooie herfstkleuren hebben. Wij hebben er zin in.

Zaterdag, van Awagne naar Rivière (19,1 km)

We verzamelen om 9.30 uur in Rivière. Daar eten we de standaard monchoutaart waarna we allemaal in één auto stappen en naar Awagne rijden. Het is net 10.00 uur geweest als we aan onze wandeling beginnen.

We hebben vandaag een vrij eenvoudige route met eigenlijk maar één flinke klim. Op deze klim krijgen we het lekker warm. Maar omdat we het net iets te veel moeite vinden en verwachten dat we er geen kwartier over zullen doen, we wandelen in de Ardennen en niet de Alpen of zo, stoppen we toch niet om een jas uit te trekken. Later zien we op de grafiek met hoogteverschillen dat we twee klimmetjes hebben gehad, die tweede heeft duidelijk niet zo veel indruk gemaakt.

Onze wandeling gaat voor het grootste deel door loofbos waardoor wij uitgebreid van de herfstkleuren kunnen genieten. Hierbij lopen we vooral over halfverharde boswegen. Een enkele keer gaan we een stukje over een smal paadje en uiteraard hebben we ook enkele (flinke) stukken met asfalt.

De rechter schoen van Gabrielle valt na een paar kilometer wandelen uit elkaar, maar met een stukje sporttape erom is het geen probleem om het eind van de wandeling te halen.

De markering vinden we deze keer wat mager. Op diverse punten moeten we behoorlijk zoeken welke kant we op moeten maar we zijn nergens (behalve helemaal aan het begin) verkeerd gelopen. Ook zien we regelmatig plekken waar de markering met grijze verf is overgeschilderd. Dit is meestal een teken dat de route is gewijzigd maar wij hebben nergens iets van een gewijzigde route gezien en bij de overgeschilderde markeringen zagen we meestal ook al snel weer een gewone markering.

Vlak voordat we bij Godinne bij de Maas komen gaan we door dit tunneltje onder het spoor door
Het laatste stuk van de route, van Godinne naar Rivière, is de route wel aangepast. Hierdoor missen een tweede (of eigenlijk derde) klimmetje en lopen we een stuk langs de rivier de Maas. Dit is best een aardig stukje, maar wij vermoeden wel dat de oude route mooier was. Dat de route is omgelegd komt, volgens ons, omdat de brug waarmee de route eerst naar de overkant van de Maas ging gesloten is.

Na afloop hebben we nog even op de officiële website van de Sentiers de Grande Randonnées en Belgique gekeken. Daar vind je bij het boekje over de GR 126 namelijk ook de wijzigingen ten opzichte van het boekje en een gpx-bestand met de route van de GR 126. Zowel op de website als in het gpx-bestand hebben we niets kunnen vinden over een aanpassing van de route tussen Rivière en Awagne. Ook over de gewijzigde route om de Maas over te steken konden wij niets vinden.

Het is 14.50 uur als we weer terug zijn bij de twee auto's die we in Rivière hebben achter gelaten. We stappen weer met z'n allen in één auto, onze auto blijft een nachtje in Rivière staan, en vertrekken. Ben heeft nog wat bijzonders in gedachte, maar dat staat bij ons verslag over onze wandeling van de scheiding met de GR 577 naar Gedinne.

Het weer is vandaag prima. Het is droog en het waait vrijwel niet. Als we om 10.00 uur aan onze wandeling beginnen is het nog behoorlijk fris en hebben de meeste mensen handschoentjes aan. Maar die gaan langzaam maar zeker allemaal uit. Bij onze pauzes, we vinden iedere keer een prima bankje of muurtje om op te zitten, is het geen enkele keer zo koud dat we vanwege de kou korter pauzeren. Het enige wat een beetje jammer is, is dat we de zon weinig zien. Slechts een enkele keer komt hij een beetje door de wolken, en op die momenten zijn de herfstkleuren van de bomen nog mooier.