GR 126 van het Memoriaal Kongolo tot de verbindingsroute Namen
In oktober 2013 waren we weer een dikke week in Nederland en uiteraard hebben we op het moment dat we de vliegtuigtickets voor deze reis geboekt hadden, meteen een verzoek bij onze Hopman ingediend om een wandelweekendje te organiseren. Dat ging deze keer behoorlijk soepel zodat we begin oktober 2013, bijna een jaar na de vorige keer, weer een stuk van de GR 126 mochten wandelen.

Ook deze keer was het een weekend met één overnachting en net als de vorige keer had onze Hopman een mooie aanbieding voor een hotelkamer in het Europese deel van Brussel gevonden. Wij sliepen echter twee nachten in Brussel omdat we op vrijdagavond bij Jan en Erik in Brussel hadden afgesproken. Erik werkte inmiddels een paar maanden in Brussel en had een aardig appartementje waar wij ook een nachtje mochten slapen. Zo konden we ons op vrijdagavond prima voorbereiden op twee dagen wandelen in het gebied tussen Brussel en Namen.

Zaterdag, van Balâtre naar het Memoriaal Kongolo (13,6 km) en van de Sint-Michiels- en Sint-Goedelekathedraal naar het Marie-Joséplein (7,5 km)

We hebben van onze Hopman de opdracht gekregen om op zaterdagochtend om 10.00 uur stipt te verzamelen bij het eindpunt van de vorige keer, Memoriaal Kongolo in Gentinnes. Doordat we in Brussel slapen hebben wij een makkie. We staan om 8.00 uur op, ontbijten, smeren wat broodjes voor onderweg, pakken onze spullen in, nemen afscheid van Jan en Erik en om 9.15 uur stipt rijden we de parkeergarage uit.

De reis verloopt voorspoedig, maar toch zijn we één minuut te laat op het afgesproken punt. Gelukkig is het meteen duidelijk dat onze Hopman er nog maar net is, dus deze keer is dit geen probleem. Jef & Sigrid hebben echter wel een probleem, zij komen een kwartier later eindelijk opdagen.

Nadat we van Sigrid haar overheerlijke monchoutaart met veel genoegen helemaal hebben opgepeuzeld (hier stond eerst "Nadat we de monchoutaart van Sigrid naar binnen hebben geduwd", maar toen dreigde Sigrid nooit meer monchoutaart te maken / mee te nemen en wij zijn nogal gevoelig voor dit soort dreigementen en dus hebben wij de tekst van het verslag maar aangepast), stappen we met zijn allen in de door ons gehuurd Renault Clio en rijden we naar Balâtre, het beginpunt van onze eerste wandeling van vandaag. Om even na 10.50 uur beginnen we aan onze wandeling.

Onze wandelroute gaat vandaag veel over dit soort wegen

Het weer is vandaag zwaarbewolkt, maar we hebben geen last van regen en het is, zeker voor de tijd van het jaar, behoorlijk warm, bijna 20° C. Verder waait het amper waardoor het prima wandelweer is.

De wandelroute van Balâtre naar Memoriaal Kongolo is niet zo interessant. We lopen vooral over smalle verharde wegen met soms een stukje onverharde veldweg. Hierdoor kunnen we wel lekker doorlopen en is het meestal ook geen probleem om met twee of meer personen naast elkaar te lopen, wat prettig is voor iedereen die nog even wat wil kletsen.

Naast verharde wegen zien we vandaag ook veel van dit soort veldwegen

De route leidt ons vooral tussen velden met akkerbouwgewassen door. Zo zien we een veld waar (suiker)bieten worden geoogst en een andere veld waar hetzelfde gebeurt met aardappelen worden geoogst. Het nadeel van al dat bouwland is dat er op enkele plaatsen niets is om de route op te schilderen. Hierdoor moeten we een paar keer een beetje zoeken en wat heen en weer lopen voordat we de juiste veldweg te pakken hebben.

Dit soort wegwijzers hebben weinig nut
Uiteraard komen we ook een enkele keer langs wat huizen / door een dorpje, maar we zien geen horeca gelegenheid. Ongeveer halverwege houden we een keer pauze en bijna aan het eind gaat onze wandeling, als ware het een soort van troostsnoepje, toch nog enkele tientallen meters door een bosje.

Om 14.10 uur zijn we weer terug bij de twee auto's die we bij het Memoriaal Kongolo hebben laten staan. We stappen in de auto's en rijden naar het punt vlak bij het Marie-Joséplein waar we bijna een jaar geleden onze wandeling voor dat weekend zijn begonnen. Daar laten we één auto achter om vervolgens met één auto naar ons hotel, het Thon Hotel EU, voor de komende nacht te rijden. Daar parkeren we onze auto in de parkeergarage en nadat onze Hopman de sleutels van onze kamers heeft geregeld gaan we meteen weer op stap.

Om 15.35 uur lopen we het hotel uit, we willen nu de eerste 7,5 kilometer van de GR 126 gaan lopen. Vlak bij het beginpunt gaan even in de Sint-Michiels- en Sint-Goedelekathedraal kijken zodat het 15.55 uur is voordat we bij de wandelboom zijn die het beginpunt van de GR 126 markeert.

Een GR-wandeling door een stad lopen is een stuk lastiger dan een GR-wandeling door een bos lopen. Er zijn veel meer zijwegen waardoor je veel beter op de route moet letten, er zijn allerlei mensen die je voor de voeten lopen, er zijn stoplichten waar je voor moet wachten en er is veel meer herrie. Oftewel diverse deelnemers lopen te mopperen dat dit eigenlijk niets is.

Toch lopen we door en zo zien we enkele fraaie gebouwen en parken en na dik 40 minuten houden we even pauze op een terrasje. Zo'n GR-wandeling door een grote stad heeft namelijk als voordeel dat er meer dan genoeg horeca gelegenheden zijn waar je even kunt stoppen voor een bakkie, wat fris, een biertje of iets anders.

Het laatste stuk van dit deel van de GR 126 is totaal anders dan het eerste stuk. Het eerste stuk lopen we gewoon over de stoep tussen de gebouwen maar nadat we over het terrein van de erg fraaie Abdij Ter Kameren zijn gelopen, moeten we nog een klein stukje over een weg waarna we het erg fraaie Ter Kamerenbos inlopen. Dit is misschien wel het aardigste stuk(je) dat we vandaag lopen. Als we het Ter Kamerenbos uitlopen is het nog een piep klein stukje tot onze auto waar we om 17.50 uur aankomen.

De Abdij Ter Kameren

We proppen ons voor de derde keer vandaag met zes mannen en vrouwen in één auto en rijden terug naar ons hotel. In het hotel gaan we eerste even douchen en om 19.00 uur gaan we op zoek naar wat te eten. We komen deze keer uit op een pleintje voor het Europees Parlement waar op zaterdag diverse restaurants gesloten zijn. Wij gaan zitten in een restaurant dat wel open is en eten en drinken daar heel behoorlijk en nadat we ook nog diverse vakantiefoto's hebben bekeken / laten zien, zijn we om even na 22.30 uur weer terug in ons hotel.

Zondag, van de kruising met de aanlooproutes vanuit Namen naar Balâtre (23,1 km)

We staan vanochtend om 7.30 uur op zodat we, zoals afgesproken, om 8.00 uur in de ontbijtzaal zijn. We eten een prima ontbijt, het buffet is heerlijk uitgebreid, dus als je hier niet lekker ontbijt heb je gewoon de verkeerde dingen gepakt.

Nadat we onze spullen hebben ingepakt, checkt onze Hopman om 9.10 uur iedereen uit waarna we in twee auto's stappen om richting het beginpunt van onze wandeling van vandaag te rijden. Voordat we aan onze wandeling beginnen stoppen we nog even bij een bakker in Malonne (Maeslangen) om wat brood voor onderweg te kopen. Het is daar erg druk waardoor dit even duurt en uiteindelijk is het 10.35 uur voordat we op stap zijn.

Het weer is ongeveer hetzelfde als gisteren, geen regen, weinig wind, soms wat zon en regelmatig dikke wolken. Het is, zeker voor begin oktober, heerlijk wandelweer.

Op zondag zien we veel meer bos dan op zaterdag

De route die we vandaag wandelen is een stuk interessanter dan de route van gisteren. Meteen aan het begin mogen we al een stuk door een bos zodat we vandaag na een half uur al meer bos gezien hebben dan gisteren de hele dag. De rest van de dag lopen we nog een aantal keer een stuk(je) door een bos(je). Verder lopen we ook vandaag weer redelijk veel over verharde wegen en tussen de akkers. Hierbij gaat de route voor ons gevoel vandaag over net iets aardige wegen / paden dan gisteren.

We komen ook weer door enkele dorpjes, maar net als gisteren zien we ook vandaag geen horeca gelegenheden. Maar aan de rand van Flawinne zien we wel een speeltuintje met bankjes waar wij prima kunnen zitten voor een pauze. In Flawinne moeten we trouwens sowieso wat beter opletten omdat de route van de GR 126, die wij volgen, hier een stuk(je) gelijk loopt met de route van de GR 125 en de GR 412. Maar dit levert verder geen problemen op.

Op zondag zien we een aantal van dit soort paadjes

In Floriffoux moeten we wat meer zoeken naar de route. De route lijkt omgelegd, de markering is voor een deel overgeschilderd / weggehaald, maar wij kunnen verder niets vinden en volgen dus de oude route.

Gisteren was de route de hele dag min of meer vlak. Vandaag beginnen we met een klein klimmetje gevolgd door een redelijke afdaling richting de brug over de Samber, de rivier die in Namen in de Maas vloeit. Aan de andere kant van deze brug mogen we weer omhoog maar eigenlijk stelt het allemaal te weinig voor om het een beklimming te noemen.

Pauze

Net als gisteren lopen we ook vandaag weer lekker door zodat om 16.35 uur, precies zes uur nadat we aan de wandeling zijn begonnen, aankomen bij de auto die we gisteren in Balâtre hebben achtergelaten. Voor de laatste keer dit weekend kruipen we met z'n allen in één auto en om 17.00 uur zijn we bij de andere auto's die we vanochtend bij het beginpunt hebben achtergelaten.

Na twee erg geslaagde dagen wandelen nemen we afscheid van Ben & Carla en Jef & Sigrid en na een flink stuk door Namen te zijn gereden nemen we de snelweg richting Valkenburg waar we om iets voor 18.30 uur aankomen. Het was weer een prima weekendje wandelen.

Het hotel, het Thon Hotel EU in Brussel

Dit weekend hebben we in het Thon Hotel EU geslapen. Onze Hopman had via hotelaanbiedingen.nl een mooie aanbieding gevonden, we betaalden per kamer 79 euro plus 7,59 euro toeristenbelasting en dat was inclusief een prima ontbijt, een parkeerplaats en wifi op de kamer.

Wat een beetje jammer was dat wij de kleinste van de drie kamers hadden. Wij vonden onze kamer een beetje krap. De kamers van Ben & Carla en Jef & Sigrid waren net een paar vierkante meter groter zodat zij wel een goed plekje hadden om hun koffer / tas neer te zetten. Ook waren wij de enigen die geen badeendje hadden. Hier stond tegenover dat de wc-bril op de kamer van Jef & Sigrid los zat en dat is heel onhandig als je 's avonds laat flink bezopen even snel op de wc wilt gaan zitten.

Het Thon Hotel EU is verder een erg net en redelijk hip hotel. Alles ziet er netjes uit en wat wij erg handig vonden was dat er niet alleen boven het bureau, maar ook naast het bed vrije stopcontacten waren. Wel vond iedereen de kamers behoorlijk warm en ons raam kon niet open omdat het op slot zat en we geen sleutel hadden.

Wat we een beetje jammer vonden was dat er niet meer water uit de douche kwam en dat er in de douche geen fatsoenlijke afzuiging zat waardoor het in de kamer nog warmer werd. We hebben dit opgelost door de airco aan te zetten. Het grootste nadeel van dit hotel is echter dat je een aantal blokken moet lopen voordat je bij de dichtstbijzijnde restaurantjes bent en de Grote Markt is zelfs 20 - 25 minuten lopen.

Wat ons betreft zouden we voor de prijs die we betaald hebben zeker nog een keer in het Thon Hotel EU kunnen slapen.