Dag 1: De heenreis, van Peking (China) naar Hanoi (Vietnam)
Eigenlijk is het te gek voor woorden, gisteren ben ik thuis gekomen uit Nederland en vandaag ga ik al weer weg. Mijn bezoek aan Nederland was vooral ingegeven door het feit dat Gabrielle daar voor haar werk moest zijn. Vandaag ga ik echt op vakantie, naar Vietnam. Mijn vorige bezoek aan Vietnam vond ik erg leuk en ik heb er dan ook erg veel zin in.
De afgelopen 24-uur heb ik vooral besteed aan wassen, het spelen van twee potjes voetbal, het inpakken van mijn rugzak en het overzetten van alle gegevens die Gabrielle op haar laptop heeft staan naar onze bureau computer zodat ze zo min mogelijk last heeft van het feit dat ik haar laptop meeneem.

Mijn vliegtuig vertrekt om 15.40 uur uit Peking, het is een rechtstreekse vlucht naar Hanoi met Vietnam Airlines. Het boeken van deze vlucht was nog een heel gedoe vooral omdat de standaard terugvlucht wat mij betreft veel te vroeg uit Ho Chi Minh City (Saigon) vertrekt. Na veel zoeken en twee bezoeken aan het reisbureau werd dit opgelost door tijdens de terugweg vanaf Ho Chi Minh City met Vietnam Airlines naar Guangzhou te vliegen en vanaf Guangzhou met China Southern naar Peking.
Rond 13.00 uur neem ik een taxi naar het vliegveld van Peking, ik wil goed op tijd zijn want volgens schema komt Gabrielle rond 14.00 uur aan vanuit Nederland en we hebben afgesproken elkaar nog even bij de Starbucks te zien. Dat lukt boven verwachting goed, Gabrielle landt ruim een half uur eerder dan gepland zodat we nog even gezellig kunnen bijpraten.

Voor de rest vertrekt mijn vlucht iets te laat, maar verder verloopt de vlucht zonder problemen. Rond 19.15 uur neem ik een taxi vanaf het vliegveld van Hanoi naar het La Thanh Hotel. Eigenlijk weet ik niets van dit hotel. Edine heeft me de naam en het adres gemaild en daar moet ik het mee doen. Gelukkig kent de taxichauffeur het hotel.
Maar eerst wil ik even praten worden over de prijs. Van de vorige keer dat wij in Hanoi waren heb ik namelijk slechte herinneringen overgehouden aan de prijs van de taxi van het vliegveld naar de stad. De chauffeur wijst me op een bord waarop staat dat een taxi naar de stad 230.000 Dong kost, kijk, dat maakt het leven een stuk eenvoudiger.

Een wat grotere straat in Hanoi

Een Vietnamese "collega" van Edine heeft dit hotel voor ons geboekt, dat ging als volgt. Deze collega mailde naar Edine dat dit hotel $100 per kamer per nacht zou kosten. Volgens Edine was dit een stuk duurder dan de vorige keer waardoor ik het hotel even googlede wat meteen een site met een prijs van $70 per kamer per nacht opleverde. Nadat Edine de link naar deze site naar haar Vietnamese collega had gemaild hoefden wij ook "maar" $70 per kamer per nacht te betalen. Jammer dat we niet weten wie er nu $30 minder winst heeft gemaakt.

Rond 20.00 uur kom ik aan in het hotel. Daar ligt een briefje van Hans & Edine, zij zijn eten. Nadat ik even op mijn kamer geweest ben, schrijf ik op het briefje dat ik aangekomen ben en dat ik ook eten ben en schuif dit onder hun kamerdeur door.
Vervolgens loop ik naar buiten op zoek naar een plekje om wat te eten. Mijn eerste indruk is dat deze buurt toch net iets minder gezellig is dan die waar we in juni zaten. Echter er zitten eettentjes genoeg en bij eentje ga ik zitten om wat te eten.

Hierna loop ik nog een rondje waarbij ik vier pinautomaten probeer voordat ik geld heb. Als ik terug kom in het hotel zit Hans in de lobby, Edine is al naar bed. Wij kletsen nog wat en komen er achter dat er wel draadloos internet is, maar dat dit heel traag is en dat je op de website van Vietnam Airlines geen tickets kunt kopen.
Rond 23.00 uur gaan we naar onze kamers. Voor morgen is er nog niet echt een helder plan. We willen om 7.45 uur ontbijten en 's avonds graag naar Sapa, maar dit laatste is nog niet geregeld.