Dag 1: Een dag Melaka
Zomaar een straat in Melaka
Gisteren zijn we rond 13.30 uur vanuit Peking vertrokken. Ons vliegtuig, we vlogen met Malaysia Airlines, vertrok om 16.10 uur. Na een probleemloze vlucht landden we om iets over 22.00 uur op het vliegveld van Kuala Lumpur. Daar stond de taxichauffeur, die we via internet hadden gevonden, netjes op ons te wachten. Rond 23.00 uur stapten we in zijn auto en voor 150 RM bracht hij ons naar Melaka. Om iets voor 1.00 uur checkten we in bij het Renaissance Hotel. Een kwartiertje later lagen we in bed.

Het Renaissance Hotel is een Marriott hotel en een van de grote hotels (zowel letterlijk als figuurlijk) van Melaka. Normaal gesproken zouden we hier niet gaan slapen, maar doordat we vrij laat waren met boeken (ruim een week van te voren) en het extra druk is in verband met Chinees Oud & Nieuw, konden we niets anders vinden. En zo duur is het ook weer niet, 724,50 RM (± 160 euro) voor twee nachten inclusief ontbijt. Het hotel is verder prima, een lekker grote kamer, alleen met verkeerde (Engelse) stopcontacten. Gelukkig kunnen we bij de receptie verloopstekkers krijgen.

Vanochtend staan we rond 8.30 uur op. We ontbijten in het hotel, er is een uitgebreid ontbijtbuffet, en om 10.00 uur lopen we het hotel uit. Ons hotel ligt niet in het toeristische centrum van Melaka maar wel op loopafstand hiervan.

We moeten even wat zoeken maar nog geen half uur later staan we op het Dutch Square. Dat hadden we ons iets groter voorgesteld. We lopen een rondje en kijken even in de Christ Church die in 1753 gebouwd is als Nederlands Gereformeerde Kerk.
Hierna gaan we naar het Stadthuys, ook een stukje Nederlandse geschiedenis in Melaka. Om in het Stadthuys te komen moeten we een kaartje (5 RM per stuk) kopen. Dat is het wel waard. Binnen is een aardig museum met niet alleen veel aandacht voor de geschiedenis van Melaka, eerst was er een Sultan, toen de Portugezen, vervolgens de Hollanders, daarna de Engelsen, de Japanners en weer de Engelsen. Sinds 1957 is Maleisië een onafhankelijk land.
Ons vallen met name de oude Nederlandse (VOC) munten en postzegels, geschonken door enkele particulieren, op. Ook komen we nog wat schilderijen van een schilder uit Weert tegen. Uiteindelijk zijn we bijna anderhalf uur in dit museum.

The Dutch Square in Melaka

De volgende attractie is St. Paul’s Church, of eigenlijk de overblijfselen hiervan. Deze kerk staat bovenop een heuvel die lang het middelpunt van Melaka was. Onderaan deze heuvel kan je op een enkele plaats nog oude stukjes fort vinden. Wanneer je een rondje rond de heuvel loopt zie je een groot deel van de oude gebouwen en musea die Melaka rijk is.
Bij St. Paul's Church, boven op de heuvel, zien we een replica van een oud schip liggen en een uitkijktoren is die op en neer gaat en rond draait. Daar willen we wel naar toe, maar niet voordat we gelunched hebben

Lunchen doen we vandaag voor 65 RM bij Bamboo Hut Bistro waarna we richting de boot lopen. Het moet een Portugees schip van rond 1600 voorstellen. Voor 2 RM per persoon mogen we erop / erin. In het schip is een museumpje dat weinig toevoegt aan wat we in het Stadthuys al gezien hebben. Oftewel, 2 RM entree is niet veel, maar je krijgt er ook niet veel voor. Overigens is dit de eerste keer deze vakantie dat we onze schoenen uit moeten doen als we ergens naar binnen gaan. Dat zullen we nog regelmatig meemaken.

De replica van het portugese schip uit 1600 gezien vanaf de uitkijktoren
De replica van het portugese schip uit 1600 gezien vanaf de "uitkijktoren"

We werpen nog even een blik in het bijbehorende Maritime Museum maar we schatten dat we dat de moeite van het uittrekken van onze schoenen niet waard vinden. Dus lopen we richting de, tja hoe heet zo'n ding. Het is een paal met daar omheen een ring waar mensen in kunnen zitten. Die ring gaat omhoog en naar beneden en boven draait hij rond zodat iedereen lekker rond kan kijken. Totdat we weten hoe zo'n ding echt heet noemen we het maar een uitkijktoren.
Een kaartje kost 20 RM per persoon. Gelukkig hoeven we niet lang te wachten voordat we naar binnen mogen, maar dan moeten we helaas nog wel even wachten voordat we omhoog gaan. Als we boven zijn hebben we echt een heel mooi uitzicht over Melaka en de bijbehorende omgeving. We vinden het dan ook jammer als we na drie rondjes alweer naar beneden gaan. We waren graag nog een paar rondjes langer boven gebleven.

Porta de Santiago, erg veel is er niet te zien

Intussen is het 13.15 uur geweest en is het op straat eigenlijk te warm om rond te lopen. Maar ja, we willen wat zien, dus zullen we er toch aan moeten geloven. Via een parkje lopen we terug richting de heuvel met St. Paul's Church waar we een rondje omheen willen lopen.
De volgende attractie die we tegen komen is Porta de Santiago. Dit is de enige nog overgebleven poort van het fort dat de Portugezen hebben gebouwd toen zij de baas waren in Melaka. Nadat we even rond gekeken hebben en een paar foto's hebben gemaakt, lopen we weer verder.

Iets verderop ligt het Istana Ke Sultana, het ergens rond 1953 volledig herbouwde paleis van de Sultan die in Melaka de baas was voordat de Portugezen kwamen. Als we per persoon 3 RM betalen en onze schoenen uittrekken mogen we erin. Binnen zien we vooral veel kostuums en wat scènes met levensechte beelden. Het is wel geinig.
De tuin die erbij hoort vinden we minstens zo mooi en het is er lekker rustig. Want het is wel aardig hoor, al die mannetjes die graag een of twee toeristen meenemen op hun fiets, maar ze zouden de muziek die ze bij zich hebben niet zo ontzettend hard moeten zetten.

Istana Ke Sultana

Het laatste stukje geschiedenis in Melaka dat we nog willen zien is de Dutch Graveyard. Helaas proberen we niet om aan de andere kant het terrein van het paleis af te lopen. Dat blijkt later namelijk wel te kunnen en dan sta je meteen naast de Dutch Graveyard. Wij lopen eerst een ommetje door de tuin en vervolgens nog een veel groter stuk om door de stad, en dat is bij deze temperaturen niet erg prettig. Dit deel van de stad is trouwens gewoon saai
De Dutch Graveyard blijkt trouwens alleen maar zo te heten omdat de Nederlanders dit stukje grond als eerste als begraafplaats zijn gaan gebruiken. Op dit moment liggen er meer Engelsen dan Hollanders begraven, en dat is al heel lang zo.

The Dutch Graveyard

Na het lezen van het informatiebord en het maken van enkele foto's hebben we ook dit stukje geschiedenis gezien en lopen we terug richting de Dutch Square. We hebben het lopen voor vandaag wel een beetje gehad en willen nu een tochtje met de rondvaartboot maken. We zien een bord waarop staat dat deze ieder heel uur vertrekt en omdat het nog geen 15.30 uur is, gaan we eerst even wat drinken. Als we tegen 15.00 uur terugkomen blijkt de boot van 15.00 uur vanwege te weinig belangstelling niet te vertrekken. We hebben geen zin om tot 16.00 uur te wachten dus gaan we toch maar weer een stukje lopen.
Deze keer steken we de rivier over en lopen we door wat volgens onze Rough Guide "China Town" heet. We vinden het allemaal niet zo bijzonder al zien we wel dat in deze buurt enkele leuke cafeetjes / restaurantjes zitten. Vervolgens lopen we weer richting de rivier steken die over en lopen via wat achterafweggetjes terug richting het Dutch Square. Daar gaan we weer even kijken bij de rondvaartboten.

Ook dit is Melaka

De rondvaarboot van 16.00 uur vaart wel. We kopen twee kaartjes, 20 RM per stuk, wachten nog een kwartiertje en vertrekken met een volledig gevulde rondvaartboot voor een tochtje van ongeveer 45 minuten. En wat we daar van vinden? Tja, erg veel is er niet te zien, maar we hebben wel een gids die enorm zijn best doet om ons van alles en nog wat bij te brengen, niet alleen over Melaka maar ook dat we vooral ons geld in Maleisië moeten investeren. Verder bedankt hij ons namens een mannetje (inclusief partner) of twintig en zegt hij tot ziens in een stuk of 30 talen waaronder het Brabants "Houdoe".
Wat we ook horen is iets waar we, op basis van wat we vandaag gezien hadden, al een sterk vermoeden van hadden. In 2008 is het oudste deel van Melaka op de Wereld Erfgoedlijst gezet en nu is er een plan om de stad een flinke facelift te geven. Zo moet er langs beide oevers van de rivier een pad van zeven kilometer komen en moeten alle panden langs dit stuk van de rivier opgeknapt worden. Het zal allemaal ongetwijfeld erg mooi worden, maar wij vragen ons wel af of zeven kilometer niet een beetje veel van het goede is.

Door dit kanaal gaat onze boottocht
Ook dit is Melaka

Als we tegen 17.00 uur weer op de wal staan hebben we nergens zin meer in. Het is echter nog te vroeg om te gaan eten. Dus gaan we als echte Hollanders wat drinken bij het Dutch Harbour Cafe. Daar hebben ze een aantal echt Nederlandse dingen op het menu staan, zoals oliebollen en brood met hagelslag.
Tegen 18.00 uur vertrekken we weer om ergens in China Town wat te gaan eten. Vonden we het vanmiddag nog een beetje een saaie bedoeling, nu is het allemaal veel leuker / levendiger. De centrale weg is nu afgesloten voor autoverkeer en gevuld met stalletjes die van alles en nog wat verkopen.

Daar links ergens zit het Dutch Harbour Cafe

Bij het zoeken van een plek om te eten hebben we een beetje een dilemma. Eigenlijk willen we buiten eten, maar het zou wel eens kunnen gaan regenen, dus zo'n stalletje op straat vinden we niet zo'n goed plan. Uiteindelijk komen we terecht bij de Geogragher. Gezien het aantal buitenlanders dat hier zit vermoeden we dat het in de Lonely Planet staat.
Wij vinden het eten hier echter niet zo bijzonder, de kaart met drank is uitgebreider dan de kaart met eten. Al met al kunnen we dit restaurant niet echt aanraden, al zijn wij wel blij dat we hier zijn gaan zitten. Nog voordat ons eten op tafel staat verhuizen wij van het terras naar binnen omdat het begint te regenen. Verder zitten we nu bijna eerste rang als er een optocht met vier Chinese draken langskomt. Tja, maandag begint het Chinese jaar van de Os en we zijn benieuwd hoeveel we daar de komende dagen van gaan merken. De bevolking van Maleisië bestaat tenslotte voor 40% uit Chinezen. Achteraf hebben we er weinig van gemerkt. Dat heeft waarschijnlijk veel te maken met het feit dat particulieren in Maleisië geen vuurwerk mogen afsteken.

Komt er ineens een Chinese draak langs onze tafel

Na het eten lopen we via een iets andere route terug naar ons hotel. Deze keer gebruiken we een voetgangersbrug om de rivier over te steken. Net na deze brug komen we bij een soort avondmarkt. Achteraf durven we rustig te stellen dat, uitgezonderd van de historische attracties, Melaka 's avonds veel leuker is dan overdag.

Terug in ons hotel komen we er achter dat men in Maleisië Engelse stopcontacten heeft en dat wij onze verloopstekker zijn vergeten. Vervolgens blijkt het stopcontact voor scheerapparaten in de douche niet gemaakt voor laptop's. Twee minuten nadat wij onze laptop er aan gehangen hebben komt er helemaal geen stroom meer uit. Dus gaan we maar eens bij de receptie vragen of zij misschien een verloopstekker hebben. Die blijken ze inderdaad te hebben en twee is ook geen probleem. Zo kunnen we voordat we naar bed gaan, toch nog onze foto's van vandaag bekijken.