Dag 7: GR 5, Col du Donon - Schirmeck & Salonnes - Vic-sur-Seille
We staan om 7.00 uur op en na een ontbijtje op onze kamer vertrekken we om 7.50 uur richting Schirmeck, de trein.

Het pad gaat naar beneden, maar wel een stuk geleidelijker dan gisteren. De route gaat nog een flink stuk over een bospaadje, maar ongeveer de helft van de tijd lopen we toch over een (relatief drukke) asfaltweg. Het vinden van de route is hier onverwacht lastig. Een aantal keren hebben we grote twijfels of we wel goed gaan, maar omdat alle paden hier naar beneden en richting Schirmeck gaan is dit niet echt een probleem. En achteraf hebben we de indruk dat we toch telkens goed zijn gelopen al is dat ook te danken aan de spontane hulp van een local die ons in Grandfontaine het smalle paadje wijst waar we heen moeten.

In de bossen tussen Col du Donon en Grandfontaine

In Grandfontaine begint het (hard) te regenen. Gelukkig is het relatief snel weer droog waardoor in Wackenbach de regenpakken alweer uit kunnen. Daar zien we ook een Chambres d'Hôtes (03 8897 1108) die we vooraf nog nergens vermeld hebben gezien en achteraf alleen in een PDF vinden.

Om iets over 9.30 uur komen we aan bij de Intermarché achter het station van Schirmeck. Daar kopen we wat eten en scoren we bij de groente afdeling een plastic zak. We waren uit het verleden namelijk gewend om bij de kassa plastic zakjes te krijgen voor de boodschappen die we dan later als vuilniszak gebruikten. Inmiddels blijkt men ook in Frankrijk van deze gewoonte afgestapt te zijn waardoor wij de afgelopen dagen zonder vuilniszakje zaten.
Vervolgens gaan we naar het station om een treinkaartje te kopen. Het is maar goed dat we tijd zat hebben, het kopen van twee treinkaartjes naar Nancy (via Straatsburg) duurt ruim 10 minuten. Die automaten van de NS zijn zo slecht nog niet !
We hebben nog drie kwartier over en gebruiken die om bij een bakker een bakkie met een lekker stuk taart te doen. Om 10.57 uur vertrekt onze trein en voor we er erg in hebben zijn we in Nancy, prima treinen.

Het voormalige station van Salonnes

In Nancy moeten we 45 minuten wachten op onze bus naar Salonnes. Deze tijd gebruiken we om wat te eten en zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de bussen rond Nancy. De volgende keer, als we het stuk Liverdun - Salonnes lopen, willen we waarschijnlijk weer gebruik maken van de bus en het is wel handig als we nu alvast informatie verzamelen. Hier zien we ook dat het ondanks de bewolking 33° C is.
Inmiddels hebben we alle folders, foto's etc weggegooid want we hebben de volgende website gevonden die alle informatiebevat die je maar zou willen hebben.

Om even voor 15.00 uur stappen we in Salonnes uit de bus om het stukje naar Vic-sur-Seille te lopen waar we een kamer in een Auberge gereserveerd hebben. We hadden 100% asfalt verwacht, maar dat valt erg mee. Ongeveer 50% van dit stuk(je) gaat over een landweg.

Het uitzicht tussen Salonnes en Vic-sur-Seille
Het uitzicht tussen Salonnes en Vic-sur-Seille, klik hier voor een grotere versie

Tegen 15.50 uur zijn we in de Auberge. Die ligt trouwens niet langs de route maar iets voorbij, het nog niet zo lang geleden gerenoveerde, centrale plein van Vic-sur-Seille. Onze kamer kost 48 euro en doet meer denken aan een jeugdherberg dan aan een hotel. Er staan in het totaal vier bedden, er is een aanrecht (zonder verdere voorzieningen) en er ligt zeil op de grond. Verder is het allemaal redelijk, er is een tv aanwezig en de grote tafel met vier stoelen is ook wel handig.

Na het douchen vinden we ook vandaag weer een teek. Maar gezien het feit dat we er deze vakantie al meer gevonden hebben worden we al heel handig in het hanteren van de tekentang. 's Avonds eten we in de Auberge en kijken we wat tv (Tour de France en voetbal / WK 2006).