Dag 6: De GR 5 van Abreschviller naar Col du Donon
Dank aan degene die deze boom boven de routewijzer heeft afgezaagd
In verband met de hitte staan we vandaag iets eerder, om 7.00 uur, op. We hopen zo een belangrijk deel van de klim van vandaag te kunnen doen voordat het erg warm wordt. Deze opzet lukt maar gedeeltelijk, onder andere omdat we tijdens het ontbijt de Nederlander op de fiets weer tegenkomen, wat wel gezellig is maar al dat praten onder het eten kost ook veel tijd.

Het is 8.40 uur als we op pad gaan. Hierbij gaan we eerst naar een bakker om brood te kopen. In Lettenbach moeten we linksaf een weiland in. Daar raken we de route een beetje kwijt. In plaats van recht ophoog moet je schuin rechts (vooruit) omhoog. We volgen het kaartje in ons boekje waardoor we even later weer op de route komen.
Hierna gaat het pad ongeveer 20 minuten flink omhoog, daarna wordt de klim iets minder steil. Op dit stuk hebben we geen gebrek aan gezelschap, vliegen, muggen en dergelijke genoeg.

Rond 11.20 uur komen we aan bij het punt Borne Brignon. Daar staat een heerlijk bankje waar we uitgebreid van genieten. Vanaf dit punt gaat de route via een paadje eerst weer wat steiler omhoog om vervolgens tot het laatste stukje naar de top van de Le Donon over brede boswegen te gaan.

Het bankje bij Borne Brignon

De wandeling naar de top valt ons niet tegen. Over het algemeen gaat het heel geleidelijk met hier en daar een iets steiler stukje. Alleen het laatste stukje (minder dan een half uur) is wat lastiger met rotsblokken waar je om- of overheen moet. Maar voor een gemiddelde bergwandelaar mag dit geen probleem zijn.

Kijk daar in de verte, iets links van die mast, dat is Le Donon. Wij doen er nog twee uur over om er te komen

Op de top van Le Donon heb je alle kanten op een goed uitzicht. Verder zijn er restanten van een Romeinse nederzetting te vinden. Het pad naar beneden loopt langs nog een aantal van deze restanten met telkens een informatiebord. Opvallend is dat al deze borden alleen in het Frans zijn. Nu we in China wonen klagen we er over dat lang niet alle informatieborden ook een tekst in het Engels bevatten, maar inmiddels hebben we de indruk dat dit in China beter geregeld is dan in Frankrijk.

Op de top van Le Donon heb je een fraai uitzicht over de omgeving. We hebben hier ruim 20 foto's van gemaakt om er thuis een mooie panoramafoto van te kunnen maken. Helaas zijn we vervolgens vergeten om een foto te maken van de top van Le Donon. De hiernaast getoonde foto van de top van Le Donon hebben we van een website (die inmiddels uit de lucht of verplaatst is) gebietst.

Deze weg is dus niet door Romeinen aangelegd, maar door Duitsers
De weg naar beneden vinden we iets minder prettig en is voor ons gevoel veel steiler. Dit gaat wel lekker snel, maar vooral het stukje waarvan we denken dat het een oude Romeinse weg is loopt niet erg comfortabel. Ook de gedachte dat we over een hele oude weg lopen wordt onderaan in de grond geboord, daar staat een bord dat de Duitsers deze weg aan het begin van de 20e eeuw hebben aangelegd.

Rond 15.45 uur zijn we in ons hotel (Du Donon), niet in Schirmeck maar vlakbij de kruising van de D392 en de D993 het punt dat Col du Donon heet. Ons hotel ligt iets voorbij de kruising, maar op de kruising blijkt ook een hotel (Velleda) te liggen met een veel mooier uitzicht. Maar ja, we hadden al besproken bij Du Donon. Op basis van de website kom je al snel tot de conclusie dat het een restaurant is en geen hotel, maar volgens ons is het toch echt ook een hotel.
Ons hotel is een twee sterren hotel en een kamer kost 62 euro. Het is best een aardig hotel maar er zijn wel wat irritaties. Zo mogen we 's middags niet op het terras achter, kunnen we 's avonds het aangegeven dagmenu niet krijgen en kunnen we pas na 8.00 uur ontbijten. Gelukkig kunnen we 's avonds wel wat brood krijgen (hebben we tenminste iets te eten) en uitchecken zodat we morgen wel om 8.00 uur weg kunnen. Dit willen we graag omdat we om iets voor 11.00 uur de trein in Schirmeck willen hebben en die willen we niet missen want dan loopt onze hele planning in de war.