Dag 2: De GR 5 van Barr naar Le Hohwald
Dit soort huizen maken van Barr een erg mooi dorp
Om 7.00 uur gaat de wekker, we willen de trein niet missen. We hebben toch iets minder geslapen dan verwacht, de doorgaande weg door Rothau maakt toch iets meer herrie dan we zouden willen. We pakken onze spullen in de auto, als we flink proppen past alles wat we achter willen laten net in de kofferbak van onze Hyundai Atos. De tent mag in de auto want die is zeiknat van de condens en mag daar dus twee dagen drogen.

We gaan naar de bakker in Rothau en vervolgens naar het station van Schirmeck. We kopen twee kaartjes naar Barr (via Molsheim), kosten 9,60 euro. We zijn zeer ruim op tijd en vragen nog even naar de bussen in Schirmeck en omgeving, maar dat schijnt niet veel te zijn.

We ontbijten in de trein die ons onder andere door Mutzig voert, wij kennen nog wel wat mensen die daar waarschijnlijk vandaan komen. Om 9.20 uur komen we aan in Barr en begint de zoektocht naar de route. We zijn vergeten om even in het verslag van de vorige keer te kijken waar we precies gebleven zijn.
Een bijkomend nadeel is dat het station niet op het kaartje in ons boekje staat, we vermoeden dat het een flink eind van het centrum afligt. Maar dat valt mee, na iets van 10 minuutjes lopen staan we midden in Barr waar we ook een aantal dingen herkennen. En weer vinden we het een heel mooi stadje.

Op een terrasje drinken we een bakkie koffie en eten we een heerlijk stuk taart waarna we rond 10.00 uur op stap gaan. We zien de kerk waar we twee jaar geleden onze motoren hebben geparkeerd maar halverwege de weg naar deze kerk bedenkt Jacob dat we toen niet langs de route zouden hebben geparkeerd. Dus lopen we een andere kant op. Vervolgens zien we bijna het hele centrum van Barr om 20 minuten later alsnog bij deze kerk uit te komen en daar de route op te pakken, goede gedachte Jacob ! !

Het pad gaat meteen lekker omhoog en de zon doet het ook lekker, oftewel, binnen vijf minuten staan alle poriën helemaal open. Dit is meteen de langste klim van deze dag. Ons eerste richtpunt is "Château du Landsberg", maar dat zien we dus nergens. Alleen aan de bordjes zien we dat we er op een gegeven moment langs zijn gekomen. Eerst was het telkens vooruit en op een gegeven moment zouden we weer terug moeten. De route is op dit stuk trouwens onwaarschijnlijk goed aangegeven met namen, pijlen en tijden. Al sluiten de tijden niet altijd op elkaar aan en komt het voor dat je 200 meter loopt en het doel vervolgens 5 minuten langer lopen is, de tijden zijn toch een handige indicatie van hoe ver je nog moet.

Het uitzicht vanaf Kiosque Jadelot

Onze eerste pauze hebben we bij "Kiosque Jadelot", een soort hut met een geweldig uitzicht. Vervolgens lopen we door naar "Mont Sainte Odile", daar kijken we wat rond, het ziet er erg leuk uit, maar wat het precies is, een kasteel, een klooster of iets anders wordt ons niet helemaal duidelijk. Je kunt er ook eten, drinken en slapen.
Wij maken er vooral ruzie met een blikjesautomaat. Hij lust ons geld wel maar geeft niets terug, geen geld en geen drinken. De mevrouw aan de receptie zegt vervolgens dat we bij klachten maar naar het telefoonnummer dat op de automaat staat moeten bellen, ja dat zal ons probleem oplossen. We laten het er maar bij zitten.
Om deze attractie te bereiken moeten we trouwens wel hetzelfde pad heen en weer lopen, dit stuk is korter dan het op het kaartje lijkt en wij vinden het de moeite wel waard. Maar als het regent en je bent niet van plan om er iets te eten of drinken, dan zouden wij het extraatje overslaan.

Mont Sainte Odile

Het pad gaat vervolgens langzaam naar beneden om vervolgens weer omhoog te gaan naar "Maison forestière Welschbruch". Daar heb je ook een herberg waar wij graag wat wilde drinken. Helaas gaat dit niet door, men is twee weken dicht. Tja, dan maar een extra slokje water uit onze waterzak.
Vervolgens daalt het pad af richting Le Hohwald. Net als we denken in de buurt te komen horen we vlak voor ons de kerktoren 15.30 uur slaan en ineens staan we naast een Gîte d'étappe. Of die open is weten we niet, wij lopen namelijk wat verder en komen op een kruispunt met vele bordjes. Daar kiezen we voor Jilly's Bed & Breakfast (tel: 03 8808 3017). En het zit mee, die zit op ongeveer 50 meter van de route, een stukje berg op. Helaas is er niemand thuis, er ligt wel een briefje dat men om 17.30 uur terug is. Dus lopen wij de berg weer af om, in de Auberge die daar zit, wat te drinken.
Als we terug komen is er nog niemand. Maar er staan wel twee tuinstoelen waar we heerlijk op zitten. Tegen 18.00 uur worden we het wachten een beetje zat en belt Gabrielle het telefoonnummer van de kaart die we naast de voordeur vinden. We horen binnen een telefoon overgaan, maar hij wordt niet opgenomen. Maar gelukkig een kwartiertje later komen de mensen thuis en kunnen we naar binnen.

Ergens tussen Mont Sainte Odile en Le Hohwald

De kamer kost 50 euro per nacht en we kunnen kiezen tussen drie kamers waarvan er één een tweepersoonsbed heeft, die kiezen we dus. Er blijkt zelfs een volledig uitgeruste keuken in deze kamer te zitten, naast de tv, het bed, vier stoelen en naast het tweepersoonsbed nog een extra bed. De douche die we al snel testen is prima, alleen de slang had tien cm langer gemogen en een mooie glijstang was ook erg handig geweest.
We hebben zelf geen eten bij ons anders hadden we hier zeker prima kunnen koken. Nu gaan we terug naar de Auberge waar we redelijk eten.

Wat erg tegenvalt aan Jilly's is het bed, het is hard en het dekbed is veel te smal. Hierdoor slapen we deze nacht bijna nog slechter dan in de tent.