Dag 1: Met de auto naar Schirmeck
Dit is voor ons onze eerste vakantie sinds twee jaar. De afgelopen twee jaar hebben we wel veel gedaan, onder andere naar China verhuisd, maar nu gaan we eindelijk weer eens samen voor meer dan een week op stap.
Vorige week zijn we vanuit China naar Nederland gekomen en hebben we drie dagen in Zeeland gelopen en afgelopen weekend zijn we met Hopman een weekendje naar de Ardennen geweest. We zijn dus min of meer getraind en weten ook dat Jacob beide keren flink last van zijn knieën had, afwachten hoe het deze keer gaat.

Vanochtend hebben we nog wat schilderwerk aan ons huis in Den Haag afgerond en hebben we de huurauto opgehaald. Even na 12.30 uur verlaten we Rijswijk waar we de afgelopen nachten bij Ben & Carla mochten logeren. Volgens de ANWB routeplanner hebben we 605 km en ruim zes uur voor de boeg.
We volgen de voorgeschreven route niet helemaal, zo'n 50 kilometer voor Straatsburg verlaten we de snelweg en rijden we binnendoor richting Molsheim. Daar zijn echter enkele omleidingen waardoor we al snel de weg zoeken. Handig zo'n Michelin kaart van 1:200.000, die moesten er ook van China zijn.

De buitenkant van het station van Schirmeck

In Schirmeck rijden we even langs het station waar we morgen naar toe moeten. Vervolgens gaan we op zoek naar een camping. We zien echter nergens bordjes en op internet was het ons niet duidelijk geworden of er in Schirmeck nu wel of niet een camping is. Onze conclusie is dat er in Schirmeck geen camping is.
Maar we weten wel dat er iets verderop in Rothau wel een camping moet zijn, dus rijden we daar maar heen. Je kunt trouwens vanuit Schirmeck ook de trein naar Rothau nemen. We komen rond 19.00 uur aan op de camping in Rothau. Het is een nette, kleine, leuke camping. Precies wat wij willen. Jammer alleen dat het vanmiddag nogal geregend heeft, maar gelukkig is het inmiddels droog.

We zetten de tent op en gaan op zoek naar een restaurant om wat te eten. Dat valt nog niet mee. We zien twee zaken in Rothau, maar die zijn allebei dicht en in Schirmeck zit ook bijna alles dicht. De pizzazaak die wel open is lijkt ons niets net als de shoarmatent die we zien. Uiteindelijk zien we nog een andere pizzeria en die lijkt ons wel wat, maar lijkt ook dicht. Jacob voelt voor de zekerheid even aan de deur en die gaat open en we kunnen er nog eten ook.

De binnenkant van het station van Schirmeck

Tegen 21.00 uur hebben we het eten op en lopen we nog een rondje door Schirmeck. Een leuk stadje met diverse erg mooie huizen, een kinderboerderij, een stuk of vier pinautomaten, een postkantoor etc. We zien zelfs een bushalte, maar helaas geen tijden, dat moeten we nog eens uitzoeken.
Terug op de camping richten we de auto een beetje beter in en pakken we vast onze rugzakken voor morgen. We willen dan de trein van 8.21 uur uit Schirmeck hebben dus dat wordt op tijd op. Daarom gaan we vanavond ook maar op tijd naar onze slaapzak, het is 22.30 uur als we in de tent liggen. Lekker, morgen gaan we wandelen.