Dag 12: Op de motor terug naar Luxemburg
Vandaag is de dag van het begin van onze terugreis. Na het ontbijt pakken we alles in waarna we met zijn tweeën op de motor van Jacob vertrekken voor een toeristisch rondje. De motor van Gabrielle inclusief de tanktas en de rugzak laten we op de camping staan.
Onze rondje gaat via de N5 naar Col de la Faucille, 1.320 meter. De enige echte berg die we deze vakantie met de motor beklimmen. In het verleden hebben we dat wel eens anders gedaan. Helaas is het zicht vandaag net zo droevig als gisteren waardoor we weer geen mooi uitzicht op het meer van Genève hebben. Op de terugweg nemen we de D436 richting St. Claude. Daar is echter een wegomleiding waardoor we onze weg vervolgen via de D304, D69E1 en de D69. Over het algemeen vinden we het toeristische gehalte van de route die we rijden nog niet meevallen. Achteraf, en dan heb je makkelijk praten, hebben we zoiets van, hadden we ook kunnen laten. Het toetje is echter voor het laatst. Want aan het eind van de D69, heb je een perfect uitzicht op de mooie oude bruggen rond Morez. En dat uitzicht is wel de moeite waard. Al met al duurt ons uitstapje iets van twee uur en zijn we om iets over 12.30 uur weer op de camping.

De bruggen van Morez

Terug op de camping eten en drinken we wat en wisselen we onze gewone broeken in voor onze motorbroeken. Gabrielle is iets eerder klaar en vertrekt vast, zij moet nog tanken. Wanneer Jacob vervolgens zijn motorsleutels wil pakken komt hij tot de ontdekking dat hij die in de motor van Gabrielle heeft zitten en dat zij haar eigen sleutels ook bij zich heeft. Hij kan dus geen kant op. Hij probeert haar via de zender te bereiken, maar weet niet of zij hem aan heeft staan en van de zender / ontvanger van Gabrielle is het zendgedeelte stuk waardoor zij ook niet kan bevestigen of zij hem gehoord heeft of niet.

Effe tanken
De benzinepomp is echter dicht, middagsluiting, en de pasjes die Gabrielle bij zich heeft accepteert de automaat niet. In plaats van bij de pomp te wachten rijdt ze terug naar de camping. Zo komt het allemaal toch nog goed, en relatief snel.

Als we wegrijden is het inmiddels bijna 13.45 uur. We rijden via Champagnole en Poligny waar we de snelweg richting Dijon pakken. Na iets van 200 kilometer stoppen we om te tanken en uit te rusten. We hebben het erg warm in onze pakken en het lukt ons nog steeds niet om tijdens het rijden te drinken. Met name het stuk tot de snelweg hebben we het erg warm. Op de snelweg kunnen we iets harder rijden waardoor het iets koeler is.
Als we echter van de A39 op de A31 (de snelweg Middellandse Zee - Nederland) komen, is het ineens een stuk drukker waardoor het verkeer ook minder opschiet. Tegen de tijd dat we stoppen hebben we flink pijn in onze kont. Het grote aantal Nederlanders op de weg valt ons ook op. We schatten dat iets van 40% van het verkeer Nederlandse toeristen zijn, net als wij.

Ons doel is een camping in Luxemburg. We gaan er vanuit dat we nog een keer stoppen. Bij het betalen van de tol, zo'n 110 kilometer na de eerste stop, zeggen we nog iets van 50 kilometer en dan stoppen we weer. Als het zover is en we een tankstation tegenkomen denkt Gabrielle, die voorop rijdt en dus bepaalt wat er gebeurt, we nemen de volgende wel. De volgende, de laatste in Frankrijk, is een gecombineerde afslag voor een dorp / tankstation. Dit gaat mis en daar rijden we ook voorbij. Vervolgens wordt het erg donker, zeker als je een zonnebril op hebt, en vallen er enkele regendruppels, ja lekker verkoeling. Niet dus, het blijft bij enkele druppels.
Op de snelweg zien we geen tankstation meer en in Luxemburg nemen we de eerste de beste afslag en voor we het helemaal doorhebben staan we op de camping in Bettembourg. Het is iets over 18.30 uur als we daar aankomen.
Het is een echte doorreiscamping met voor 90% Nederlander op weg naar of op terugreis van vakantie. Hiervoor is de camping uiterst geschikt. Hij is goedkoop en de sanitaire voorzieningen zijn de beste die wij ooit op een camping hebben gezien. Alles keurig schoon, voldoende wc papier douche met zelf te regelen temperatuur en voldoende water, perfect.
We zetten de tent op, douchen ons en dat is wel nodig, het zweetzout van Gabrielle zit in de voering van haar motorjas

Onze camping in Bettembourg

Rond 20.00 uur vertrekken we naar het dorp waarbij we wat eten in restaurant Auberge. Niets bijzonders, prima eten. Wat wel leuk is dat ze er een papegaai hebben die behoorlijk geluid kan maken.
Om iets voor 22.00 uur zijn we terug op de camping. Precies op tijd om van de campingbeheerder nog een biertje te kunnen kopen. Als we dat op hebben gaan we naar bed.
Het is hier niet warmer dan in Frankrijk, maar het koelt wel veel minder snel af. Hierdoor slapen we vannacht alleen in onze lakenzak en liggen we op en niet onder onze slaapzakken.