Dag 5: De GR 5 van Le Touillon naar Grange des Jantets
Een stukje van de GR 5
Gisteren twijfelde Jacob of we het extra zeiltje wel over de tent zouden doen. Op verzoek van Gabrielle hebben we dit toch gedaan. En daar waren we vannacht behoorlijk blij mee. Er zijn een paar behoorlijke buien gevallen.
Als we opstaan is alles in de tent nog droog en alles daarbuiten behoorlijk nat. Jacob koopt wat broodjes in de campingwinkel waarna we ontbijten. Tijdens het ontbijt bedenken we dat we eigenlijk nog wel een extra broodje willen hebben, dus als we tegen 9.15 uur op de motor zitten om te vertrekken gaan we eerst even een broodje kopen. Intussen is het behoorlijk drukker geworden in de campingwinkel. De rij voor de kassa begint net buiten de deur. Het lijkt het oude Oost-Europa wel.
Als we weer op de motor zitten bedenkt Jacob dat hij de wegenkaart vergeten is, dus moet hij terug naar de tent. Als hij weer terug is bij Gabrielle bedenkt hij dat hij zijn petje vergeten is en dus mag hij nog een keer terug naar de tent. Uiteindelijk is het 10.00 uur als we de camping verlaten.

Eerst rijden we naar het punt op de GR 5 waar we vorig jaar geëindigd zijn. Daar laten we de motor van Jacob achter. We willen eigenlijk onze truien daar ook laten, maar vinden het zo fris dat we deze toch maar aanhouden. Vervolgens rijden we naar Le Touillon waar onze wandeling vandaag begint. Het is niet zo warm en behoorlijk bewolkt. We laten onze pijpen aan de broeken en dat blijft de hele dag zo.
Gelukkig mogen we eerst een heuveltje opklimmen zodat we het warm krijgen. We hebben vandaag een mooi pad. Redelijk afwisselend al lopen we hoofdzakelijk op land- en boswegen. De pijn voor vandaag zit in het laatste stuk.
Het begint met onze afdaling richting Les Angles. Deze gaat over rotsen en is behoorlijk steil. Door de regen van de afgelopen nacht is het ook nog eens redelijk glad. Jacob neemt de steilste stukken achterstevoren waarbij hij op handen en voeten naar beneden gaat. Gabrielle heeft een nieuwe techniek ontwikkeld, ook op handen en voeten, maar gewoon vooruit en dit zonder een natte kont te krijgen. Doe dat maar eens na ! !

Als we Les Angles uit zijn mogen we meteen weer stevig klimmen richting het plaatselijk kasteel, Château de Joux. Daar drinken we wat bij een cafeetje om bij te komen. Hierna mogen we aan de andere kant van de parkeerplaats weer steil naar beneden. Vervolgens steken we een weg en een spoorlijn over waarna we met een steile trap omhoog gaan naar Fort du Larmont Inférieur. Boven aan de trap zijn we echter pas halverwege en mogen we over een smal paadje via enkele haarspeldbochten verder klimmen. Boven hebben we wel een perfect uitzicht op het Château.
Boven staat trouwens ook aangegeven dat de route gesloten zou zijn, beneden is daar niets van te zien en de enige reden voor sluiting die wij tegen zijn gekomen is dat op het bovenste deel een stukje trap is waar een paar meter van de rails ontbreekt. Gezien het feit dat de trap meer dan een meter breed is vinden wij dat niet echt een probleem.

We vervolgen onze weg en gaan tegen de verwachting in weer naar beneden. Het is namelijk nog maar een half uurtje naar de motor en die staat op een nog iets hoger punt. Binnen vijf minuten komen we op een punt waarbij we op 20 meter langs het pad komen waar we zojuist omhoog klommen. Dan denk je wel even, waar doen we dit allemaal voor. Weer tien minuten later zegt Jacob dat hij vindt dat we wel erg ver dalen. Gabrielle vraagt of we misschien op een variant lopen. We kijken in ons boekje, dat we vanwege de prima bewegwijzering vandaag eigenlijk niet nodig hadden, en wat blijkt, we lopen inderdaad op een variant en de verkeerde kant op. Dus mogen we weer terug omhoog naar het fort en daar de route weer oppakken.

Intussen begint het behoorlijk bewolkt te worden en ook wat kouder. Eigenlijk zouden we even moeten stoppen om wat te eten maar we vinden het te koud en lopen door. Om toch nog wat energie op te doen eten we een paar snoepjes.
Tegen 17.45 uur zijn we bij de motor. De zon schijnt weer een beetje en we eten eerst een broodje voor we naar de camping gaan. Op dat moment komt de hond weer kijken die vorig aar ook kwam kijken toen we op hetzelfde plekje een broodje aten.

Het uitzicht vanaf Fort du Larmont Inférieur op Château de Joux

Op weg naar de camping rijden we eerst even langs de winkel om te kijken tot hoe laat deze open is, tot 19.00 uur. Dus brengt Jacob eerst Gabrielle naar de camping waar we tevens de koffer leegmaken waarna Jacob weer vertrekt om boodschappen te doen.
Als Jacob terug komt op de camping is Gabrielle douchen en zijn er een paar spatjes water gevallen, maar regenen mag je het eigenlijk niet noemen. We doen lekker rustig aan en nadat Jacob in record tempo heeft gedoucht, de camping kost bijna 18 euro per nacht maar het water in de douches is niet echt warm, gaan we koken.
Ook deze avond drinken we geen koffie bij de tent. We zijn gewend om tijdens de vakantie binnen een week door onze zakjes koffie heen te zijn, maar deze keer konden we er wel eens over houden. We vinden het buiten namelijk zo fris dat we besluiten om in het café / restaurant bij de camping koffie te gaan drinken. Lekker op een stoel zitten en nog warm ook.