Dag 15: De GR 5 van La Rasse naar Goumois
Vandaag geven Marius & Dawn een feest in ons huis, wij zullen er echter niet zijn. Wij staan rond 8.00 uur op om weer een stuk van de GR 5, van La Rasse naar Goumois, te lopen. We hebben niet zo geweldig, een beetje onrustig, geslapen. Geef ons maar een tent. Als we opstaan komt de zon net boven de bergen uit. Wij zijn de enig gasten en het is dan ook geen enkel probleem dat wij buiten willen ontbijten.
Na een stevig Frans ontbijt, schaaltje jam, wat plakjes kaas en stokbrood, verlaten we rond 9.30 uur het hotel voor wat een mooie dag gaat worden.

Uitzicht over de Doubs met aan de overkant Zwitserland

De trappen des doods
Het eerste uur lopen we over een prima pad langs de Doubs, de zon schijnt lekker. De route gaat dan verder over een asfaltweg wat maakt dat we meer in de zon lopen en onze broekspijpen afritsen. In het bos heeft dit als nadeel dat je meer last hebt van brandnetels etc. Op een parkeerplaats houden we onze eerst pauze.
Wanneer we weer op weg zijn komen we bij Echelles de la Mort (de trappen des doods) en volgens het bordje is deze naam niet zonder betekenis. Wanneer we de trappen beklommen hebben is er een schitterend uitzicht op de Doubs.

Het pad gaat over in een breed bospad en we komen onder andere langs enkele abri's. Bij de abri van Charbonnière houden we een uitgebreide pauze onder ander om lekker van de zon te genieten.
Op het traject na Echelles de la Mort tot een eind voorbij Bief d'Etoz (ruim twee uur lopen) zien we relatief weinig van de Doubs. Het laatste uur van de dag bevat nog een mooi traject langs de Doubs waarbij we onder andere wild water kajaks zien. Het laatste halfuurtje gaat hierbij over asfalt waarna we rond 16.30 uur bij de motor van Gabrielle arriveren.

Op de terugweg stoppen we even om een foto van het landschap te maken. Prompt komt er een boer aan die precies door het hek wil waar wij de motor voor hebben staan. Verder rijden we om via Maîche om te tanken. Morgen is het zondag en dan kon tanken wel weer eens een probleem zijn.

Op de camping draait Gabrielle een wasje en kookt Jacob speciaal voor Gabrielle een AGV'tje (een dineetje bestaande uit Aardappels, Groente en Vlees). Het vraagt enig improvisatievermogen zonder koekenpan en één brander, maar het smaakt prima.

Op de camping is sinds ons vertrek twee dagen geleden van alles veranderd. Onze Engelsman met stropdas die in z'n eentje een Opel Omega en een bijpassend grote caravan bij zich had, is vertrokken. Ook een stel dat een houten bank bij de tent had is vertrokken. Nu hebben wij een houten bank, lekker. Verder staat er een grote groep wielrenners, Straatsburg – Barcelona staat op de busjes. Tot slot valt het op dat er meer motoren dan auto's op de camping staan. Wij hebben daar uiteraard geen probleem mee.
Het is vandaag prima weer waardoor het nu ook lekker warm blijft. Niets mis met kamperen bij dit weer.

De abri van Charbonnière, gebouwd in/op de restanten van een ander gebouw

Onderweg komen we ineens langs een plat stuk Frankrijk