Dag 13: De GR 5 van Goumois naar Courtefontaine
Heerlijke eieren van echte scharrelkippen
's Nachts is het op enkele druppels na droog gebleven dus ook geen gelek in de tent. Verder slapen we ook op deze camping prima. Er zijn geen onverwachte buurtfeesten of iets dergelijks.
We ontbijten met croissants en een stuk stokbrood dat we nog over hebben van gisteren. Hoeven we mooi niet eerst naar de bakker. Vervolgens vertrekken we naar Goumois voor een bakkie, het kopen van wat brood en om terug te lopen naar Courtefontaine.

Als we in Goumois, een plaatsje aan de Zwitsers grens, komen blijkt dat de enige winkel daar op donderdag dicht te zijn. En vandaag is het, juist ja, donderdag. Koffie is er wel te krijgen. We betalen daar het record bedrag van 1,50 euro per kopje voor. Dit is bijna een hele euro minder dan het bedrag waar nu inmiddels aan gewend waren geraakt.
Na de koffie gaat Gabrielle nog even in Zwitserland kijken, maar aan de andere kant van de brug verkopen ze ook geen brood. Dus vertrekken we met voldoende drinken, een paar snickers, 1,5 rol mentos en 1,5 rol Dextro Energie voor een wandeling van 3.45 uur. Onze hoop is gevestigd op Fesseviller, twee uur verder op, volgens ons boekje zou daar een restaurant zijn.

Tussen Goumois (493 meter) en Fessevillers (861 meter) ligt Le Mont de Fessevillers, hoogte 1020 meter. Dat weten wij nu ook. In 1.15 uur lopen we al hijgend en zwetend deze berg op. Nog 3 kwartier later zijn we in Fessevillers. Onderweg genieten we onder andere van de rijpe frambozen en bosaardbeien die we opeten. Verder zien we aan de rand van een weiland nog een hert. Voordat we ons fototoestel hebben kunnen pakken is het echter alweer vertrokken.

De herberg van Fessevillers ziet er verdacht dicht uit. De stoelen van het terras staan nog gewoon op een stapel en de deur zit dicht. Toch blijkt de herberg wel open te zijn, gewoon toch even de deur proberen. We gaan naar binnen en komen in een halletje van ruim 1 m2 met links de keuken van de bewoners van dit pand en rechts het restaurant. Die keuken is meteen ook de keuken van het restaurant. Het is echt een lokale herberg waar je met zijn tweeën voor 16 euro prima kunt lunchen. Een lunch die voor ons het verschil maakt tussen een geslaagde en een hongerige dag.

Wanneer we rond 14.00 uur weer vertrekken verwachten we dat we weer omhoog moeten, we moeten tenslotte het dorp uit. Niets is echter minder waar. Deze keer mogen we het dorp dalend verlaten. Na de lunch lopen we 60% van de tijd over asfalt, we vinden dat wel wat veel.

Voordat we bij de motor in Courtefontaine zijn nemen we nog wat foto's van Gabrielle haar grote liefdes, koeien. Terug bij de motor zien we nog wat koeien zomaar de straat over steken, het moet niet gekker worden. Na weer een foto vertrekken we op de motor in een grote afdaling naar de camping.

Het weer is alles meegevallen. Het was niet warm, maar ook niet koud en op een enkele druppel na is het droog gebleven. Volgens de krant in de herberg, waarin we ook lazen dat Michel Boogerd de Touretappe naar La Plagne heeft gewonnen, is het morgen ongeveer hetzelfde weer waarna de wolken verdwijnen en de temperatuur gaat oplopen tot 30° C op zondag.