Dag 8: De GR 5 van Feches-le-châtel naar Brévilliers
We zijn nu een week op vakantie en de stemming begint er nu echt in te komen. We worden om 8.30 uur wakker omdat de zon ons de tent uit brand. We hebben zowaar perfect geslapen, de oordoppen hebben hun werk goed gedaan. Zie je wel, een tent slaapt veel beter dan een hotelbed.

Jacob tuft op zijn motor naar het dorp voor brood. Lekker zo'n vers stokbrood met campingboter en hagelslag. Na het beste ontbijt sinds dagen vertrekken we rond 10.30 uur richting Montbéliard om uit te zoeken hoe het met de bussen zit. We willen de bussen namelijk gebruiken om van en naar de route te komen. We zijn het lopen met de grote rugzak even zat en hopen met behulp van de bus een aantal dagtochtjes te kunnen maken.

Er gaat niets boven een ontbijt in de zon op de camping

Het zit ons deze vakantie echter niet mee met de bussen. Op zondag rijden er helemaal geen bussen en zodra je iets verder buiten Montbéliard komt rijdt er tijdens de vakanties ongeveer één bus per dag, als er al een bus komt. Het is vandaag zaterdag en we nemen de bus van 12.09 uur naar Fesches-le-Châtel. Om 12.45 uur arriveren we daar en gaan we op pad richting Brévilliers waar we twee dagen geleden gestopt zijn.
We lopen, op een half uurtje na, de hele dag op asfalt. Gelukkig hadden we dit aan zien komen, dus Gabrielle had haar lage schoenen aangedaan en haar bergschoenen bij de tent gelaten. Het is vandaag erg warm, totaal anders dan een paar dagen geleden.

Het traject gaat het eerste stuk langs een kanaal. Niet zo bijzonder op de sluizen na. Boten die hier langskomen varen over een soort klaverblad met twee sluizen waarbij ze onder het aquaduct door varen waar de zelf ook doorkomen. Nadat we de snelweg zijn overgestoken moeten we even zoeken naar de route, dat wat in het boekje staat kan niet. We lopen iets verder en zien weer een markering. Vervolgens laten we ons iets te veel leiden door wat we op het kaartje in het boekje hebben gezien met als gevolg dat we de "oude" route lopen in plaats van de "nieuwe". Qua tijd maakt dit niet zo veel uit alleen horen we nu continue de snelweg en op de nieuwe route zouden we daar minder last van hebben gehad. Na nog een eindje lopen komen we in het enige stuk bos van vandaag. Na een half uur is dit echter ook afgelopen en lopen we over het asfalt tussen de akkers door. Daar zien we een boer die maanzaad aan het dorsen is. Die planten lijken meer op struiken dan op graan.

Boten die door dit aquaduct varen komen een kwartiertje en een sluis later onder dit aquaduct door

Rond 17.00 uur zijn we in Brévillers. We pauzeren even en lopen vervolgens via een lokaal pad met gele driehoekjes richting het station van Hericourt. We halen net de trein van 17.42 uur onder andere omdat Gabrielle zo slim was om vanochtend tijdens het wachten op de bus uit te zoeken hoe laat de treinen rijden en twee kaartjes te kopen.
Om 19.10 uur zijn we met de motor weer terug op de camping en hebben we onze eerste echte vakantie boodschappen gedaan. Het paste dan ook weer niet in de koffer die we bij ons hadden, maar Gabrielle zat bij Jacob achterop en kon dus mooi wat spullen vasthouden. Op de camping genieten we eerst nog wat van de zon, de wijn en de chips voordat we gaan koken.
Gabrielle is niet helemaal fit, iets te weinig gedronken met deze hitte? en gaat na het eten naar bed. Jacob leest bij het licht van zijn koplamp nog een uurtje in zijn boek.