Dag 7: Met de motor naar Ballon d'Alsace, kamperen in Mandeure
Om 8.00 uur worden we wakker, om iets over negen hangen we de koffers aan onze motoren en vertrekken we met de vuile was de stad in. Die aardige mevrouw van het hotel heeft ons vertelt waar we een wasserette kunnen vinden en heeft ons voor de motoren maar één nacht stalling in rekening gebracht in plaats van vier.
Als de was draait gaan we op zoek naar een ontbijt. Het ontbijt in het hotel was de vorige keer wel heel erg Frans dus deze keer hebben we dat maar overgeslagen. We komen terecht bij een soort Aldi en kopen daar alles wat we nodig hebben. Terug bij de was eten we een prima ontbijt nadat we een local hebben uitgelegd hoe de wasmachines werken, ja ja wij zijn echt heel handig.

Tijdens het vouwen van de was, er zijn ook drogers in de wasserette, blijkt dat de was totaal niet schoon is geworden. Ach wat, ze ruikt lekker fris. We brengen de frisse was naar onze motoren die nog steeds in de garage van het hotel staan en vertrekken Belfort weer in voor een bezoek aan de Leeuw van Belfort.
De Leeuw van Belfort is een fort / burcht die voor het laatst in de 18e eeuw is versterkt. Er is eigenlijk niet zo veel te zien. Het geheel steekt echter ver boven de stad uit zodat je de mogelijkheid hebt om alles eens goed te bekijken. Wanneer we dat gedaan hebben vertrekken we op onze motoren richting Ballon d'Alsace. Onder weg verdampen we bijna, aan de ene kant vanwege de hitte en aan de andere kant vanwege de vele stoplichten. We maken gebruik van de gelegenheid om onze zenders verder uit te proberen. Verder is dit de eerste keer dat Gabrielle een echte berg op rijdt. Ze slaagt met vlag en wimpel.

De Grand Ballon gezien vanaf Ballon d'Alsace

Boven is de Ballon een openbaring voor ons. Het is er druk. Drie dagen geleden was het veel rustiger. Verder blijkt het pad veel duidelijker te zijn dan wij dachten en blijkt het pand waarin we geslapen hebben aan de achterkant brandschade te hebben. De schade ziet er oud (minstens enkele maanden oud) uit, maar de vorige keer hebben we dit echt niet gezien.
We lopen naar het hoogste punt, een kwartiertje lopen, en genieten daar van het uitzicht dat we de vorige keer niet hadden. We zien onder andere de Grand Ballon, drie dagen lopen langs de GR 5 en een groot aantal hanggliders.

Na de Ballon willen we verder naar Montbeliard. Gabrielle heeft een mooie weg binnendoor uitgezocht. Het blijkt alleen iets meer binnendoor dan ze had verwacht. We moeten stoppen om een tegemoet komende auto langs te laten, zo smal is het. Verder heeft het weggetje net een nieuwe slijtlaag waardoor er nog allemaal los grind ligt. Aan het eind wordt dit kleine weggetje zo steil dat we terug moeten naar de eerste versnelling om voldoende "gas" te houden.

In Montbeliard moeten we op zoek naar een camping, we hebben echter geen idee waar we een camping zouden kunnen vinden. We rijden wat rond maar zonder resultaat. Het is inmiddels 18.00 uur geweest en de sfeer wordt er niet beter op. Uiteindelijk besluit Gabrielle om het ergens te vragen. We worden verwezen naar Mandeure. Het valt echter niet meer om een klein plaatsje te vinden wanneer je geen van beiden weet hoe je daar moet komen en er niemand is die onderweg continu op de kaart kan rijden. Met zijn tweeën op één motor heeft in dat soort gevallen zonder meer voordelen. Via een omweg komen we er uiteindelijk toch.

Het is een mooie en kleine camping (Camping Les Grands Ansanges). Na aankomst vertrekt Jacob meteen om boodschappen te gaan doen. Gabrielle zet ondertussen de tent op. Het is inmiddels 19.30 uur en wat blijkt, alle winkels gaan om 19.00 uur dicht, dus geen boodschappen. Uiteindelijk komt Jacob met echte Franse frietjes (McDonalds) terug op de camping waar de tent inmiddels al lang staat.

Na het diners lopen we nog een rondje waarbij we een bakkie doen in het plaatselijke restaurant. We hebben wel slaap, maar geen haast om naar bed te gaan. Een toko aan de overkant van het water (de Doubs) maakt een enorme partij herrie. Wanneer we uiteindelijk in de tent kruipen zoeken we onze oordopjes maar weer op.