Dag 6: De GR 5 van Evette-Salbert naar Brévilliers
We staan op met zo'n typisch Frans ontbijt. Oud stokbrood met jam en een bakkie koffie. Echt een perfect ontbijt voor een wandelaar. Het is de eerste dag dat we op stap gaan met onze jassen in de rugzak.
Het eerste half uur lopen we over een asfaltweg. Dan komen we aan de voet van de heuvel met daarop Fort du Salbert. We mogen steil omhoog. Een half uurtje later staan we 200 meter hoger uit te hijgen van de inspanning. Deze keer is er echter wel wat te zien ondanks dat de wolken nog niet helemaal verdwenen zijn. We mogen echter helemaal niet klagen want toen we vanochtend de heuvel voor het eerst zagen zat de top nog helemaal in de wolken en dat is nu niet meer.

De afdaling is gelukkig iets minder steil en daardoor redelijk te doen. In het volgende dorpje, Chalonvillars, staat iemand groente en fruit te verkopen. We kopen twee appels en een halve kilo kersen. Die laatste eten we meteen op. Volgens het boekje zou er een winkel in dit dorp zijn, maar meer dan een krantenshop met wat stokbrood en een koelkast met fris is er niet.
Na nog een uur stoppen we voor een boterham en een koppie thee. Echter net als we willen stoppen begint het te druppen. We lopen door totdat we een boom met veel bladeren vinden. Die bladeren moeten de regen tegenhouden. Uiteindelijk blijft het bij een paar druppels dus niets aan de hand.
Tussen Echenans-sous-Mont-Vaudois en Brévilliers is het pad behoorlijk modderig. Jacobs broek wordt daar niet smerig van want zijn broekspijpen zitten in zijn rugzak. Ja we lopen zelfs met de zonnebril op, het is mooi weer. Nog even en als we niet uitkijken gaan we klagen dat het zo warm is.

In Brévilliers besluiten dat het wel genoeg is voor vandaag. Gabrielle ziet het niet zitten om nog eens 1.40 uur te lopen naar het volgende dorp met bushalte op onze route. Het duurt nog wel even voordat de bus komt dus lezen we in het bushokje een boek, gelukkig hebben we er twee bij ons. Het is 15.30 uur en de bus van 15.50 uur rijdt niet, die rijdt namelijk nooit op donderdag. Die van 16.50 uur komt ook niet opdagen. Wel verschijnt er een aardige meneer die vertelt dat er helemaal geen bus meer komt. Het is vakantietijd en dan rijden er veel minder bussen. Een eindje verderop is een andere bushalte daar komt nog wel een bus. Daar aangekomen blijkt dat we een half uur moeten we wachten waarbij het ons ook niet helemaal duidelijk is of deze bus wel langs het station van Héricourt komt.

We besluiten om zelf maar naar het station te lopen. Een half uurtje later trekken we twee kaartjes uit de automaat en mogen we nog 40 minuten wachten op de trein. Om iets over 18.30 uur hebben we eindelijk de trein en om 18.45 uur staan we weer in het hotel waar we 3 nachten geleden onze motoren achterlieten.

Het uitzicht uit onze hotelkamer, het kan slechter

Toen we ruim 3 uur geleden stopten dachten we nog dat we vannacht in de tent zouden slapen. Inmiddels hebben we echter besloten om maar gewoon een kamer te boeken. We willen nu wel een kamer aan de andere kant van de gang zodat we niet zo'n last hebben van het lawaai van de straat. Deze kamer kost geen 47 maar 53 euro per nacht, nou ja, dat moet dan maar. Wat schetst echter onze verbazing als we op onze kamer komen. Deze kamer heeft niet alleen geen last van het lawaai van de straat hij is ook bijna 2x zo groot en heeft ook een bad in plaats van een douche. Anders gezegd, deze kamer is die 6 euro extra zonder meer waard.
Na wat badderen en schone kleren ! ! gaan we een pizza eten en oriënteren we ons op het volgende traject van de GR 5. Dit valt nog niet mee. Morgen eerst maar eens de toerist uithangen en lekker met de motor de Ballon d'Alsace oprijden om te zien wat we niet gezien hebben. Hoe zou het trouwens met de Tour zijn ?