Dag 8: Via een alternatieve route van Viñales terug naar Havana
Als we vanochtend opstaan ziet het weer er heel anders uit dan gisteren, de zon schijnt lekker. Als we in de eetzaal komen hebben we nog meer mazzel, de tafel met het beste uitzicht op het omliggende karstgebergte is nog niet bezet. Aan deze tafel eten we een heel aardig ontbijt.

Om iets voor 9.00 uur zitten we in de auto. Een ijverig mannetje heeft alle auto's op de parkeerplaats gewassen. Onze huurauto had hij best mogen overslaan maar het getuigt wel van ondernemerszin en het levert hem weer wat geld op.
Omdat het wandelen hier over behoorlijk modderige paden gaat en de schoenen die we bij ons hebben daar niet echt geschikt voor zijn, hebben we besloten om op gemak richting huis te rijden.

Zomaar ergens onderweg

Maar eerst gaan we nog even kijken bij La Casa del Veguero dat volgens de Lonely Planet een "fully operating tabacco drying house" heeft. Wat ons betreft is dit een restaurant met een souvenirwinkeltje en een schuur waar tabaksbladen te drogen hangen. Dat van die schuur weten we niet zeker, we zijn wat aan de vroege kant en er is niemand die ons een rondleiding aanbiedt, en we vragen er ook niet naar, en informatieborden of zo zien we ook niet. Maar er staat wel een schuur en gisteren hebben we vanaf de weg gezien dat hier bussen komen en dat er dan mensen in de schuur gaan kijken. Binnen 10 minuten zitten we weer in de auto.

Omdat we niet precies weten wat we onderweg tegenkomen tanken we nog even wat benzine zodat we vrijwel zeker weten dat we Havana zullen halen. Hierna rijden we richting La Palma dat op een bord in Viñales staat aangegeven. Dit is meteen één van de ongeveer drie wegbewijzeringsborden die we vandaag zien.
Deze ochtend rijden we door wat dorpjes en veel langs velden. Het valt ons weer op dat de landbouw hier behoorlijk kleinschalig is en dat veel grond er braak / onbenut bij ligt.
Het eerste stuk, ongeveer van Viñales tot La Palma, is het interessantste. De omgeving is hier het groenst en het leven het bizarst. We komen enorm veel vrachtwagens volgeladen met mensen tegen en zien hier en daar nog wat karstbergen.

Je moet wat als er geen bussen zijn

We willen eigenlijk via Las Terrazas rijden. Op de snelweg stond dit gisteren relatief goed aangegeven. Vandaag zien we echter helemaal geen borden met Las Terrazas en omdat de weg die we min of meer volgen er niet langskomt, missen we de afslag en komen wij er ook niet.

Wel hebben we nog iets van een akkefietje in een dorpje ongeveer halverwege tussen Bahía Honda en Cabañas. Daar is een groep van een man of 10 een geul in het asfalt aan het hakken en dus moeten wij even stoppen. Ze zijn nog maar net begonnen dus in principe kunnen wij er gewoon overheen rijden, maar dan moeten ze wel even aan de kant gaan.
We staan nog niet stil of er wordt al op Jacob zijn raampje geklopt, of we een vrouw en een kind mee willen nemen. Hmmmm, liever niet en we zeggen we dat we naar Las Terrazas willen. Deze man weet ons te melden dat we dan terug moeten of via Cabañas moeten rijden.
Het geheel overziend besluiten we de lifters maar mee te nemen, maar niet voordat we al onze spullen in onze kofferbak hebben gedaan, je moet de kat niet op het spek binden. Later horen we van Bart dat "gestolen door lifters" één van de belangrijkste redenen is waarom Nederlanders in Cuba hun paspoort kwijtraken.

In Cuba zien we regelmatig (erg) oude Nederlandse bussen

Als we in Cabañas zijn besluiten we om niet richting Las Terrazas rijden, we zien geen borden hoe dat zou moeten en hebben de indruk dat we anders wel eens te laat terug in Havana zouden kunnen zijn. We rijden richting de snelweg waar onze lifters uitstappen. Waar ze precies heen willen is ons niet duidelijk, maar we hebben ook niet geprobeerd om daar achter te komen.
Voor de rest verloopt onze reis zonder problemen al is het oprijden van de snelweg nog wel even een gok omdat er niet aangegeven is wat de oprit en wat de afrit is. Bij het afrijden van de snelweg ontdekken we te laat dat er twee afslagen zijn, eentje voor als je onderaan de afrit rechtsaf wilt en eentje voor als je linksaf wilt. Het is dus een echt klaverblad, maar dan zonder fatsoenlijke verkeersborden. Wij nemen de eerste, en dus de verkeerde afrit. Maar met enige creativiteit is het geen probleem om onderaan de afrit toch linksaf, in plaats van rechtsaf, te slaan.

Wielrenners op de snelweg richting Havana

Om iets voor 13.00 uur parkeren we onze auto bij het Meliá Habana Hotel waar we om 15.00 uur met Bart & Sonia hebben afgesproken. We gaan naar een restaurant dat we kennen en bestellen daar een lekker broodje als lunch. Vervolgens gebruiken we het half uur internetverbinding dat we nog hebben.
Tegen 14.30 uur halen we onze spullen uit de auto waarna Jacob hem aan de overkant van de straat gaat inleveren. Dit gaat zonder problemen, als je tenminste het contract meeneemt, en om iets voor 15.00 vertrekken we richting de lobby waar Bart & Sonia al op ons zitten te wachten.

Terwijl wij zaten te lunchen, viste deze vogel een vis uit de vijver van het hotel

Bart & Sonia brengen ons naar het vliegveld waar we afscheid van hen nemen en hen hartelijk bedanken voor alle goede zorgen. Het inchecken etc. verloopt allemaal zonder problemen zodat we ruim op tijd zijn voor ons vliegtuig dat om 17.50 uur vertrekt.