Dag 1: De heenreis, van Mexico Stad (Mexico) naar Havana (Cuba)
Vanuit Mexico Stad vliegt Mexicana dagelijks heen en weer naar Havana en dat is best handig. Onze vlucht van Mexico Stad (waar wij op dit moment wonen) naar Havana vertrekt om 13.15 uur waardoor wij rond 10.30 uur met een taxi richting het vliegveld vertrekken. Het is zondagochtend dus verwachten we dat we binnen een half uur op het vliegveld zullen zijn, en dat lukt.

Helaas vertrekken we met drie kwartier vertraging, maar toch landen we zoals gepland rond 17.00 uur lokale tijd op het vliegveld van Havana. Vanuit het vliegtuig is het ons opgevallen dat het lijkt alsof er best veel landbouwgrond braak ligt. Later horen we van Bart dat als gevolg van allerlei soorten mismanagement dit inderdaad zo is.

Op het vliegveld verlopen alle procedures redelijk soepel. Alleen bij de douane hebben we een klein probleempje, we hadden een soort aankomstformuliertje moeten invullen en wij hebben van de Mexicanen alleen een gezondheidsformuliertje gekregen. Uiteindelijk is het geen probleem en vult de mevrouw achter de balie het formuliertje voor ons in waarna wij alleen onze handtekening hoeven te zetten.

Hierna moet onze handbagage door een scanner. Dit is nog wel even spannend want we hebben, zoals altijd, onze gps bij ons. Op internet hebben we verhalen gelezen dat je die niet mee zou mogen nemen, maar op de website van de Cubaanse ambassade in Nederland staat daar niets over. Om de gps in de scanner niet te veel te laten opvallen hebben wij hem in hetzelfde tasje gedaan als ons fototoestel. Of dit geholpen heeft weten we niet maar we mogen gewoon doorlopen, en dat is het belangrijkste.

Ons hotel heeft geen gangen, maar dit soort gallerijen
Vervolgens halen we onze bagage op en iets verder op staan Bart, Gabrielle's counterpart in Havana, en Sonia, zijn vrouw, ons op te wachten. Zij brengen ons naar het Meliá Habana Hotel. Dit is echt een enorm groot hotel met meerdere restaurants, twee grote tropische zwembaden etc. Het is een heel behoorlijk op westerse toeristen georiënteerd hotel.

Het inchecken in het hotel gaat een beetje stroef omdat de reservering niet te vinden is, later blijkt dat de reservering op morgen, een dag te laat dus, staat. Uiteindelijk is het allemaal geen probleem en mogen wij naar onze kamer.
Als we daar naar binnen gaan hebben we een iets lastiger probleem. Als we ons kaartje in het bakje steken waarmee de elektriciteit op onze kamer aan zou moeten gaan, gebeurt er niets. Wat we ook doen het licht gaat niet aan en het is inmiddels echt wel donker.
Gelukkig loopt er over de gang een mannetje dat ons graag helpt. Na wat prutsen hebben we licht. Echter, zodra hij de deur dicht doet gaat het licht weer uit. Dus mag hij nog een poosje prutsen met als resultaat dat we de komende dagen ons kaartje niet in het bakje hoeven te steken om stroom te hebben, we hebben nu altijd stroom.

Tijdens het opruimen van de bagage ontdekt Gabrielle dat er iemand in haar koffer is geweest, haar toilettas is uit de plastic zak waar ze hem altijd in doet. We hebben geen idee of dit illegaal in Mexico of door de douane in Cuba is gedaan. Gelukkig mist ze niets. Helaas was haar koffer afgelopen week toen ze voor haar werk naar Monterrey, in Mexico, moest ook al open gemaakt en toen heeft iemand haar fototoestel er uit gehaald. Het lijkt er dus op dat het na jaren van relaxed reizen tijd wordt om slotjes of iets dergelijks voor op onze koffers te kopen.

Het uitzicht vanuit onze hotelkamer

Jacob trekt nog snel even een wat luchtigere broek aan waarna we weer naar beneden gaan. Daar zitten Bart & Sonia op ons te wachten en zij nemen ons mee naar het centrum van Havana. Ondanks dat het al donker is en men om elektriciteit te sparen vrijwel alle straatverlichting heeft uitgedaan, maakt het centrum van Havana een geweldige indruk op ons. Dit is echt leuk !
Bart & Sonia nemen ons mee naar een fantastisch plein (Plaza Vieja) / café (Taberna de la Muralla) met niet alleen prima bier en mojito's maar ook van die erg gezellige Cubaanse live muziek. Hier praten we uitgebreid met Bart & Sonia over hun leven in Havana, en dat heeft naast heel veel leuke kanten, zoals dit soort cafés ook wel wat mindere kanten.

Zo is verse groente en/of fruit lastig te krijgen. Zo lastig zelfs dat ze een deel van hun tuin hebben omgezet naar groentetuin, en dat niet omdat ze tuinieren zo leuk vinden. De benodigde zaden zijn in Cuba trouwens, bijna, niet te krijgen. Daarom hebben ze tijdens hun laatste bezoek aan Mexico een voorraadje ingeslagen.
Toch is het niet allemaal slecht geregeld, want er is bijvoorbeeld wel internet en het verkeer is in Havana lekker rustig, hoe zou dat nu komen, en voor mensen die Mexico Stad gewend zijn is dat een hele verademing.

De boulevard van Havana heeft helaas geen zandstrand

Nadat we hier een poosje heerlijk hebben gezeten gaan we terug naar ons hotel om daar met zijn vieren te eten. Niet dat het daar gezelliger is, maar volgens Bart & Sonia, en zij kunnen het weten, is het eten in ons hotel gewoon beter. Dit is waarschijnlijk een gevolg van het feit dat ons hotel een echt buitenlanders hotel is en dus harde valuta binnenbrengt. Hierdoor heeft het waarschijnlijk makkelijker toegang tot moeilijk verkrijgbare ingrediënten en zonder fatsoenlijke ingrediënten is lekker koken natuurlijk erg lastig.

Terug op onze hotelkamer genieten we nog even van het geweldige uitzicht op zee dat we daar hebben waarna we rond 22.30 uur naar bed gaan. Door alle verhalen van Bart & Sonia en door de dingen die we tot nu toe gezien hebben zijn we erg onder de indruk van Cuba. Aan de ene kant is het een heel mooi land, maar aan de andere kant zijn er ook enorme problemen die het dagelijks leven behoorlijk lastig maken.