Dag 21: Met nieuwe paspoorten naar Irazu Volcano National Park
Inmiddels zijn we steeds minder bezig met vakantie vieren en steeds meer met het gedoe rond onze adoptie en onze paspoorten. Daarom betalen we vanochtend de $ 5 die het kost om in ons hotel internet te krijgen. Helaas werkt dit alleen in de ontbijtzaal en de lobby en niet op onze kamer. Nadat we ontbeten en wat mailtjes verstuurd hebben gaan we op stap.

We halen onze auto op en rijden naar de Nederlandse ambassade waar we om iets over 9.00 uur aankomen. Hier worden we keurig geholpen en tot onze verbazing staan we ruim anderhalf uur later weer buiten met twee noodpaspoorten. Met die dingen moeten we morgen zonder problemen terug naar huis kunnen. Het is erg prettig dat we onze noodpaspoorten meteen mee konden nemen, nu hoeven we morgenochtend niet terug en kunnen we morgenochtend misschien nog ergens heen.

De weg naar Irazu Volcano National Park leidt ons door een erg mooi landschap

Na deze meevaller gaan we op weg naar Irazu Volcano National Park, de andere grote vulkaan in de buurt van San José. Aan het begin van deze vakantie zijn we al naar de Poás geweest. De weg staat redelijk goed aangegeven en vooral het stuk de berg op is erg mooi. Zo mooi zelfs dat we onderweg bij een restaurantje stoppen om wat te eten. We hadden vanuit dit restaurant een heel mooi uitzicht kunnen hebben, maar helaas, de ramen zitten bijna helemaal dichtgeplakt met bankbiljetten, visitekaartjes etc. en de deuren naar het balkon zitten dichtgetimmerd. Dus blijft er niet veel anders over dan te genieten van de soep die we besteld hebben.

Al die bankbiljetten, naamkaartjes, etc. zien er wel grappig uit, maar bederven ook ons uitzicht

Rond 13.00 uur komen we aan bij de top van de vulkaan op ruim 3.400 meter hoogte, ja, je kunt er min of meer helemaal naar de top rijden. Op het moment dat we aankomen lijkt het helemaal dicht te trekken, maar als we naar de krater lopen trekt het toch weer open en kunnen we de krater prima zien. Helaas is hier verder niet veel te doen / zien waardoor we binnen een half uur uitgekeken zijn.

De krater van de Irazu

We drinken nog even iets in het winkeltje / restaurantje dat hier is en bekijken wat we de rest van de middag zouden kunnen doen. Het is hier trouwens veel minder druk dan ruim twee weken geleden bij de Poás. Dat is niet raar, de krater van de Poás is toch wat spectaculairder en toen was het zondag 3 januari en dus weekend / vakantie en nu is het een gewone donderdag

We besluiten om richting Lake Cachí te rijden. Dit is een stuwmeer dat voor een grootdeel bedekt blijkt te zijn met waterlelies. We rijden eerst naar de ruïne van de kerk van Ujarrás, de eerste kerk in Costa Rica. Daar lopen we een klein rondje waarna we een rondje om het meer van Cachí rijden. Dit is best een geinig ritje.

De ruïne van de kerk van Ujarrás, de eerste kerk in Costa Rica

Hierna mogen we midden in de avondspits richting en dwars door Cartago rijden en daarna richting en dwars door San José. Alles gaat goed en om iets na 18.00 uur zijn we terug op onze hotelkamer. Daar laten we onze spullen achter waarna we eerst naar een Banco Nacional gaan om nog wat geld te pinnen en vervolgens naar een Pizzahut lopen om wat te eten. De rest van de avond doen we weinig bijzonders al gaan we wel relatief laat, pas tegen 22.30 uur, naar bed.