Dag 20: Van Arenal Volcano National Park terug naar San José
Vandaag willen we terugrijden naar San José en onderweg eventueel iets bezoeken. In San José moeten we pasfoto's laten maken zodat we deze morgen, donderdag, om 9.00 uur kunnen inleveren bij de Nederlandse ambassade, we op vrijdagochtend onze noodpaspoorten kunnen ophalen en op vrijdagmiddag gewoon naar huis kunnen.

Inmiddels worden we iedere dag rond 6.00 uur wakker en vandaag is geen uitzondering. We staan op, pakken onze spullen in, betalen onze cabina en vertrekken. We willen eerst naar La Fortuna rijden om daar te ontbijten. Dit lukt, we komen terecht bij La Choza de Laurel waar we lekkerder dan verwacht ontbijten, kosten iets minder dan ¢ 8.000. Hier hebben ze ook internet zodat we onze e-mail nog even kunnen checken, helaas geen bericht over onze adoptie.

Restaurant La Choza de Laurel in La Fortuna, daar kan je prima ontbijten

Tegen 9.00 uur rijden we weer verder. We rijden door een redelijk mooie omgeving over een prima asfaltweg. Het valt ons op dat er in deze streek veel weilanden en koeien zijn. In San Isidro slaan we linksaf richting Tigra en niet rechtsaf richting Florencia. Dit lijkt ons korter en een weg met minder bochten. Of dit echt zo is durven we niet te zeggen want ook deze weg gaat lekker op en neer door de bergen inclusief alle bochten die bij zo'n weg horen.

De kerk van La Fortuna met op de achtergrond de vulkaan Arenal

Maar het kan nog veel erger. Om een gegeven moment staan er allemaal auto's stil op de weg. We hebben dat de afgelopen weken wel vaker gezien, dan zit er ergens een aap of zo of het is een mooi plekje om een vulkaan of een berg te fotograferen. Toch ziet het er deze keer net iets anders uit. Het blijkt ook iets anders te zijn, een stuk verderop ligt een vrachtwagen naast de weg en men is net begonnen deze vrachtwagen weg te takkelen. Dat is niet erg, maar dat de betreffende kraan midden op de weg staat wel. Er kan de komende uren geen auto langs.

Er zit niets anders op dan om te draaien, wat we dan ook doen. We vinden een onverharde weg die ons binnendoor naar Florencia brengt en vanaf dat moment is het afgelopen met de pret. De rest van de weg is het net iets te druk met vrachtwagens en busjes die de bergen net niet snel genoeg op kunnen of af durven. Oftewel tot we de Pan American Highway opdraaien, schieten we nog minder goed op dan op een redelijk goede onverharde weg.

Onderweg, ergens tussen Florencia en de Pan American Highway

Het laatste stuk weg voor San José lijkt een snelweg, maar is het niet. Je mag er nog steeds niet harder dan 80 kilometer per uur en dat halen we wel, maar veel harder, als we dat zouden willen, lukt niet. We waren van plan om voordat we in San José zouden aankomen bij een vlindertuin langs te gaan. Maar tegen de tijd dat we in de buurt komen vinden we het wel prima en rijden we door naar San José. Tegen 13.30 uur rijden we San José in. Daar weten we nog een eenvoudig te bereiken broodjeszaak waar we gaan lunchen.

Hierna rijden we naar Hotel Mesón del Angel. We checken in, kosten $ 59 maar door de wisselkoers die men hanteert, 583 colones per dollar, is dit bijna het duurste hotel van deze vakantie. We hebben dit hotel uitgezocht omdat het tussen Dollar Autoverhuur en het busstation waar de bussen richting het vliegveld vertrekken ligt. Dit zijn twee plekken waar we nog moeten zijn en dus is een hotel tussen deze twee locaties wel handig. Helaas is dit ook het eerste hotel waar we per dag $ 5 extra moeten betalen voor internettoegang. Nou, we zien nog wel even of we dat echt nodig hebben.

Nadat we alle spullen uit de auto hebben gehaald kunnen we onze auto ergens anders, binnen en bewaakt, parkeren. Dit blijkt in hetzelfde pand te zijn als waar de bussen van de lijndienst naar Nicaragua vertrekken. Van die bussen hebben we er de afgelopen week heel wat zien rijden.

Hierna gaan we te voet op zoek naar de fotograaf die weet hoe je foto's voor een Nederlands paspoort moet maken. We hebben het adres van deze fotograaf op de website van de Nederlandse ambassade gevonden. Helaas klopt het niet helemaal, maar een telefoontje naar de fotograaf doet wonderen. We moeten naar de achterkant van de HSBC-bank die naast de Banco Nacional aan het westelijke einde van de Paseo Colón zit. Het maken van de pasfoto's verloopt soepel en kost ¢ 2.700 per persoon voor twee pasfoto's.

Zo, de rest van de dag zijn we vrij en we gaan op zoek naar een bakkie lekkere koffie. Na wat zoeken komen we bij Jacob's Coffee & Donuts terecht en daar hebben ze inderdaad lekkere koffie, lekkerder dan we meestal in Costa Rica hebben gehad. Onderweg komen we langs onze autoverhuur en daar lopen we even naar binnen om te vragen of we vrijdag onze auto ook op het vliegveld kunnen inleveren. Dat kan inderdaad en kost niets extra. Kijk, dat scheelt vrijdag een hoop gedoe.

Na de koffie gaan we terug naar onze hotelkamer waar we de rest van de dag rondhangen met uitzondering van de paar uur die we gebruiken om iets te eten. Onderweg naar dit eten valt het ons op dat we op 50 meter van ons hotel de eerste zwerver tegenkomen. Voordat we in de winkelstraat, drie blokken verder op, zijn, zien we er nog een stuk of wat. Ook komen we langs een busje waar een stuk of 30 zwervers (of zo iets) strak in de rij staan. Wat het precies is weten we niet, we lopen er met een boogje omheen. Het zou best een methadonbus (of zo iets) kunnen zijn.