Dag 14: Via Barú National Wildlife Refuge naar Quepos
Vandaag verlaten we de Osa Peninsula, we hebben hier een aantal mooie dagen gehad, maar willen nog meer van Costa Rica zien en daar hebben we nog een dikke week voor. Nadat we onze spullen hebben ingeladen, gaan we ontbijten in hetzelfde restaurant als gisteren. Om te ontbijten is dit echt een heerlijke plek.

Tegen 7.20 uur stappen we in de auto om richting Dominical te rijden. Net als op de heenweg doen we ongeveer anderhalf uur over de onverharde weg van Drake Bay naar Rincón. We hebben deze keer geteld, we moeten drie keer door een rivier omdat er geen brug is en drie keer rijden we door een rivier omdat iedereen dat doet / dat een veiliger optie lijkt dan de brug.

De onverharde weg van Drake Bay naar Rincón

Rond 9.20 uur zijn we weer bij het uitzichtspunt op de baai van Golfo Dulce waar we net als op de heenweg, vijf dagen geleden, even stoppen om wat te drinken en van het uitzicht te genieten. Hierna rijden we verder naar La Palmar en daar nemen we de grote weg langs de kust richting Dominical. Er was ons verteld dat deze weg sinds kort klaar, geasfalteerd, was. Tot aan Dominical klopt dit ook, maar net buiten Dominical, na de afslag richting San Isidro del General, wordt het een gravel weg. Er wordt overigens wel aangewerkt en het stuk dat nog geasfalteerd moet worden is niet zo lang meer, maar loopt nog wel tot iets voorbij (Hacienda) Barú National Wildlife Refuge.

De gravelweg tussen La Palmar en Quepos

Voor we aan het eind van de gravelweg zijn gaan we kijken bij (Hacienda) Barú National Wildlife Refuge. Dit is eens soort lodge met daarbij een park waar van alles en nog wat te zien zou moeten zijn. We drinken eerst een bakkie in het restaurant en daarna kopen we twee kaartjes, $ 6 per stuk, om in het park te mogen wandelen. Voor dit geld krijgen we niet alleen toegang, maar ook een geschetst kaartje waar zeven kilometer wandelpad op staat dat in een soort achtje te lopen is. Dit lijkt ons wel wat. We pakken wat eten, veel drinken, etc. in onze rugzakjes en gaan rond 12.15 uur op stap.

In het park van (Hacienda) Barú National Wildlife Refuge zien we onder andere deze aap

De wandeling bestaat uit drie behoorlijk verschillende delen. Er is, aan de overkant van de grote weg, een stukje een berg op, er is een stuk met een wat meer open begroeiing en daar tussen ligt een stuk dat weer anders is. Ook lopen we nog een paar meter langs het strand met uitzicht op de Stille Oceaan. Onderweg zien we redelijk wat vlinders, niet zo heel veel vogels, twee verschillende groepen apen, drie verschillende groepen witte neusberen, een aantal gieren, een aantal pelikanen, veel mieren, etc. Al met al vinden we het een leuke en afwisselende wandeling.

Pelicanen boven de Stille Oceaan

Na drie uur lopen, stilstaan en veel zweten zijn we weer terug in het restaurant om nog even wat te drinken. Hierna stappen we in de auto om naar Quepos te rijden. Quepos is één van de meer toeristische dorpen / steden langs deze kust van Costa Rica. Als we de onverharde weg achter ons hebben gelaten komen we op een mooie nieuwe asfaltweg waar we lekker kunnen doorzoeven. Tegen 16.30 uur rijden we Quepos in. Ja, dit is duidelijk een anders soort dorp / stad dan wat we tot nu toe gezien hebben.

Twee witte neusberen

Het eerste hotel dat we uitgezocht hebben lijkt nog wel open, maar staat ook te koop en ziet er niet zo bijzonder uit. We besluiten even verder te kijken. Zo komen we terecht in een cabina, van Cabinas El Cisne, die er misschien nog wel minder uitziet en ¢ 25.000 voor een nacht kost. Gelukkig letten we even goed op als we een kamer te zien krijgen want bij de eerste kamer hangen de draden van de elektrische verwarming in de douchekop los, dus daar komt geen warm water uit. Als we hier iets van zeggen krijgen we een andere kamer.

Nadat we onze spullen uit de auto hebben gehaald, onze auto kan trouwens mooi op een binnenplaats met een flink hek met prikkeldraad staan, en alle papieren etc. hebben afgehandeld lopen we richting Quepos centrum. Onderweg komen we niet alleen langs een leuk supermarktje maar ook over het open riool van Quepos, lekker luchtje. We lopen op de gok het centrum in en zien vrijwel meteen wat we zoeken, een Banco Nacional, de enige bank waar we tot nu toe hebben kunnen pinnen en ook deze keer lukt dat.

Ons hotel / onze cabina in Quepos

Hierna gaan we naar El Patio waar we een perfecte koffie drinken en waar de ontbijtkaart er prima uitziet, dus die gaan we morgenochtend maar eens proberen. Ze hebben ook een draadloos netwerk, maar geen internet, dat doet het even niet. Tegen 18.30 uur, veel later dan de afgelopen dagen, gaan we eten. Dat doen we bij El Gran Escape. Het eten is hier een stuk duurder dan de afgelopen dagen, maar het is wel een hippe tent en het zit helemaal vol met toeristen. En eerlijk is eerlijk, we eten hier heerlijk. De prijs / kwaliteit verhouding klopt dus heel aardig, uiteindelijk moeten we ¢ 24.500 betalen.

Heerlijk voldaan lopen we terug richting ons hotel / onze cabina. Onderweg doen we nog even wat boodschapjes in de supermarkt die we op de heenweg gezien hebben. Op onze kamer is het inmiddels heerlijk koel, de airco heeft zijn werk prima gedaan. Als we het zweet van vandaag van ons af willen spoelen blijkt dat we ondanks dat de stroomdraadjes van het verwarmingselement in onze douchekop wel aangesloten zijn, toch geen warm water hebben. Als we hier over klagen moeten er een schakelaar en een zekering omgezet worden waarna we weer stroom hebben in onze douchekop. Echt lekker douchen zit er met name voor Jacob niet in, de douchekop hangt iets boven zijn schouder en zo'n ding waar allerlei stroomdraden in zitten, daar wil zelfs Jacob wel van afblijven.