Dag 11: Een flinke dag wandelen in Corcovado National Park
Één van de bloemen die we in Corcovado National Park zien
Één van de bloemen die we vandaag zien
Omdat we onder de bomen staan wordt het in onze tent iets later licht dan in het open veld. Hierdoor staan wij niet om 6.00 uur, maar om 6.30 uur op. Vervolgens eten we een stukje kerstbrood, ja, dat hebben we gisteren in de supermarkt in Puerto Jiménez gevonden, pakken we onze spullen en gaan we om iets over 7.00 uur op stap. Net voordat we vertrekken komen er twee vrachtwagentjes aan met een stuk of 15 Amerikaanse studenten die op werkweek zijn. Zij hebben wel tijdig gereserveerd voor het rangerstation in Sirena en moeten / mogen daar vandaag heen lopen.

We lopen het eerste stukje op onze nep crocs en nadat we door de twee riviertje gelopen zijn, drogen we onze voeten af en trekken we onze wandelschoenen aan. We volgen het pad dat we van gisteren kennen en om iets voor 8.00 uur komen we aan bij het oude rangerstation. Hier vinden we een bankje waar we even gaan zitten en wat eten. Er is hier een open veldje waardoor we hopen dat we hier wat dieren zien. En dat lukt, er komen onder andere een aantal ara's over vliegen waarvan we er snel enkele schieten.

De rest van de dag zien we drie groepen apen, wat ara's, nog een aantal verschillende grote vogels, diverse vlinder, een mooie en een hele grote kikker en heel veel mieren. Helaas zien we niet zo veel kleine vogeltjes, al zien we nog wel een specht. Deze kleine vogeltjes zijn er wel, we horen ze zeer regelmatig, maar om ze dan ergens boven in een boom te vinden is erg lastig.

Een mama aap met haar kleintje

Onze route loopt richting het rangerstation van Sirena. Het plan is om tot twaalf uur heen en daarna dezelfde weg terug te lopen. We hopen vooral veel dieren te zien, dus het wandelen staat niet voorop, en dat is te merken, we schieten echt niet op. Als gevolg hiervan worden we rond 9.00 uur ingehaald door de eerste groep Amerikaanse studenten, de tweede groep heeft een achterstand van enkele minuten. Ondanks dat we al snel een pauze nemen en niet echt hard lopen lukt het ons niet echt om van deze gezellig kletsende (= lawaai makende, dieren wegjagende) mensen af te komen. Hierdoor is het ruim 11.00 uur geweest voordat we deze mensen definitief kwijt zijn.

Een klein kikkertje Dit is echt een hele grote kikker
Een kleine en een (hele) grote kikker

Inmiddels zijn we dan nog twee rivieren overgestoken die slechts een paar minuten lopen van elkaar liggen. Dat hadden we moeten weten want nu moeten we twee keer onze schoenen uittrekken, op de terugweg doen we dat zeker anders. Overigens lukt het een enkeling om over de tweede rivier heen te springen.

Een stukje van het pad waar we vandaag over wandelen
Rond 11.45 uur begint het te regen, even later staat het heel hard te regenen en besluiten we om te draaien. Dit komt goed uit want net als het zo'n beetje droog is komen we bij de eerste rivier en daar is een open stuk waar we even wat kunnen eten en onze spullen een beetje kunnen drogen. Het stuk naar de volgende rivier lopen we op onze nep crocs, maar dat valt nog niet mee. Door de regen is de kleigrond spekglad geworden en soms is het lastig om op deze gladde schoentjes overeind te blijven.

Rond 15.45 uur zijn we weer bij het oude rangerstation. Daar zijn twee mannen bezig om wat sinasappels te oogsten, wij mogen er ook een paar hebben. Verder laten ze ons een heel raar soort rups zien. Het schijnt dat als je hem aanraakt het enorm jeukt. Hier zien we ook nog wat apen waardoor we behoorlijk tevreden zijn met alles wat we vandaag gezien hebben. Buiten de dieren hebben we nog wat leuke bloemetjes, paddestoelen en allerlei interessante bomen gezien. Het was zonder meer een geslaagde wandeling.

Het pad waarover we wandelen gaat een beetje op een neer met hier en daar een steile, maar niet lange, afdaling / klim. Verder moet je regelmatig uitkijken voor boomwortels en als het regent, zoals vandaag, wordt het op veel plaatsen behoorlijk glad.

Als we tegen 16.45 uur terug zijn op de camping is het een stuk drukker dan gisteren, er staan nu in het totaal een stuk of acht tenten. Er staat nu nog een Nederlands stel, zij zijn komen lopen van de Danta Corcovado Lodge en lopen morgen weer terug. We zijn trouwens gewoon op onze schoenen door de laatste twee rivieren gelopen. Onze schoenen waren toch al helemaal nat en zo konden we ze mooi even wassen.

Om even na 17.00 uur gaan we koken waarna we net als gisteren heel behoorlijk eten en verder wat kletsen met de diverse mensen waarmee we de enige picknicktafel die hier staat moeten delen. Hieruit blijkt dat er behoorlijk wat mensen waterschade hebben aan / in hun tent en dat er zelfs een gozer is die zo weinig spullen heeft meegenomen dat hij wel een tent, maar geen matje en geen slaapzak heeft. Dat slaapt wel heel beroerd. Er is enige onduidelijkheid of je wel of niet in het rangerstation kunt slapen, enkele jongens gaan het toch maar vragen. En wat gisteren nog niet kon, lukt vandaag wel, ze mogen in een hokje op een paar matrassen slapen.

Als wij onze gps uitlezen zien we dat we nog niet tot halverwege de route naar het rangerstation van Sirena zijn gekomen. Op basis hiervan vinden wij de route naar Sirena, zeker bij regen, een stuk lastiger dan hij op het eerste gezicht lijkt. Hierna bekijken we de foto's van vandaag waarna we, net als gisteren, ruim voor 21.00 uur in onze tent kruipen.