Dag 9: Van Sierpe naar Puerto Jiménez (Osa Peninsula)
Als we om 7.00 uur opstaan hebben we nog niet zo'n helder idee wat we vandaag gaan doen. We weten wel dat we geen haast hebben. Om iets over 10.00 uur hebben we alle spullen weer in de auto zitten en gaan we op weg. We hebben een vaag plan om naar de Suital Lodge in Rincón te gaan.

Net als gisteren staan er ook vandaag palmoliebomen langs de weg van Palmar naar Sierpe. Vandaag zien we echter ook wat trossen met palmolienoten liggen. De oogst is duidelijk nog aan de gang. Zo zien we ook een soort ossenwagen met trossen palmolienoten erop. Gisterenavond hebben we trouwens gehoord dat dit soort plantage er voor hebben gezorgd dat het aantal vogels etc. in dit gebied flink achteruit is gegaan. Slangen schijnen erg goed te gedijen in deze plantages en die lusten zo nu en dan wel een eitje.

De oogst van de palmolienoten

In Palmar draaien we de Pan-American Highway weer op en een eindje verderop nemen we de weg naar Rincón. Hoe dit verder zal gaan is even afwachten. We hebben gehoord dat deze weg niet best is en dat het na Rincón een drama wordt, het stuk van Rincón tot Puerto Jiménez zou vier uur rijden zijn. Het eerste stuk valt de weg ons erg mee en het uitzicht is weer fantastisch. Voor we het door hebben rijden we langs de ingang van Suital Lodge. Het is nog erg vroeg en we rijden verder richting Rincón en voordat we het door hebben zijn we er voorbij.

Zo, even van het uitzicht genieten

Inmiddels is het aantal gaten in de weg wel iets toegenomen en hebben we een paar stukjes gehad waar het asfalt helemaal weg was, maar voor de rest is het allemaal prima te doen. Tegen de tijd dat we door hebben dat we Rincón voorbij zijn, besluiten we maar door te rijden naar Puerto Jiménez. En weet je wat, de weg naar Puerto Jiménez is onlangs opgeknapt. Er moeten nog een stuk of zes bruggen gebouwd worden en dan is het een perfecte weg. Dit heeft onder andere tot gevolg dat wij al om 12.00 uur Puerto Jiménez al in rijden.

Één van de bruggen tussen Rincón en Puerto Jiménez die nog vervangen moet worden

In het dorp zelf zijn de meeste wegen nog niet verhard, maar dat mag de pret niet drukken. We rijden eerst naar het Corcovado National Park Headquarters Visitor Centre. Daar willen we graag meer informatie over een tweedaagse wandeling van Los Platos via Sirena naar Carate. Als we daar aankomen zit er een flink slot op het hek en het belletje indrukken helpt niet. Dus gaan we even kijken bij het reisbureautje dat naast het Visitor Centre zit. Daar zegt de meneer dat het Visitor Centre wel open is, dus gaan we weer terug. Nu nemen we de achteringang en via wat geparkeerde auto's komen we in een kantoortje waar een aardige, Engels sprekende, mevrouw ons helpt.

Helaas bij het rangerstation van Sirena, waar we zouden moeten overnachten, is de komende week geen plek meer. Dus de door ons geplande tocht zit er niet in. Bij Los Platos is ruimte genoeg, dat is geen probleem. De door ons gewenste wandeling begint overigens meestal niet in Los Platos, maar iets buiten La Palma. Maar omdat het nu het droge seizoen is, en de rivier laag staat, kan je met een 4x4 naar Los Platos rijden. Daar is drinkbaar water en zijn toiletten en douches. Verder is er een rangerstation waar we de entree voor het park en voor het kamperen kunnen betalen. Prima, dan weten we voor dit moment genoeg. Waarschijnlijk gaan we proberen om naar Los Platos te rijden, daar zouden we dan twee nachten kunnen kamperen zodat we er één dag een flinke wandeling kunnen maken.

We rijden terug richting de hoofdstraat van Puerto Jiménez en gaan naar CafeNet El Sol wat een restaurantje / informatiekantoortje zou moeten zijn. Dat is het dus niet meer. Het is nu een internetcafé / informatiekantoortje. Hier hebben ze internet via de satelliet en dus snel internet, iets wat we buiten San José nog niet gezien hebben. We kijken wat rond en zien weer dezelfde één of tweedaagse excursies die we inmiddels al zo vaak gezien hebben. Er hangt hier ook een 1:10.000 kaart van Corcovado National Park maar helaas verkopen ze die niet. Aan de overkant van de weg zouden ze dat wel doen. Maar als we het daar vragen verwijzen ze ons weer terug, de kaart bestaat dus wel, maar hem kopen is lastig / onmogelijk.

De hoofdstraat van Puerto Jiménez

Inmiddels loopt het tegen 13.00 uur en wordt het tijd om te lunchen. We zakken neer bij een restaurantje dat we zien, Restaurante Carolina, waar we prima eten. Ook hier heeft men een reisbureautje en daar heeft men ook kajaktours. Omdat we in dit dorp al meer kajaks gezien hebben vermoeden we dat je hier leuker kunt kajakken dan in Sierpe. Ze hebben een tour om 15.00 uur van drie uur en op het geschetste kaartje dat we krijgen ziet het er best aardig uit. We besluiten deze tour, met gids, te boeken, kosten $ 35 per persoon.

Zo, nu wordt het tijd om een hotel te zoeken, we hebben iets aan het water gezien dat ons wel wat lijkt. Zo komen we terecht bij La Palmas Hotel. Dit is ons goedkoopste hotel, $ 45 voor één nacht, tot nu toe en ook ons eerste hotel waar men helemaal geen internet heeft. We rommelen even wat op onze kamer en gaan daarna naar het Beach House van Escondido Trex, het bureautje waar we onze kajaktocht hebben geboekt.

De 'haven' van Puerto Jiménez
De "haven" van Puerto Jiménez

Even later komt onze gids opdagen en lopen we naar het strand. Daar blijven wij achter, onze gids vertrekt met een handkar om de kajaks te halen. Dit duurt helaas meer dan 20 minuten en als Jacob even gaat kijken is hij net klaar met het opladen van de spullen. Jacob helpt even met het duwen van de kar en even later zitten we dan toch in onze tweepersoonskajak. En eerlijk is eerlijk, we hebben nog nooit zo lekker gezeten in een kajak.

We peddelen een stukje en gaan vervolgens niet de beloofde rivier op, maar blijven op zee / in de baai. Na nog geen half uur peddelen stoppen we op een strandje waar een verse ananas wordt geslacht, lekker. Na 20 minuten hebben we het hier wel gezien en gaan we weer verder. Nee, toch niet, we gaan niet verder en ook niet de rivier op, nee, de gids leidt ons gewoon terug.
Ongeveer halverwege de terugweg stoppen we weer op het strand. Nu mogen we een stukje lopen en komen we langs de ingang van Parrot Bay Village, één van de grotere hotels / ressorts hier. Iets verderop is een meertje met daarin wat kaaimannen en krokodillen en met daarboven wat witte reigers. Best geinig, maar het doet ons meer denken aan een dierentuin dan echt wild.
Als we dit gezien hebben gaan we weer terug naar de kajaks en peddelen we terug naar het beginpunt. Al met al zijn we binnen twee uur weer terug. We helpen onze gids nog even met het opladen van de kajaks en het terugduwen van de kar en lopen daarna meteen door naar het kantoortje waar we dit tochtje geboekt / betaald hebben.

Als je goed kijkt zie je een kaaiman / krokodil

We zijn namelijk niet echt tevreden. Het was wel aardig, vooral de twee pelikanen die we gezien hebben waren leuk, maar we zijn niet de beloofde rivier op geweest en we hebben ook de beloofde dolfijnen niet gezien, maar dat laatste hadden we wel verwacht.
Als we het restaurant inlopen blijkt de deur van het souvenirwinkeltje / reisbureautje dicht te zitten. Gelukkig weet de serveerster de twee jongens van het kantoortje snel op te trommelen. Na wat heen en weer gepraat, wij willen de helft van ons geld terug, zij willen ons wel een nieuwe trip aanbieden, moet er met de baas gebeld worden. Even later krijgen wij de telefoon. Na wat heen en weer gepraat wil hij ons $10 per persoon terug geven. Wij willen $15 hebben en na nog wat getouwtrek en een klein dreigementje krijgen we onze zin.
Nu is er echter een nieuw probleem, er zit geen ¢ 15.000 in de kas en dus kunnen we ons geld niet krijgen, of we om 19.00 uur terug kunnen komen. Nou vooruit dan maar en we vertrekken. Nu maar hopen dat we om 19.00 uur wel ons geld en geen nieuwe verrassingen krijgen.

Om iets voor 18.00 uur zijn we terug op onze hotelkamer. Daar nemen we even een douche want onze broeken zijn tijdens het kajakken zeiknat geworden. Hierna frutten we nog wat en om iets voor 19.00 uur gaan we de deur weer uit. En weet je wat, we krijgen zonder enig probleem het beloofde geld terug.

Als je gaat kayakken kan je beter geen geld in je kontzak stoppen

Hierna lopen we nog even naar de wasserette omdat we morgenochtend nog even willen wassen. De wasserette zit er wel, maar morgen is het zondag en dan zit de wasserette dicht. Jammer, maar dan wassen we maar niet. Nu lopen we terug naar een pizzeria, pizzamail.it, die we gezien hebben. Daar eten we een prima pizza. Ter afsluiting van de dag doen we nog even een bakkie in het restaurant naast ons hotel, Restaurante Las Palmas. Die koffie is echter zo smerig dat we wel betalen, maar de helft niet opdrinken. Tegen 21.00 uur zijn we weer terug op onze hotelkamer waar we nog wat lezen en typen voordat we tegen 22.00 uur naar bed gaan. Ooh ja, ondertussen valt de stroom twee keer uit.

Net voordat we naar bed willen gaan wordt er op onze deur geklopt. Er staat een meisje, kennelijk van het hotel, of ze de afstandsbediening van onze airco mag lenen want op een andere kamer is de airco als gevolg van de stroomstoringen opholgeslagen. Zonder verder wat te vragen of na te denken geven wij onze afstandsbediening en ze zegt dat ze hem zo terug zal brengen.
Na vijf minuten is de afstandbediening nog niet terug, hmmm, wie was zij eigenlijk en om welke kamer ging het en krijgen we onze afstandbediening wel terug of moeten we morgen een nieuwe betalen. Na tien minuten gaan we zelf maar eens kijken. Ons hotel bestaat uit twee gebouwtjes met beide vier kamers en in beide gebouwen brand maar op één kamer licht en omdat het andere gebouw een ander airco systeem heeft klopt Jacob eerst op de deur van kamer 1.
Na wat wachten komt er een man naar buiten en inderdaad hij had problemen met zijn airco maar hij heeft een andere afstandsbediening gekregen en het probleem is nu opgelost. Hé, gekregen, ja maar, dat is onze afstandbediening en we willen hem wel graag terug. De man is heel redelijk en nadat Jacob onze situatie heeft uitgelegd krijgen wij de afstandbediening terug. Kunnen we eindelijk gaan slapen.