Dag 1: De heenreis, vertrek uit Mexico Stad aankomst in San José
Gisteren was het oudejaarsdag en Oud & Nieuw vieren met z'n tweeën is niet echt een groot feest dus lagen we gisteren voor 24.00 uur in bed. Gelukkig steken de mensen in Mexico Stad niet veel vuurwerk af zodat we daar vrijwel geen last van hadden en we na een redelijk nacht slapen om 6.20 uur opstaan.

We maken ons klaar voor de reis en om 7.00 uur staat de bestelde taxi die ons naar het vliegveld zal brengen voor de deur. Ons vliegtuig vertrekt, netjes op tijd, om 9.15 uur en zit verbazingwekkend vol, er is slechts een enkele lege stoel. Zonder problemen landen we rond 12.00 uur op het internationale vliegveld van San José, de hoofdstad van Costa Rica.

Alle formaliteiten verlopen zonder noemenswaardige problemen. In de aankomsthal staan veel mensen die ons een taxi aanbieden, maar wij lopen eerst richting de vertrekhal want daar zou een geldautomaat staan, en die staat er ook. Op de gok trekken we daar ¢ 100.000 (colon) uit. Later komen we er achter dat dit ongeveer € 125 is. Misschien hadden we van te voren de wisselkoers even moeten checken.

San José wordt, net als Mexico Stad, omringd door bergen

Hierna lopen we weer terug naar de aankomsthal en als er weer iemand vraagt of we een taxi willen vragen wij waar de bussen zijn. Die zitten natuurlijk iets verder weg en wij lopen daar heen. Omdat we alleen maar briefjes van ¢ 10.000 uit de automaat hebben gekregen lopen we even naar de benzinepomp die we zien om te wisselen. Ondertussen is er ook een bus gestopt die naar San José gaat. Die neemt ons voor ¢ 400 per persoon mee. Helaas zien we onderweg niet zo veel, de ramen zijn zo smerig dat je er bijna niet doorheen kunt kijken. Uiteindelijk stopt de bus bij een busstation in het centrum van San José. Daar stappen we uit.

Inmiddels zijn we er achter gekomen dat op de uitdraai van onze reservering van het hotel geen adres staat. Dat is niet zo handig, want nu weten we het adres niet waar we naar toe moeten. Gelukkig weet Jacob wel ongeveer waar het hotel staat en op de gok lopen we de kant uit waarvan hij denkt dat het de goede is. We lopen door de winkelstraat van San José en zien daar alle bekende eetzaken, McDonalds, KFC, Pizzahut, Subway, etc. Wij gaan bij een soort Subway naar binnen en eten daar een prima broodje. Op basis van wat we zien vinden we San José een erg rustige stad, maar dat is niet raar, het is tenslotte nieuwjaarsdag.

Ook in San José doen ze een muurschilderingen

Ondertussen kijkt Jacob even op onze laptop en daar vind hij nog een ander e-mailtje waar het adres van het hotel wel in staat. Het is eigenlijk heel eenvoudig, we moeten doorlopen tot Calle 15 en die nemen tot aan Avenida 9 en dan zijn we er waarschijnlijk. Het is zelfs nog iets makkelijker want als we over Calle 15 lopen zien we op een gegeven moment een bord dat ons de weg wijst.

Het inchecken in ons hotel, hotel Rincon de San Jose, gaat zonder problemen. Als we op onze kamer komen zien we echter twee éénpersoonsbedden terwijl we een kamer met een tweepersoonsbed hadden gereserveerd. Dus gaan wij terug naar de receptie waar we een andere kamer toegewezen krijgen.

Ons hotel in San José, gelukkig ziet het er van binnen veel gezelliger uit

Hierna gaan we even naar de bar waar we een gratis kopje thee drinken en wat folders bekijken. Ze zouden hier ook draadloos internet hebben, maar helaas krijgen als we in de bar zitten geen verbinding, bij de receptie lukt dat wel. De bar blijkt te ver weg. Dit is geen probleem we kunnen wel even zonder.

Tegen 15.00 uur vertrekken we voor een rondje San José. Eigenlijk vinden we dat er bijzonder weinig te zien is. We hopen dat het morgen, als het zaterdag 2 januari is, beter is. We drinken wat bij het Gran Hotel tegen over het Nationaal Theater en lopen weer terug naar het hotel. Het begint wat frisser te worden.

Het Nationaal Theater van Costa Rica in San José

Terug in het hotel doen we een spelletje in de bar en komen we er achter dat er ook een groep Hollanders in dit hotel zit. Op zich niet zo raar, het hotel is van een Nederlander. Om even na 18.30 uur vertrekken we weer, deze keer om te eten. We hebben vanmiddag een Chinees restaurant, Don Wang, gezien en dat willen we gaan proberen. En eerlijk is eerlijk, zo'n goed en gezellig Chinees restaurant hebben we in Mexico Stad nog niet gevonden. Dankzij de kortingsbon die we in de folderbak van ons hotel hebben gevonden zijn we voor iets minder dan ¢ 22.000 klaar. Bij het afrekenen krijgen we zelfs een nieuwe kortingsbon, deze keer voor 20%, dus wie weet komen we hier deze vakantie nog een keer.

Om 20.45 uur zijn we weer terug in ons hotel. Nu gaan we even met de laptop in de ontbijtzaal zitten zodat we onze e-mail kunnen checken. Hierna gaan we terug naar onze kamer om nog even een filmpje te kijken. Het is erg prettig dat we dit op onze laptop doen, de stroom valt twee keer uit. Tegen de tijd dat we naar bed gaan hebben we weer stroom, maar voor de zekerheid leggen we onze zaklampen binnen handbereik.