Dag 1: Een wandeling door het centrum van Tepoztlán
Van te voren schatten we dat we er ongeveer anderhalf uur over doen om naar Tepoztlán te rijden. Zodra we in Tepoztlán zijn willen we eerst een hotel zoeken en vervolgens lunchen. Omdat we niet al te laat willen lunchen, lijkt 10.30 uur ons een mooie tijd om te vertrekken. Uiteindelijk is het 10.40 uur als we de parkeergarage uit rijden.

Een straatje in Tepoztlán

De autorit naar Tepoztlán verloopt zonder problemen. Om 12.10 uur zijn we er bijna. Helaas missen we een afslag, is er in het centrum een verkeersomleiding en heeft het hotel waar we willen slapen, Hotel Nican Mo Calli, nog maar één kamer vrij. Het hotel ernaast staat ons niet aan en het derde hotel, Hotel Posada La Casa Azul, kunnen we niet vinden. Maar als we om 12.50 uur onze auto bij Hotel & Spa Mi Pueblîto parkeren vinden we dat wel wat en ze hebben ook nog plek. Helaas zijn de kamers niet echt goedkoop, we hebben er eentje van 980 pesos per nacht en eentje van 1.580 pesos per nacht, maar voor dat geld krijgen we er wel een zwembad bij.

Nadat we de kamers bekeken en geboekt hebben, lopen we naar een restaurantje dat we onderweg gezien hebben. Dit blijkt een vrij eenvoudig restaurantje te zijn, maar ze hebben wel vers sap en van onder de boom waar ons tafeltje staat hebben we een perfect uitzicht op de bergen rond Tepoztlán.

Heerlijk genieten van het weer, de omgeving en het gezelschap

Nadat we op ons gemak en prima geluncht hebben, kosten 520 pesos, lopen we een rondje door het centrum van Tepoztlán. Het centrum van Tepoztlán is gewoon een leuk Mexicaans dorpscentrum al stelt de Zócalo niet zo veel voor. Maar er is wel een vrij grote (straat)markt waar ze best aardige dingetjes hebben en er is het ex-Convent Dominico de la Natividad, al is kerk van dit ex-klooster wel een beetje verlopen. Het gebouw naast de kerk is ook een beetje verlopen, maar is toch minstens zo interessant, zo kan je daar op de tweede verdieping met een verrekijker naar de Pirámide de Tepozteco kijken.

Om iets over 16.00 uur strijken we neer in een koffietoko(tje) waar we erg lekkere milkshakes drinken, kosten 190 pesos. Hierna hebben we het wel ongeveer gezien en lopen we op ons gemak terug naar ons hotel. De rest van de middag hangen we in en rond het zwembad van ons hotel.

De ingang van ex-Convent Dominico de la Natividad, die afbeeldingen zijn gemaakt van erwten, bomen, maïskorrels, etc.

's Avonds gaan we eten in restaurant La Luna Mextli aan de Zócalo. Het ziet er allemaal erg aardig uit en het eten is er gewoon prima, kosten 1.300 pesos. Het loopt tegen 21.00 uur als we de koffie op hebben en dan is het helemaal tijd om Meike in bed te leggen. Nadat we dat gedaan hebben drinken we met Hans en Gerda nog wat in het restaurant van het hotel.