Dag 1: Via de archeologische site Teotenango naar Taxco
Tegen de verwachtingen in lukt het ons om samen met Jan en Erik op vrijdag 22 juli 2012 om iets voor 10.00 uur in de auto te zitten. Dat is erg mooi, want we hebben vandaag een redelijk vol programma en het is regenseizoen, dus het kan best zijn dat we vanaf 16.00 uur regen hebben. Maar deze ochtend is zo'n beetje de mooiste ochtend van de afgelopen week, dus dat zit in ieder geval mee.

We willen via Toluca naar de archeologische site Teotenango. Dit gaat zonder problemen en om 11.15 uur parkeren we onze auto op de parkeerplaats van de archeologische site Teotenango. De entree is verbazingwekkend laag, 10 pesos per persoon, en het parkeren is gratis. We smeren hier en daar wat zonnebrand, pakken wat drinken en enkele fototoestellen en gaan op stap.

De archeologische site Teotenango

De archeologische site Teotenango is behoorlijk groot, maar er is behalve wat trappen etc. niet zo veel te zien. Toch vinden we het wel de moeite waard, het gras is vandaag lekker groen en de lucht is mooi blauw met witte wolken waardoor niet alleen de site maar ook de omgeving er erg fraai uitziet. Jan en Erik zijn trouwens veel enthousiaster over wat er te zien is dan wij, maar zoals Jan later mailde, dat komt waarschijnlijk omdat ze nog niet zoveel van dit soort sites in Mexico gezien hebben.

Nadat we uitgebreid rondgelopen hebben gaan we nog even naar het museum waar vooral veel potten en (stukken van) poppetjes te zien zijn. Verder is er ook een vitrine met dingetjes over muziek en daar zijn onder andere wat fluitjes te zien. Het is best een aardig museumpje om even door heen te lopen. Nadat we bij een stalletje op de parkeerplaats wat te drinken hebben gekocht zitten we om 13.15 uur weer in de auto.

Volgens onze wegkaart is Ixtapan de la Sal een toeristisch plaatsje en dus willen we kijken of we daar kunnen lunchen. Na ongeveer 40 minuten rijden rijden we Ixtapan de la Sal in. Ixtapan de la Sal is best een net dorpje, maak ook niet veel meer dan dat. Nadat we door het centrum zijn gereden hebben we nog geen fatsoenlijk restaurant gezien. Als we vervolgens in onze reisgidsen (Lonely Planet / Rough Guide) kijken, melden die dat we hier eigenlijk niets te zoeken hebben. Dat hadden we eerder moeten weten. Nu rijden we nog maar een rondje en uiteindelijk, om 14.20 uur, vinden we toch een restaurantje waar we voor 550 pesos heel behoorlijk lunchen.

Ergens onderweg tussen Ixtapan de la Sal en Taxco

Om 15.25 uur zitten we weer in de auto en nu gaan we op weg naar Taxco. Terug op de doorgaande weg zien we nu wel diverse eenvoudige restaurantjes en nog een stukje verder komen we zelfs langs enkele heel aardig uitziende restaurantjes met uitzicht. Verder genieten we onderweg erg van het uitzicht. We rijden door een mooie bergachtige omgeving, alles is mooi groen en de blauwe lucht met mooie witte wolken die we vandaag hebben maakt het allemaal nog mooier. Dus als we om 16.00 uur een bordje "mirador" (uitzichtpunt) zien, stoppen we meteen om even te kijken.

Dit uitzichtpunt is zeker de moeite waard. We hebben uitzicht op een flinke kloof, al hebben we er onderweg eentje gezien die waarschijnlijk nog wat spectaculairder was, maar daar konden / wilden we niet stoppen. Wat verder wel een beetje raar is, is dat er onderin de kloof een auto ligt. Die is duidelijk over het randje gegaan, maar niet in brand gevlogen zoals ze dat in de film altijd doen.

Het uitzicht bij het uitzichtpunt tussen Ixtapan de la Sal en Taxco

Om 16.50 uur komt Taxco in zicht en vlak voor het stadje is een uitzichtpunt waar we even stoppen. Dit is erg lekker na al het geslinger van het afgelopen uur. Als we even later Taxco inrijden zijn de smalle straatjes het eerste wat opvalt. De broer van Jan is hier een jaar geleden geweest en wij gaan naar hetzelfde hotel. Dit is even zoeken, maar na wat draaien, keren, wachten, draaien, keren, wachten en opnieuw proberen staan we 17.30 uur bij Hotel Emilia Castillo.

In Taxco is het even zoeken / puzzelen om het goede éénrichtingsverkeer straatje te vinden

Nadat we twee kamers, 600 pesos en 700 pesos per nacht, hebben geboekt, laden we onze spullen uit. Hierna brengen Jacob en Erik de auto naar de parkeergarage. De parkeergarage ligt "iets" lager dan het hotel, nadat ze de auto op de begane grond van de parkeergarage hebben geparkeerd nemen ze de lift zeven ! ! verdiepingen omhoog en daarna moeten ze nog een paar trappen op en een stukje over de straat omhoog lopen om weer bij het hotel te komen.

Om even na 18.00 uur staan we weer buiten om een rondje te lopen / wat te drinken. Na twee minuten lopen staan we al op de Plaza Borda (Zócalo) wat een bijzonder aardig plein is. We bekijken de kerk (Templo de Santa Prisca) die er staat van binnen en van buiten. Hierna gaan wij naar het terras op de eerste verdieping van Restaurant Acerto terwijl Jan en Erik nog een rondje lopen door het centrum van Taxco.

Een pandje / straatje in Taxco

Tot 21.00 uur zitten we perfect op dit terras. Niet dat het eten in dit restaurant zo bijzonder is, maar ze hebben lekker vers sap en we hebben een prima uitzicht op de Plaza Borda. Op dit plein is vanavond een culturele voorstelling met enkele lokale dansgroepen en een dansgroep uit Frankrijk. We hebben de hele avond dus live dans en muziek. Ondertussen drinken we wat en nadat Jan en Erik gearriveerd zijn bestellen we wat te eten.

De tweede Mexicaanse dansgroep

Om 21.00 uur brengt Gabrielle Meike naar bed en nadat ze de rekening (ruim 1.000 pesos) betaald hebben, gaat Jacob naar de Café Punta del Cielo die Gabrielle gezien heeft en proberen Jan en Erik nog een paar foto's van Taxco te maken. Dat laatste valt niet mee, want ze zijn nog maar net buiten of het begint enorm te regenen. Na een half uur is het weer ongeveer droog en komt iedereen naar de Café Punta del Cielo waar Jacob al een poosje zit.

Als de koffie op en betaald is, gaan we terug naar ons hotel waar de meeste mensen meteen in bed duiken. Dit was een bijzonder leuke eerste dag van deze "vakantie".