Dag 2: Via bedevaartsoord Chalma terug naar Mexico Stad
Na een wat onrustige nacht, de buren blijken 's nacht rotzooi te verbranden (wij hebben onze ramen open staan zodat het een beetje kan afkoelen en dus ruiken we de rook / stank van het vuur), er zitten wat muggen in de kamer en Meike valt een keer uit bed, zijn we vooral blij met het speelgoed dat we voor Meike hebben meegenomen. Hierdoor gaat ze als ze wakker is eerst een poosje spelen zodat wij tot 8.30 uur in bed kunnen liggen.

De kerk, en het bijbehorende plein, van Chalma
Om even na 9.00 uur lopen we het dorp in op zoek naar een ontbijt. De toko die wij op het oog hebben is wel open, maar als we de koffie hebben besteld blijken ze niet echt ingericht te zijn op het serveren van ontbijt. La Panaderia is meer een bakker met een uitgebreide collectie kookboeken waar je ook koffie kan drinken dan een restaurant. Het is trouwens alleen op vrijdag, zaterdag en zondag open en verkoop verder allerlei producten van Rancho El Amate, een ecologische boerderij opgezet door een Belg en zijn Mexicaanse vrouw. We zoeken een paar broodjes uit en eten die als ontbijt. De koffie is prima, maar lekkere zoete broodjes / croissantjes bakken blijkt een stuk moeilijker dan lekkere koffie maken.

Op de terugweg naar het hotel kijken we nog even bij een andere toko waar we gisteren een bordje met ontbijt hebben gezien. Daar blijk je dus wel fatsoenlijk te kunnen ontbijten, ze hebben er onder andere hotcakes. Voor een eventuele volgende keer zullen we dan maar denken. We lopen terug naar ons hotel, pakken onze spullen en in vertrekken met de auto richting Chalma.

Als we eenmaal op de doorgaande weg zijn verloopt de reis naar Chalma voorspoedig. Geen files of zo en we parkeren om even na 11.00 uur onze auto op de eerste de beste parkeerplaats die we in Chalma zien. We zien trouwens geen bordje met Chalma en onze gps kent het dorp ook niet, maar als we een dorpje in rijden waar we een grote parkeerplaats met allemaal bussen zien, weten wij genoeg.

We parkeren de auto, kosten 30 pesos, en volgen de meute. En een meute is het. Na een paar meter over een iets grotere weg komen we op een straatje tussen allerlei marktkraampjes te lopen. Uiteraard overdekt met zeilen in allerlei kleuren ter bescherming tegen de zon en de regen. Het is hier zo druk en / of smal dat we amper vooruit komen en op een gegeven moment komt de meute zelfs helemaal tot stilstand.

Het centrum van Chalma

Na 20 minuten bereiken we dan toch de kerk waar iedereen naar toe wil. Het plein voor de kerk is gezellig druk, je kunt er nog prima rondlopen. We zien onder andere enkele grote kruizen liggen waarvan het voor ons niet precies duidelijk is wat men er mee gaat doen en we twee groepen dansende mensen. De dansen die deze mensen uitvoeren lijken verrassend veel op de dansen die we "authentieke" indianen in Mexico Stad hebben zien uitvoeren.

Naast het plein is een gebouw met een balustrade waar je op kunt en daar vandaan hebben we een prima uitzicht op het plein. Gabrielle gaat nog even in de kerk zelf kijken, maar daar is het weer erg druk zodat ze daar snel mee klaar is. Ondertussen zien Jacob en Meike drie "kruipers" langs komen die een stuk of wat helpers hebben die hen niet alleen vast houden, maar ook op een bijzonder efficiënte wijzen de dekens waar ze overheen kruipen van achteren naar voren transporteren zodat de drie hoofdpersonen kunnen doorkruipen richting de kerk.

Even een stukje naar de kerk kruipen

Als we uitgekeken zijn lopen we nog wat rond en proberen we bij een van de kapelletjes / uitzichtpunten te komen die we op de bergen rond Chalma zien. Helaas, we lopen wel een flink stuk maar zien nergens iets van een bordje of een pad en dus geen uitzichtpunt vandaag. Gelukkig is het redelijk bewolkt anders was deze wandeling over het asfalt nog een hele opgave geweest.

Om even na 12.30 uur zijn we terug bij de auto en besluiten we op zoek te gaan naar wat te eten. Het barst hier van de eetstalletjes, maar iets van een restaurantje is veel lastiger te vinden. Maar het lukt, en daar eten we een paar taco's en een paar quesadilla's.

Het restaurantje waar we vandaag lunchen

Tegen 14.00 uur zitten we in de auto en we besluiten om niet via Malinalco maar via de route die de gps aangeeft terug te rijden. Tjonge, jonge, dat hebben we geweten. De weg via Malinalco was vrij en als we daar verder hetzelfde verkeer hadden gehad als op de heenweg waren we op even na 16.00 uur thuis geweest.

Nu zijn we al 10 minuten onderweg voordat we Chalma uit zijn. Veruit de meeste mensen blijken vanaf de andere kant naar Chalma te komen. Dus als we het dorp uit rijden zien we een enorme file van auto's en bussen met mensen die vandaag nog naar Chalma willen. Verder zien we hier ook grote en kleine groepen mensen lopen die te voet naar Chalma gaan. We zien zelfs een flinke groep die het te paard probeert. Wat zijn wij blij dat we vanochtend niet van deze kant gekomen zijn, want er staat voor ruim meer dan een uur file.

Als wij naar huis gaan komen we onder andere deze mensen tegen

In het eerste dorpje (Ahuehuete) waar we door komen is het ook enorm druk en zien we een hele berg mensen in het water liggen. En dan bedoelen we niet in een van de vele zwembaden die we de afgelopen dagen hebben gezien, maar gewoon in een riviertje of zo. Nadat we thuis op internet nog wat op Chalma hebben gegoogled vermoeden we dat is de plek is waar een heilige boom staat en voor veel mensen de voettocht naar Chalma begint.

Voor de rest schiet deze route voor ons gevoel veel minder goed op dan de weg die we gisteren hadden. Als gevolg hiervan besluiten we om even voor 16.00 uur, een klein stukje voor we bij de snelweg zijn, te stoppen bij een van de vele restaurantjes die we daar zien. We hebben er eentje uitgezocht met een speeltuintje voor Meike en zij vermaakt zich daar prima. Hier is het trouwens wel een stuk frisser dan in Chalma. We zitten nu boven de 3.000 meter en Chalma ligt op nog geen 1.700 meter.

Als je paard wilt rijden, op een trike wilt crossen of gewoon even Mexico Stad uit wilt, dan kan je hier heen

Het laatste stukje van de reis hebben we nog een incidentje. We stoppen ergens aan de linkerkant van de weg om een foto te maken. Wanneer Jacob daarna de weg weer opdraait vindt iemand in een ons tegemoet komende auto dat hij dit niet goed doet en gooit prompt een plastic drinkflesje tegen onze voorruit. Gelukkig schrikken we niet te erg en blijft de voorruit heel.
Eenmaal op de snelweg betalen we 60 pesos tol en om iets voor 17.30 uur zijn we weer thuis. We hebben deze twee dagen weer enkele bijzonder Mexicaanse dingen gezien.