Wandelen in en rond Mexico Stad, de Tláloc
Onze (of eigenlijk Jacob's) wandeling naar de top van de Tláloc is een beetje een toevalstreffer. De mensen die wij in Mexico kennen en graag wandelen hadden we nog nooit over de Tláloc gehoord terwijl het toch een flinke berg (4.151 meter volgens de wikipedia) is. Maar ja, dat komt misschien om dat hij in het verlengde van de bekendste reuzen van Mexico, de Popocatépetl (5.426 meter) en de Iztaccihuatl (5.230) ligt. Toch begrijpen wij, zeker achteraf, niet waarom deze berg zo veel minder bekend is en beklommen wordt, dan bijvoorbeeld de Ajusco.

Jacob ontdekte bij toeval dat je op de Tláloc goed zou moeten kunnen wandelen. Dit gebeurde toen hij weer eens op Google Earth zat te kijken met de laag (gallery) wikiloc aan. Zo vond hij twee gps tracks vanuit Río Frío de Juárez naar de top van de Tláloc. Vervolgens is hij op zoek gegaan naar een mensen die meewilden en twee weken later ging hij met Kim, Roeland en Thijs op pad. Hieronder volgt zijn verslag.

We verzamelen om 8.00 uur bij ons thuis en 8.15 uur vertrekken we. Op zondag ochtend is het verkeer in Mexico Stad nog heerlijk rustig en zonder problemen, wel even 100 pesos tol betalen, rijden we in een uur naar Río Frío de Juárez.

Ik wil liever niet in het dorp parkeren / starten omdat het anders waarschijnlijk niet mogelijk is om de top te halen en om 16.00 uur terug bij de auto te zijn. We moeten even zoeken en vinden de onverharde weg die ik een stuk op wil rijden. Helaas heeft deze weg flink last van erosiegeulen waardoor ik op een gegeven moment toch maar besluit om de auto langs de weg te zetten en niet door te rijden naar het kruispunt van de twee gevonden gps tracks.

Aan het begin van onze wandeling hebben we een fraai uitzicht op de Iztaccihuatl

Nadat de auto geparkeerd is en iedereen zijn spullen heeft gepakt en ingesmeerd is met zonnebrand is het 9.40 uur als we op pad gaan. Het eerste deel gaat over een zandweg en dat loopt prima. De route gaat zeker wel omhoog, maar over het algemeen niet erg steil en soms is er zelfs een min of meer vlak stukje. De route loopt prima en gaat door een erg fraaie omgeving.

Aan het begin komen we twee keer een man met een paar ezels beladen met brandhout tegen, maar voor de rest zien we, zowel op de heen- als de terugweg, helemaal niemand. Het weer is ook prima, het waait vrijwel niet en het is ergens tussen de 10 en 15° C, dus prima weer om een berg op te lopen. Het enige wat een beetje jammer is, maar dat is bijna altijd zo in Mexico, is dat we onderweg weinig vogels en al helemaal geen ander wild zien.

De eerste houthakker met het resultaat van zijn inspanningenl
De eerste houthakker met het resultaat van zijn inspanningen

Één keer kijk ik iets te weinig op mijn gps waardoor we een stuk "verkeerd" lopen. Maar dit is vrij eenvoudig te herstellen. Nu lopen we alleen linksom in plaats van rechtsom om een topje.

Om 11.00 uur stoppen we voor onze eerste pauze. Op dat moment zouden wij volgens mijn gps (en die van Kim) inmiddels iets meer dan vijf kilometer gelopen hebben en gestegen zijn van 3.245 meter naar 3.690 meter.

Pauze, hier gaat de route nog over een prima bosweg / -pad

Na 20 minuten gaan we weer verder waarbij we nog steeds min of meer een bosweg volgen. Maar om 11.45 uur, we zitten dan om 3.847 meter wordt alles anders. Een beetje tegen onze zin in besluiten we de bosweg te verlaten en toch maar het lijn om mijn gps te volgen. Dat lijntje stuurt ons nu min of meer recht de berg op. Oftewel, er is nu helemaal geen pad meer en we moeten zelf onze weg omhoog zoeken.

Dit laatste stuk loopt natuurlijk een stuk minder makkelijk, en hier en daar is het ook behoorlijk steil. Maar doordat er niet veel struiken etc. staan is het allemaal wel te doen. Om 12.40 uur sta ik bovenop de Tláloc.

Hoe hoger we komen hoe meer rotsen we zien en hoe kaler het wordt

De top van de Tláloc is eigenlijk een beetje een raar ding. We zien er niet alleen restanten van iets dat er door de Azteken is neergezet, Tláloc is de god van de regen van de Azteken, maar er staat ook een kleine zendmast en een rond gebouw waarvan wij geen idee hebben wat het is. Verder zien we ook nog een flinke groep Mexicanen en lijkt het erop dat er iets van onderzoek gedaan wordt op de plek waar het bouwwerk van de Azteken staat / heeft gestaan.

Op de top van de Tláloc zien we onder andere deze zendmast en dat gebouwtje

We kijken wat rond, maken we onvermijdelijke foto's en eten en drinken wat. Dit gaat allemaal erg prettig want het waait vrijwel niet waardoor het boven om de berg helemaal niet koud is. Om 13.10 uur wil ik weer weg want ik wil via een andere route teruglopen en hoop dat we zo om 16.00 uur terug zullen zijn bij de auto.

Het eerste stuk van de route naar beneden is behoorlijk lastig. Er is geen pad en deze kant van de berg is wat rostachtiger waardoor we hier en daar even moeten zoeken naar de plek waar we het beste naar beneden kunnen.

Het eerste stuk an de route naar beneden is behoorlijk lastig

Na 40 minuten moeten we weer een stuk omlaag klimmen en komen we onder langs een rotswand te lopen. Dit is niet alleen een erg fraai stuk, maar ook erg handig, langs zo'n rotswand hoef je toch wat minder naar de route te zoeken, een pad is er namelijk nog steeds niet.

We volgen deze rotswand een klein halfuurtje waarbij het aan het eind steeds lastiger wordt om de rotswand te volgen. Hierdoor besluiten we uiteindelijk de route / het lijntje dat we volgen even los te laten. Op dat punt is het niet direct duidelijk of de lijn wil dat we de voor of na een volgende topje linksaf naar beneden gaan. Achteraf durf ik wel te stellen dat het waarschijnlijk beter was geweest om de route wel te volgen en pas na het volgende topje linksaf te gaan. Maar ja, dat hebben we dus niet gedaan.

De rotswand waar we op de terugweg een half uur langs lopen

Als we in het valleitje komen dat we zagen weten we inmiddels dat we van de route af zijn en lopen we door het valleitje richting de route. Dat gaat goed en we komen zowaar op een bosweg uit. Maar als we weer bij de route komen blijkt die helemaal niet over deze bosweg te gaan en moeten we linksaf een behoorlijk steile helling af.

Onderaan de helling zien we een slootje en een paadje. Maar als we daar zijn blijkt de route ook niet over dat paadje te gaan. Maar omdat dit paadje wel de goede kant op gaat besluiten we toch lekker dit paadje te volgen en een eindje verderop komen we weer op de route.

Vanaf dat moment, het is inmiddels 15.10 uur gaat de route over een bos- / zandweg. We hebben een erg mooi stuk achter de rug, maar vanaf de top twee uur lang door de bergen lopen zonder dat er iets van een pad is, is niet alleen redelijk vermoeiend, je schiet ook echt niet op.

Als er geen pad is moet je zelf de handigste route zoeken

We zijn inmiddels twee uur onderweg en ik had gehoopt in minder dan drie uur terug te lopen naar de auto. Maar we zijn, qua afstand, nog niet halverwege, qua hoogtemeter hebben zijn we inmiddels 500 van de 900 meter gedaald. Maar de kans dat we om 16.00 uur bij de auto zijn is wel verkeken, het zal waarschijnlijk wel 16.30 uur of zelfs nog later worden voordat we daar zijn.

De laatste zeven kilometer volgen we een bos- / zandweg die over het algemeen heel geleidelijk daalt en we kunnen goed doorlopen. Tot onze verbazing komen we ook nog door een paar behoorlijk drassige valleitjes waardoor de afwisseling in de wandeling nog groter wordt.

De laatste zeven kilometer lopen we over een prima bosweg rustig naar beneden

Al met al is het uiteindelijk 16.35 uur voordat we terug zijn bij de auto. Het keren is nog even lastig want zo'n geul in het midden van de weg is als je over de weg rijdt niet zo'n probleem, maar als je wilt keren moet je toch even uitkijken dat je er niet in blijft "hangen". Maar het lukt en in 20 minuten rijden we terug naar de snelweg.

Voordat we de snelweg oprijden stoppen we nog even om bij een kleine winkeltje wat te drinken te kopen en volgens vertrekken we richting huis. Het is wel een stuk drukker dan op de heenweg, maar het rijdt allemaal veel beter door dan we verwacht hadden waardoor ik om 18.15 uur weer thuis ben.

Het was een flinke en zeer afwisselende wandeling. Een volgende keer zou het alleen wel aardig zijn om iets meer tijd te hebben zodat we iets langer op de top kunnen zitten en op de terugweg ook nog een keer pauze kunnen houden.

Foto's

De bovenstaande foto's hebben we samen met 19 andere foto's van deze wandelingen in dit fotoalbum gezet.

De route / GPS-track

Als we gaan wandelen nemen we tegenwoordig een gops mee. Hierdoor kunnen we de gelopen route opnemen en deze later in Google Earth zetten of met Google Maps op onze website laten zien, zie hieronder. Voor een grotere versie van deze kaart met meer opties kan je hem bekijken met Google Maps. Mocht je het getoonde kml-bestand (dat eenvoudig te converteren is naar een gpx-bestand) willen downloaden, klik dan hier (lukt dit niet, klik dan met je rechter muisknop op het linkje en kies dan voor de optie "bewaar bestand").