Dag 3: Nog een dagje sightseeing Guanajuato
Een straatje in Guanajuato
We staan vandaag iets eerder op dan gisteren, maar doen voor de rest rustig aan. De rij bij de ontbijtzaal valt vandaag mee, men heeft de vergaderzaal vandaag ook in gebruik als ontbijtzaal, kijk dat helpt. De mensen voor ons willen daar niet zitten en liever wachten tot er een tafeltje in de echte ontbijtzaal vrij is. Ons maakt het niet uit, wij zijn vooral blij dat we niet hoeven te wachten.
Het is vandaag sowieso een rare dag, veel Mexicanen hebben vandaag, maandag 15 november, vrij omdat het aanstaande zaterdag 20 november is. Op 20 november wordt de Mexicaanse revolutie herdacht / gevierd. Maar ja, aan een nationale feestdag in het weekend heb je niets en dus is besloten dat iedereen op maandag 15 november vrij heeft, logisch toch.

Tegen 9.45 uur zitten we in de taxi naar het centrum van Guanajuato. We gaan daar eerst een bakkie doen bij de Starbucks aan de Jardín de la Unión. He, hè, eindelijk weer eens een beetje een fatsoenlijke bak koffie.
Na de koffie gaan we verder met het verkennen van Guanajuato. Eerst gaan we met een soort treintje / lift naar het uitkijkpunt met het enorme beeld "Monumento al Pípila". Hier heb je een perfect uitzicht over Guanajuato. Vervolgens lopen we naar Mercado Hidalgo, dat is echt een leuke markt waar ze van alles en nog wat verkopen.

Hierna wordt het langzaam maar zeker tijd voor de lunch. Dat doen we op een terrasje aan het Plazuela de San Fernando. Dit is een erg leuk pleintje en wat ons betreft leuker dan bijvoorbeeld Jardín de la Unión waar alle boeken vol over staan. Daarnaast lunchen we een stuk voordeliger dan gisteren, nog geen 200 pesos en zit er aan dit plein een Italian Coffee met een toilet, wat kan een mens nog meer willen.
We vinden Guanajuato vandaag sowieso leuker dan gisteren. Of dat dit komt doordat we er zelf wat meer voor in de mood zijn, of doordat we wat vroeger zijn of doordat het wat minder druk is, we weten het niet, maar het is wel zo.

Plazuela de San Fernando, misschien wel het leukste pleintje van Guanajuato

Tegen 14.30 uur lopen we nog een rondje. Onderweg zien we de inmiddels bekende smalle straatjes / steegjes, leuke winkeltjes en diverse kerken. Tegen 15.30 uur hebben we het wel gezien en gaan we op zoek naar een taxi. Op zoek naar een taxi komen we zowaar uit op de plek waar we gisteren ook een taxi naar het hotel hebben genomen. Tijdens de rit naar het hotel blijkt Meike haar middagdutje toch wel een beetje te missen, binnen vijf minuten zit ze te slapen.

Mercado Hidalgo in Guanajuato

Nog voor 16.00 uur zijn we terug op onze hotelkamer. Nu gaan Gabrielle en Meike voor het eerst in hun leven samen naar het zwembad. Meike vindt dit leuker dan we hadden gedacht, al kan ze na een half uur instructie nog steeds niet zwemmen.
Terug op de hotelkamer is het de beurt aan Jacob om iets leuks met zijn dochter te gaan doen. Meike mag nu naar de speeltuin, vooral een glijbaan, van het hotel. Tegen 18.15 uur vindt Jacob het wel prima en is het tijd om Gabrielle te gaan halen voor het eten.

Uitzicht over het centrum van Guanajuato

Voordat we gaan eten doen we echter nog een hele handige ontdekking. De tweepersoons bank op onze kamer blijkt een slaapbank te zijn. Heel handig, daar kan Meike vannacht dus mooi op slapen zodat wij vannacht eindelijk het bed voor ons alleen hebben en wat beter kunnen slapen, hopen we.

Eten doen we vanavond weer bij de buren, de Applebee's, helaas smaakt het iets minder dan eergisteren. Tegen 20.30 uur zijn we weer terug op onze hotelkamer. Meike is na het zwemmen al in bad geweest en mag nu meteen door naar bed. Om 21.15 uur liggen zowel Meike als mama heerlijk te slapen.