Dag 5: Via de watervallen van Xico naar Chachalacas
Als Meike ons vandaag wakker maakt, staat het een beetje te regenen. Tegen de tijd dat we opgestaan zijn en op zoek gaan naar een ontbijtje is het 9.00 uur geweest en staat het nog steeds licht te regenen. Maar wat veel erger is, is dat de meeste restaurantjes etc. nog dicht zitten. Gelukkig is de Vips die we zien wel open en dus gaan we daar ontbijten. Vooral Meike vindt dit erg leuk want ook deze Vips heeft een glijbaan. Wij eten voor de verandering beter dan verwacht. Dit komt waarschijnlijk doordat we inmiddels redelijk goed weten wat je bij de Vips beter wel en beter niet kunt bestellen en we geen hoge verwachtingen meer hebben. Met 404 pesos is ons ontbijt niet echt duur.

Een straatje ergens in Xalapa

Tegen 11.00 uur wordt het tijd dat we wat gaan doen en gelukkig is het net droog geworden. We lopen een rondje door het centrum van Xalapa en komen daarbij onder andere door Parque Paseo de los Lagos dat zoals de naam al zegt onder andere enkele geinige meertjes heeft. Om iets voor 12.00 uur zijn we weer op onze hotelkamer zodat we nog net voor 12.00 uur kunnen uitchecken. We brengen onze spullen naar de auto en lopen even naar de markt om wat fruit te kopen. Helaas is dit nogal een grote markt en we moeten flink zoeken voordat we de groente- en fruitafdeling hebben gevonden.

De waterval van Xico gezien vanuit restaurant El Mirador

Om 12.40 uur stappen we in de auto naar Xico, een dorpje vlak bij Xalapa. Daar zou een waterval moeten zijn. In Xico vragen we een paar keer de weg waarna we er zonder problemen, in 50 minuten, heen rijden. We willen hier ook wat eten en dus lopen we via de behoorlijk grote waterval naar restaurant El Mirador. Daar heb je inderdaad een perfect uitzicht op de waterval en de omgeving. Als we aan tafel zitten breekt de bewolking even open zodat we de top van de Cofre de Perote kunnen zien. Daar waren we gisteren en toen zagen we helemaal niets.

De top van de Cofre de Perote

We genieten van het uitzicht, eten heel behoorlijk en Meike speelt een poosje in de speeltuin. Ondertussen besluiten we dat we nog een stukje richting de tweede waterval, die drie kilometer verderop zou liggen, willen lopen en dat we om 16.00 uur in de auto willen zitten zodat we rond 17.30 uur in Chachalacas kunnen zijn. We betalen 315 pesos voor de lunch en lopen terug richting de waterval.

Nadat we een stukje richting de tweede waterval hebben gelopen komen we langs een veel minder aardig uitziend restaurantje en even later staan we ineens bij de tweede waterval. Nou, dat is dus echt geen drie kilometer, zelfs niet vanaf de parkeerplaats.

De tweede waterval van Xico is het stukje extra lopen wel waard

We blijven even bij deze waterval kijken waardoor we pas om 16.15 uur weer in de auto zitten. We willen nu naar het strand van Chachalacas wat onze gps niet kent en ook op basis van onze kaart kunnen we niet precies vinden hoe we daar moeten komen. Dus moeten we vanaf Cardel proberen op de borden te rijden. Maar eerst moeten we terug naar en door Xalapa. Als we dat gehad hebben komen we op een vierbaansweg die lekker doorrijdt, al moeten we nog wel een keer stoppen om tol, 34 pesos, te betalen.

We hebben geluk, er staan in Cardel precies genoeg borden om ons de weg naar Chachalacas te wijzen. We missen er wel eentje, maar dat zien we net op tijd, dus na een klein ommetje komt alles goed. Om iets voor 18.00 uur rijden we Chachalacas in. Nu nog een hotel zoeken. Op basis van de beschrijvingen in onze reisgidsen hadden wij ons iets meer van dit dorpje voorgesteld. Het is hier eigenlijk niet veel beter dan aan de Costa Esmeralda. Maar we zien al wel snel dat het strand hier een stuk breder is.

We rijden op de gok een stuk over een (onverharde) weg die parallel aan het strand loopt. Zo komen we onder andere langs enkele cabaña's. Dat lijkt ons wel wat, we stoppen even om ze te bekijken. Het zijn leuke huisjes en 800 pesos per nacht is niet echt duur. Echter, er is geen internet en omdat we voor het eerst deze vakantie twee nachten op dezelfde plek willen blijven besluiten we dit toch niet te doen.

Aan deze weg in Chachalacas ligt ons duurste / chiqueste hotel van deze vakantie

We rijden door om bij het veel chiquere hotel / resort Punta Real te gaan kijken. Uiteindelijk besluiten we daar een kamer te nemen voor 1.323 pesos per nacht. Ja, dat is dus 2,5x zo veel als we deze vakantie tot nu toe gemiddeld hebben betaald. Maar doorvoor krijg je ook een binnen- en buitenzwembad, een speelhok voor Meike, een bad met jacuzzi op je balkon, uitzicht op de zee / het strand, internet en nog veel meer. Oftewel, we vinden het niet eens zo duur.

De rest van de avond eten we wat, 920 pesos inclusief een fles wijn, speelt Meike uitgebreid op de glijbaan en wachten wij in de lounge tot na 22.40 uur voordat Meike eindelijk slaapt. Verder zijn we vanavond blij met de airco op onze kamer terwijl we twee nachten geleden het nog jammer vonden dat we geen kachel op onze kamer hadden.