Dag 4: 3 toeristische bezoekjes in de buurt van Perote, naar Xalapa
We hadden vannacht een bijzondere ervaring. We lagen net te slapen toen men in een zaaltje van het hotel behoorlijk hard muziek begon te draaien. Lekker, zo veel herrie in een hotel. Gelukkig hadden we onze oordoppen bij de hand waardoor we er niet al te lang van wakker lagen. Verder hebben we niet echt last gehad van de kou, maar dat was mede dankzij het feit dat we zelf nog een deken bij ons hadden voor het geval Meike deze vakantie een keer op een campingmatje moet slapen.

Het is ruim 8.00 uur geweest voordat we in het restaurant bij het hotel gaan ontbijten. Naast de gebruikelijke varianten van eieren hebben ze zowaar ook melk met cornflakes. Alles bij elkaar kost het ontbijt 333 pesos. Verder valt het ons op dat we het vanochtend wat minder koud vinden dan gisteravond en dat het vannacht een beetje geregend heeft.

Rond Perote zien we meerdere van dit soort bouwwerken, we hebben geen idee wat het zijn

Om 9.50 uur zitten we met al onze spullen in de auto en vertrekken we richting Cantona, een archeologische site in de buurt van Perote. Onderweg verbazen we ons weer over de omgeving en deze keer stoppen we een paar keer om een foto te maken. Rond 10.45 uur arriveren we bij Cantona. Ook hier is men bezig om de voorzieningen voor de toeristen op te knappen, maar op dit moment is dat nog niet klaar.

De archeologische site Cantona

Wij kopen twee kaartjes van 41 pesos per stuk en gaan op stap. Cantona blijkt een totaal andere site te zijn dan de archeologische sites die we tot nu toe hebben gezien. Geen grote hoge gebouwen etc. maar veel meer een oude stad met allerlei paadjes en hier en daar een wat groter gebouw. Door de hoogte, ± 2.500 meter, is het hier niet erg groen en zien we een bijzonder mengsel van cactussen, palm- en dennenbomen. Verder is het een behoorlijk grote site waarbij er heel veel bordjes staan die netjes aangeven wat de gewenste looprichting is en waar je wel en niet op mag klimmen. Wij volgen braaf de bordjes en in anderhalf uur lopen wij ruim vier kilometer waarbij wij ons prima vermaken.

Als we uitgekeken zijn rijden we naar de volgende attractie van vandaag, Laguna Alchichica. Dit is een meer in een krater gevormd door de inslag van een meteoriet. Op de terugweg naar Perote is het maar een klein stukje om en dat is maar goed ook, er is eigenlijk niet zo veel te zien.

Laguna Alchichica, dit is alles wat er te zien is
Laguna Alchichica, dit is alles wat er te zien is, we hebben ook een grotere versie van deze foto

Doordat we veel langer bij Cantona zijn geweest dan verwacht gaat het niet helemaal goed met onze planning voor vandaag. Daarom besluiten we om niet in Perote te gaan lunchen, maar om bij een Oxxo wat brood en drinken te kopen en in de auto te lunchen. Zo kunnen we veel tijd winnen en halen we onze planning makkelijk. Intussen begint het zachtjes te regenen.

In Mexico moet je altijd opletten als je in de auto zit, al is het maar voor overstekende koeien

Als derde en laatste ding hebben we vandaag de beklimming van de Cofre de Perote op het programma staan. Deze berg is ruim 4.200 meter hoog en Perote ligt op ongeveer 2.500 meter, dus dat is een flinke klim. We zijn echter niet van plan dit te lopen, je schijnt met de auto min of meer helemaal naar boven te kunnen rijden en dat willen we wel eens proberen.

Om iets voor 14.00 uur verlaten we de weg Perote - Xalapa en een uur later staan we bij het uiterste punt waar je met de auto kunt komen. De eerste helft, tot iets voorbij het dorpje El Conejo, hebben we een prima asfaltweg. De tweede helft gaat over een met keien verharde weg. Er zitten vrijwel geen grote gaten of bulten in deze weg, maar doordat er nogal grove / grote keien gebruikt zijn is hij wel flink hobbelig. Verder is de weg zo steil dat onze auto soms echt niet harder dan 10 km per uur wil.

Het dorpje El Conejo, zo wordt je was dus nooit droog

We hadden verwacht dat het boven erg koud zou zijn en gehoopt dat we misschien boven de wolken zouden komen. Koud is het er wel, 5° C, maar niet koud genoeg voor sneeuw. En helaas zitten we ook niet boven maar juist in de wolken en dus is er niets te zien. Verder regent het op de top en staat er een vervelend windje, oftewel, we doen geen moeite om het laatste stukje naar de top, waar enkele zendmasten staan, te lopen, maar draaien de auto en beginnen aan de afdaling. Dik 40 minuten later staan we weer op de weg Perote - Xalapa.

Nog geen 50 minuten later rijden we Xalapa in. Helaas moeten we daar in het centrum wat rondjes rijden omdat het hotel dat we uitgezocht hebben niet meer lijkt te bestaan en alles éénrichtingsverkeer is. Al met al is het 17.30 uur geweest voordat we op onze kamer in hotel Real de Cortés zijn, kosten 420 pesos per nacht. Dit is qua prijs een van de goedkoopste kamers van deze vakantie en qua kwaliteit een van de beste.

Zo'n beetje op het hoogste punt van de Cofre de Perote is de weg op z'n slechtst

Om Meike een beetje te belonen voor haar gedrag van vandaag / te compenseren voor alles wat ze vandaag van ons moest doen, vertrekken we vrijwel meteen naar een Burger King met enkele speeltoestellen die we tijdens onze zoektocht naar een hotel gezien hebben. Daar zitten we tot even na 20.00 uur waarbij Meike zich prima vermaakt en we ondertussen ook wat eten / drinken. Met 220 pesos is dit wel het goedkoopste diner van deze vakantie.

Terug op onze hotelkamer leggen we Meike in bed en blijkt het internet van het hotel niet te werken. Gelukkig zit er in hetzelfde pand een pizzeria, Al Vicolo, die wel internet heeft. Daar eten we nog een soepje en drinken we wat, kosten 180 pesos. Omdat we vanavond ruim 1.000 meter lager zitten dan gisterenavond is de temperatuur vanavond, ondanks dat het sinds vanmiddag behoorlijk regenachtig is, een stuk aangenamer dan gisteren.