Dag 3: Een middagje Playa del Carmen
Deze ochtend doen we niets bijzonders. Rond 8.30 uur staan we op en op weg terug van het ontbijtbuffet zien we Marius, Dawn en Kai die op dat moment net klaar zijn met het theoriegedeelte van de gratis duikles. De rest van de ochtend typen we wat aan dit verslag en hangen we wat in en rond het zwembad.

We gaan ook even op het strand kijken, maar komen al heel snel tot de conclusie dat het strand van gisterenmiddag, bij Akumal, een stuk leuker is. Hier zijn ook vrijwel geen golven, maar het loopt wel redelijk steil naar beneden, na een paar meter staat het water al tot aan je kruis en op 50 meter van het strand kunnen we al niet meer staan. Marius die nog wat gesnorkeld heeft vertelt ons dat hier min of meer geen vis(jes) zitten. Al met al is het vooral een mooi strand om te zien, wit zand, helder blauw / groen water, maar voor de rest weinig bijzonders.

Zij begraven het aangespoelde zeewier en doen dat lekker dichtbij

Om even na 14.00 uur hebben we de lunch op en vertrekken we lopend richting Playa del Carmen. Eerst komen we langs Plaza de Playacar, het winkelcentrumpje van Playacar, de strook met volpension hotels aan de rand van Playa del Carmen. Hier vind je alles wat een gemiddelde toerist nodig heeft, veel souvenirwinkeltjes, een Starbucks, een AVIS autoverhuur en wat standjes waar je toertjes / excursies kunt boeken. Wij kijken hier wat rond en lopen weer verder.

Het is flink warm, maar gelukkig staan er redelijk wat bomen zodat we niet de hele tijd in de zon hoeven te lopen. Onderweg zien we ook nog wat oude Maya resten. Volgens de borden die er bij staan zijn er op meerdere plaatsen in Playa del Carmen oude Maya resten te vinden. Het stelt allemaal niet veel voor, maar het is wel geinig om te zien.

Op het terrein van ons hotel lopen allerlei dieren rond, zoals deze flamingo's

Vlak voordat we afslaan om het centrum van Playa del Carmen in te lopen, komen we langs Aviario Xaman Ha, een vogelpark. Als we even gaan kijken blijkt het 300 pesos per persoon te kosten. Dat vinden we te veel, onder andere omdat we de indruk hebben dat er niet veel meer vogels te zien zijn dan in ons hotel, daar kunnen we namelijk ook ara's, toekans en flamingo's zien.

Als we vervolgens Playa del Carmen inlopen blijkt dit niet alleen een geinig winkelcentrumpje te hebben, maar ook een enorm lange winkelstraat (voetgangersgebied). We lopen hier wat rond en zien zo niet alleen diverse winkeltjes, restaurantjes, hotels, autoverhuurbedrijven, etc. maar ook de haven voor de veerboot naar Cozumel, een speeltuintje waar Meike een poosje leuk kan / mag spelen en een paal met een groep Voladores de Papantla in actie.

Een (winkel)straat in het centrum van Playa del Carmen

Bij de diverse reisbureautjes zien we dat je hier veel goedkoper een tripje kunt boeken dan in ons hotel. In ons hotel kost een bezoekje aan de archeologische site Chitchén Itzá 109 USD terwijl we hier aanbiedingen van 40 tot 50 USD zien. Rond 17.15 uur vinden we het wel mooi geweest en nemen we voor 90 pesos een taxi terug naar het hotel.

Terug in het hotel duiken we nog even in het zwembad. Eten doen we vanavond van hetzelfde buffet als de afgelopen twee dagen. Nadat we Meike in bed gelegd hebben gaan we vanavond maar eens lekker op ons balkon zitten. Hierbij kunnen we afwisselend genieten van de muziek van de buren en van ons eigen hotel, afhankelijk van wie op dat moment de meeste herrie maakt.

Het strand van Playa del Carmen

Gelukkig kunnen we ook genieten van Marius zijn internet abonnement. Hij heeft namelijk voor 64 USD (± 840 pesos) voor vijf dagen een abonnement op het draadloze internet van de buren (Hotel Riu Yucatan) genomen. In ons hotel is er alleen (draadloos) internet in de lobby en dat kost 36 pesos per 15 minuten / 96 pesos per uur / 468 pesos per 3 dagen. Echter, sinds hij gisteren verhuisd is naar een andere kamer kan hij geen verbinding meer krijgen en dus is het aan ons om er iets leuks mee te doen.