Conclusies / tips
Van 6 tot en met 19 februari 2011 zijn we met onze auto op vakantie geweest in Mexico. Tijdens deze vakantie hebben we het volgende rondje gereden, Mexico Stad - Cuautla - Oaxaca - San José del Pacifico - Huatulco - Tehuantepec - Huatulco - Mazunte - Puerto Escondido - Acapulco - Mexico Stad. Voor een overzicht van wat we deze vakantie zoal gedaan hebben en de exacte route kijk je op de introductiepagina van deze vakantie. Hieronder vind je een korte samenvatting van onze ervaringen inclusief enkele tips.

De hotels

Over het algemeen hebben we deze vakantie geen hotels gereserveerd en hadden we geen probleem om onderdak te vinden. Een enkele keer, in Tehuantepec en Jocotepec, hadden we een adres uitgezocht dat we toen we er aankwamen niet beviel waarna we wat anders moesten zoeken.
Voor de rest hebben we eigenlijk geen hotels gehad waar we een volgende keer niet meer heen willen. Er zijn echter wel hotels die we misschien nog een keertje opzoeken als we in de buurt zijn, dat zijn ons hotel in Oaxaca, Casa de la Tia Tere, waar we al eens eerder hadden geslapen en ons hotel in Huatulco, Hotel Flamboyant. Dat hotel in Huatulco was als hotel niet zo bijzonder, maar lag voor ons wel op een erg prettige plek en had voor ons een prima zwembad.
De hotels waar we geslapen hebben kosten over het algemeen tussen de 400 en 800 pesos per nacht voor een kamer waar we met z'n drieën konden slapen. Hierbij was de locatie meer bepalend voor de prijs dan de feitelijke kwaliteit van de kamer. Alleen de twee duurste hotels, in Oaxaca en Acapulco, waar we meer dan 800 pesos per nacht betaalden, hadden ontbijt faciliteiten. In alle andere gevallen moesten we op zoek naar een restaurantje om te ontbijten. Verder hadden de meeste hotels wel internet, maar meestal niet op de hotelkamers.
Een voor ons wat bijzonder hotel, en met 300 pesos per nacht veruit het goedkoopste, was het hotel in Santa Rosa de Lima, dit was zo'n typisch niet zo aantrekkelijk uitziend hotel langs een doorgaande weg. Toch hebben we daar prima geslapen en het was zonder meer het goedkoopste hotel van deze vakantie.
Wanneer je op zoek gaat naar een hotel langs de kust van Oaxaca is er wel een aandachtspuntje. Zeker in de wat goedkopere hotels komt het nogal eens voor dat ze wel een douche, maar geen warm water hebben. Het is maar net waar je van houdt.

Het eten

Er zijn mensen die helemaal wild zijn van het Mexicaanse eten, wij zijn dat niet. Inmiddels zijn er wel een aantal dingen die we kunnen waarderen. Doordat we deze vakantie in relatief veel toeristische plaatsen zijn geweest was de keuze in restaurants etc. over het algemeen prima. Wat ons vooral zal bijblijven is de enorme hoeveelheden heerlijk vers sap die we gedronken hebben. Vooral in Huatulco en Mazunte dronken we gemiddeld ruim meer dan een liter vers sap per persoon per dag.
Tot slot zijn we inmiddels fan geworden van de Oxxo. Deze winketjes hebben koffieautomaten waar heel behoorlijke koffie uit komt die beter is dan de koffie die je in veel lokale Mexicaanse restaurants krijgt.

De attracties

Qua toeristische attracties was de dag dat we op stap zijn geweest in de omgeving van Oaxaca zonder meer de leukste. Die dag hebben we een aantal erg aardige dingen, een ruïne, een waterval en een erg grote en erg oude boom, gezien. Onze reis naar Tehuantepec had leuker kunnen zijn als we beter hadden geweten waar de oude piramide, Guiengola, die we wilden bezoeken had gelegen. Dan hadden we hem misschien ook echt gezien. Nu hebben we alleen een aardig (bos)wandeling gehad.
Voor de rest hebben we deze vakantie voor ons doen heel veel aan het strand gezeten. Het strand in Oaxaca is prima en we hebben ook hele aardige golven gezien. Hier en daar konden we een enkele excursie maken en zoals zo vaak in dit soort gebieden zijn deze excursies vooral aardig om de dag een beetje te breken, veel bijzonders zie je meestal niet.
Wat tegenviel was de reis van Oaxaca naar Huatulco. We hadden gehoord dat dit een hele mooie weg zou zijn en dat San José del Pacifico een leuk plaatsje zou zijn om te overnachten. De weg is wel aardig, maar niet meer of minder dan de meeste bergwegen en in San José del Pacifico is eigenlijk niets te doen.
Meevallers hadden we ook, zo was Cuautla een stuk leuker dan we hadden verwacht net als onze dagen in Huatulco en Mazunte. De veemarkt in Zaachila was een erg aardige bonus.
Wat we met de kennis van nu anders zouden doen is de route van Oaxaca naar Huatulco. Nu zijn we via San José del Pacifico gereden. Als we alles van te voren geweten hadden waren we vanuit Oaxaca rechtstreeks naar Tehuantepec gereden. Niet dat we verwachten dat dit een leukere route is, maar het had ons wel heel veel uren in de auto gescheeld.

Onze auto, de wegen, etc.

In het totaal hebben we deze vakantie bijna 2.400 kilometer gereden. Hierbij hebben we alleen de eerste en laatste dag snelweg gezien. Dat kunnen we helaas niet zeggen van topes, de anti-auto verkeersdrempels die je niet wilt missen. Over het algemeen staat er wel iets van een bordje bij maar soms ook niet. We hebben er deze vakantie een paar "gemist" en dat was niet fijn. Voor de rest waren vooral in Oaxaca de wegen wat minder. Maar ook daar waren de wegen zeker niet slechter dan in Mexico Stad, dus wat ons betreft was het allemaal goed te doen.
Iets waar we wel aan hebben moeten wennen is dat we deze vakantie militaire controle posten zijn tegengekomen. De eerste maakte uiteraard de meeste indruk, na een stuk of vijf word je er vanzelf wat relaxter onder. In geen van de gevallen hebben we ook maar de minste problemen gehad en in een enkel geval konden we mooi even de weg vragen.
Iets bijzonders was de door protesteerde docenten geblokkeerde weg vlak voor Puerto Escondido. Toen werd het weer eens erg duidelijk dat grote delen van Mexico erg bergachtig zijn met maar een enkele verharde weg waardoor er over het algemeen weinig of geen alternatieve routes zijn om van A naar B te komen. Dit was overigens niet de enige dag dat we onverharde wegen hebben gezien. Sterker nog, we hebben de indruk dat het in dit gebied zo is dat wanneer je van de doorgaande weg af gaat je een grote kans hebt om op een onverharde weg terecht te komen. Ons is dat een keer of vier overkomen.
Om de weg te zoeken maakten we gebruik van onze Garmin GPS en een gedetailleerd wegen boek van Guia Roji. Deze combinatie bevalt ons erg goed, al hebben we wel gemerkt dat ook het boek van Guia Roji niet altijd klopt.

Het weer

In februari is het vrijwel altijd en overal droog in Mexico. Tijdens onze vakantie hebben we dan ook geen druppel regen gezien. De temperatuur verschilde nogal van het moment van de dag en de plaats waar we zaten. Zo was het 's avonds in San José del Pacifico, dat op 2.500 meter hoogte ligt, zo koud / fris dat we de open haard in onze cabaña hebben gebruikt om het een beetje aangenaam te hebben. Aan de andere kant was het aan het strand in Mazunte midden op de dag zo warm dat we van 12.00 uur tot 15.00 uur in de schaduw voor onze kamer hebben gezeten.

Algemene indruk

Toen we thuis wegreden dachten we met anderhalve week wel weer terug te zullen zijn. Uiteindelijk duurde het twee weken voor we weer thuis waren en dat is waarschijnlijk het beste bewijs dat we het deze vakantie erg naar ons zin hebben gehad.

Websites

Tijdens deze vakantie hebben we voor onze planning onder andere gebruik gemaakt van de volgende websites:
-  Algemene toeristische informatie voor de staten Colima, Jalisco en Oaxaca (ziet er niet uit, maar is inhoudelijk wel goed)
-  Ecotoerisme bij de lokale bevolking (diverse opties in heel Mexico)
-  Ochovenado, ecotoerisme bij de lokale bevolking in de buurt van Puerto Escondido
-  Kaart van de stranddorpjes in de buurt van Puerto Angel
-  Met de boot / kajak door Manialtepec Lagoon
-  Met de boot / kajak door Manialtepec Lagoon (website werkt alleen als je Internet Explorer gebruikt)