Dag 14: Met de auto van Acapulco naar Mexico Stad
Vanochtend hebben we geen haast met opstaan want voor 8.00 uur kunnen we in het hotel niet ontbijten en het ontbijt zit deze keer bij de prijs van de kamer in. Als we om iets na 8.00 uur de ontbijtzaal inlopen is het ontbijtbuffel nog niet helemaal klaar. We ontbijten prima, al vindt met name Meike het wel jammer dat er geen melk is.

De baai van Acapulco

Om 9.25 uur lopen we het hotel uit voor een wandeling naar de Zócalo. Nadat we de Zócalo hebben gezien lopen we nog een stuk verder zodat we ook nog even op het strand van Acapulco kunnen staan. Jacob en Meike benutten deze laatste mogelijkheid om nog even met de voetjes in het water te staan. Op de terugweg hotel stoppen we even op de Zócalo om wat te drinken.

Het strand / de baai van Acapulco

Volgens onze reisgidsen heeft Acapulco zijn glorie van 20 - 30 jaar geleden verloren. Wij weten niet hoe de stad er toen uit zag, maar op basis van het stuk(je) dat wij hebben gezien kunnen we ons hier wel iets bij voorstellen. De baai van Acapulco is zonder meer een mooi ding, maar je ziet op te veel plekken rotzooi liggen en verlopen gebouwen staan. Verder zien we bijvoorbeeld aan de Zócalo maar een paar terrasjes en daar staan dan dezelfde plastic stoeltjes als die we bij de restaurantjes in al die dorpjes met zandwegen zagen.

Deze enorme boom staat op de Zócalo van Acapulco

Terug in het hotel pakken we onze spullen en checken we uit. Om iets voor 12.00 uur stappen we met twee koffie en één drinkyoghurt van de Oxxo in de auto richting Mexico Stad. Om Acapulco uit te komen rijden we eerst een stuk over de boulevard en nemen we vervolgens dezelfde tunnels als gisteren, deze kosten 85 pesos aan tol. Zonder noemenswaardige vertraging rijden we Acapulco uit en om 12.27 uur staan we bij de eerste tolpoort aan het begin van de tolweg naar Mexico Stad. Voordat we in Mexico Stad zijn zien we nog vier tolpoorten waarbij we in het totaal 455 pesos tol betalen.

Vooral het stuk tot Cuernavaca rijden we door erg aardige omgeving. We zien overal bergen, hier en daar een dorpje en een enkele stad. Verder valt het ons op dat er langs de weg zelf eigenlijk geen benzinepompen zitten. Tanken moet je doen op de momenten dat we weg dwars door een stad(je) loopt. Op dat moment staan er langs de kant van de weg gewoon huizen, winkels, etc. en zo hier en daar ook een benzinepomp. Wij stoppen bij een benzinepomp aan het begin van Chilpancingo en kopen bij de Oxxo die daar ook zit wat eten en drinken dat we in de auto opmaken.

De reis verloopt voorspoedig en met een tussenstop bij de Home Depot, Meike heeft gisteren haar nachtlampje kapot gegooid, zijn we om iets voor 16.30 uur weer thuis.