Dag 8: Via Guiengola terug naar Huatulco (La Crucecita)
Als we rond 7.30 uur opstaan hebben we een wat onrustige nacht achter de rug. Meike is uit haar bed gevallen en was voor de rest ook behoorlijk onrustig met als toppunt dat ze om 7.00 uur wakker was. Voor ons ontbijt gaan we weer naar het restaurant naast ons hotel, waar we de groep mensen die we hier gisterenavond zagen ook weer tegenkomen. Om iets over 9.30 uur stappen we met alle bagage in de auto om even langs de Oxxo te rijden voor wat brood en drinken voor de lunch. Hierna vertrekken we richting Guiengola.

Guiengola is een oud tempelcomplex / fort van de Zapatecas. Op basis van de niet helemaal eenduidige informatie in onze Lonely Plante en Rough Guide vermoeden we dat we zeven kilometer over een onverharde weg moeten en er dan ongeveer zijn. We hebben gisterenavond de plek waar wij vermoeden dat Guiengola ligt op Google Earth opgezocht en in onze gps gezet, dus we verwachten dat we het wel gaan vinden.
Even buiten Tehuantepec moeten we een onverharde weg naar rechts hebben. Op die plek zit ook een militaire controlepost, inmiddels de vierde die we deze vakantie zien, dus we zijn even wat voorzichtig. Maar er is niets aan de hand en we rijden zonder problemen naar het punt waar we zijn moeten. Rond 10.10 uur parkeren we daar onze auto.

Het uitzicht vanaf de plek waar we onze auto parkeren

Hier staat wel een bord met Guiengola, maar er zijn twee bospaadjes en het bord vertelt ons niet welk pad we moeten hebben. Op de gok kiezen we er eentje. Het pad gaat behoorlijk steil naar beneden en Meike vindt dat helemaal niets. Daarom besluiten we al snel het andere pad te proberen. Als we aan het begin van dit andere pad nog eens goed kijken zien we inderdaad iets vaags op de rotsen staan dat zegt dat we nu het goede pad zouden hebben.

De lopen nu over een erg aardig bergpad. Meike loopt soms zelf en soms zit ze bij Jacob op zijn nek. Na 10 minuten krijgen we het idee dat het iets meer dan een klein stukje is dat we moeten lopen. We komen een aardige meneer tegen die de bewaker of zo van Guiengola blijkt te zijn. Hij zegt dat we nog drie kilometer verder moeten lopen. Het is op dat moment 10.30 uur en we besluiten nog een stuk door te lopen maar uiterlijk om 11.00 uur om te keren.
Terwijl we over een prima bospad en door een erg mooie omgeving verder lopen wordt het langzaam maar zeker 11.00 uur. Op dat moment hebben we geen idee hoe ver het nog is, maar we vermoeden dat we nog een flik stuk verder moeten en dat als we dat doen Meike (en wij dus ook) niet zo blij meer is tegen de tijd dat we terug zijn bij de auto. Dus draaien we om en lopen we terug.

Ondanks dat we ons doel niet halen, hebben we wel een mooie wandeling

Op de terugweg komen we de bewaker weer tegen en hij vraagt ons onze namen in zijn boekje te schrijven. Ook komen we de groep mensen tegen die we al twee keer in het restaurant in Tehuantepec hebben gezien. Die zijn bezig met een spelletje of zo want een groot deel van de groep loopt in groepjes van drie tot vijf personen geblinddoekt de berg op.

Om 11.40 uur zijn we weer terug bij onze auto. Helaas hebben we ons doel niet bereikt, maar we hebben wel een mooie wandeling gemaakt. We willen nu naar een stuwdam rijden die we gisterenavond op Google Earth hebben ontdekt om daar te lunchen. Voordat we daar zijn ligt Meike echter al te slapen en de omgeving bij de stuwdam is niet bijzonder uitnodigend, dus draaien we de auto en beginnen we aan onze rit terug naar Huatulco.

Het centrale plein van Huatulco (La Crucecita)

Om 12.05 uur draaien we de verharde weg weer op en na een paar uur stevig doorrijden stoppen we om 14.10 uur voor Hotel Flamboyant in Huatulco (La Crucecita) waar we 25 uur geleden vertrokken. We krijgen precies dezelfde kamer als twee dagen geleden, maar deze keer is hij om een onduidelijke reden 50 pesos goedkoper.

De rest van de dag doen we weinig bijzonders. We gaan eerst wat drinken, liggen dan anderhalf uur in en rond het zwembad, lopen een klein rondje door La Crucecita waarbij we niet alleen een benzinepomp zien maar ook ontdekken dat er nog veel meer hotels en restaurants zijn dan die rond Plaza Principal. Verder eten we wat en stoppen we Meike en onszelf relatief vroeg in bed, iedereen (b)lijkt moe te zijn.