Dag 1: Met de auto van Mexico Stad naar Cuautla
We hebben we geen zin om ons te haasten en stappen pas na de lunch, om iets over 13.00 uur, in onze auto. Het plan is om binnendoor naar Oaxaca te rijden, maar dat willen we zeker niet in één dag doen. Sterker nog, vandaag willen we niet meer dan twee of drie uur in de auto zitten. Hierdoor is Cuautla, een plaats waarvan de Lonely Planet zegt dat er eigenlijk niets te doen is, ons doel voor vandaag.

De reis verloopt redelijk voorspoedig al laat Meike ons twee keer stoppen. De eerste keer omdat ze moet plassen en de tweede keer omdat ze heeft overgegeven. Gelukkig hebben we een koffer met schone kleren bij ons.
Verder moeten we drie keer stoppen om in het totaal 134 pesos aan tol te betalen. Ook stoppen we een paar keer om te proberen wat leuke foto's van de omgeving te maken. Vooral het laatste uur rijden we door een erg aardige berg- en bosachtige omgeving waarbij we een paar keer een bijzonder mooi uitzicht over de omringende valleien hebben.

Onderweg tussen Mexico Stad en Cuautla

Om iets over 15.00 uur checken in bij Hotel Defensa del Agua in Cuautla. Nadat we ingecheckt hebben brengen we onze spullen naar onze kamer en gaan we op een stoeltje op de binnenplaats zitten. Meike zit nog heerlijk te slapen in de auto en we hebben geen zin om haar wakker te maken, zij heeft tenslotte ook vakantie.
Dat er bij de prijs, 400 pesos voor een nacht, geen ontbijt in zit, vinden we niet erg. Strak naast het hotel zit een Italian Coffee en daar kan je volgens ons prima ontbijten. Wat erger is, is dat ze geen internet hebben. We zijn benieuwd hoe we dat gaan overleven.

De binnenplaats  van ons hotel in Cuautla
De binnenplaats van ons hotel in Cuautla

Tegen 16.30 uur is Meike alweer even wakker en vertrekken we voor een rondje door het centrum van Cuautla. En weet je wat, we vinden het veel leuker dan we hadden verwacht. Eerst komen we op een leuk pleintje, de Alameda. Daar is het gezellig druk, er zijn wat terrasjes en er staan enkele kermisattracties.
Hierna steken we de straat over en komen we bij het station van de stoomtrein. Hij rijdt één of twee dagen per maand en vandaag rijdt hij toevallig ook. Nadat we wat rondgekeken hebben komt hij net terug van een ritje. Eerst vindt Meike de fluit wel interessant, maar als de stoomtrein dichterbij komt wordt dat steeds minder, veel te veel lawaai.

De stoomtrein van Cuautla

Hierna lopen we een beetje zigzaggend naar de Zócalo. Zo komen we langs een paar marktjes etc. Het is overal behoorlijk druk. De Zócalo van Cuautla is gewoon een gezellig plein. Er gebeurt van alles en nog wat, er zijn een aantal terrasjes, er rijdt een treintje en het is lekker weer, wij vermaken ons prima.
Nu rest ons nog één ding en dat is het standbeeld van Zapata, één van de grote mannen van de Mexicaanse revolutie. Nadat Meike een poosje op de trap naar het standbeeld heeft gespeeld gaan we weer terug naar de Zócalo. Op een terrasje aan de Zócalo eten we onder het genot van live muziek een prima maaltijd, kosten 300 pesos.

Zomaar een straatje in het centrum van Cuautla

Na het eten kijken we, net als heel veel mensen, even bij een afgezet stukje van de Zócalo waar een groep mensen aan het dansen is. Hierna lopen we terug naar ons hotel waar we om 20.00 uur aankomen. We leggen Meike in bed en gaan op dezelfde stoeltjes als vanmiddag zitten. Onder het genot van een bakkie van de Italian Coffee spelen we een spelletje en als we daar geen zin meer in hebben gaan we naar bed.