Dag 19: Wandeling door natuurpark Villa Luz, de terugreis begint
Nadat we laat zijn opgestaan, Meike wordt pas om 8.20 uur wakker, en ontbeten hebben, willen we een stukje gaan wandelen. Dat willen we doen in het natuurpark, Villa Luz, dat naast ons hotel, Kolem Jaa', ligt. In dit natuurpark kan je namelijk een waterval, een oud huis / museum en een grot, Cueva de las Sardinas Ciega, bezoeken.

Als we bij de receptie van ons hotel naar de weg vragen krijgen we te horen dat we een gids mee moeten nemen en dat die pas om 10.10 uur beschikbaar is. We besluiten hier niet op te wachten en zelf wat rond te lopen, het gaat tenslotte om de reis en niet om het doel. Om 9.40 uur gaan we op pad en proberen we de waterval die we gisteren vanaf de boot gezien hebben te bereiken. Dit valt nog niet mee, ondanks dat de andere Nederlanders die hier slapen ons een beetje de weg kunnen vertellen, zij zijn er gisteren namelijk met een gids geweest.

Na wat heen en weer geloop vermoeden we het goede pad te hebben, maar even later staan we helaas voor een gesloten hek. We besluiten er niet overheen te klimmen maar terug te lopen naar een ander paadje dat we gezien hebben. Dat paadje brengt ons voor we het goed wel doorhebben terug naar ons hotel.

Een van de watervallen in natuurpark Villa Luz

Het is inmiddels bijna 10.30 uur en dus besluiten we even te gaan kijken of de gids, die om 10.10 uur beschikbaar zou zijn, er nog is. En inderdaad, er lijkt iemand op ons te wachten en een minuut later zijn we weer op weg. We lopen naar het hek waar we even geleden omgekeerd zijn. Het hek zit niet dicht met een slot of zo, maar met een U-bout. Gelukkig heeft onze gids een moersleutel bij zich waarmee hij de twee moeren van de U-bout losdraait zodat het hek open kan.

Even later staan we bovenaan de waterval en daar krijgen we van onze gids, die geen gids blijkt te zijn, een geschetst kaartje zodat we zelf het huis van / museum over Tomás Garrido Canabal en de grot kunnen vinden. We lopen verder en vinden zonder al te veel moeite beide locaties. Hierna lopen we terug en om 11.40 uur zijn we weer op onze kamer / in onze cabaña.

Ons pad door natuurpark Villa Luz

Al met al hebben we vanochtend best aardig gewandeld, al had Meike geen zin en wij geen tijd om daar veel aandacht aan te besteden. En dus had Jacob pech en Meike geluk, ze werd relatief veel gedragen. Het zwembad dat nog iets verder dan de grot zou liggen hebben we niet gezien / bereikt, we vonden dat we daar geen tijd voor hadden. Dat was wel jammer, want de Nederlanders die we hier ontmoet hebben, hebben gisteren bij het zwembad brulapen gezien.

Nadat we onze spullen hebben ingepakt, checken we uit waarbij we een extra diner en ontbijt moeten betalen, kosten 174 pesos. Gisteren hebben we voor twee personen betaald en nu moeten we nog voor Meike betalen. Vervolgens wordt onze bagage naar de boot gebracht en varen we terug naar de plek waar onze auto staat. Daar is helaas niemand om ons te helpen en dus mogen we zelf onze bagage omhoog sjouwen. Dit neemt niet weg dat we Kolem Jaa' een erg leuk hotel vinden.

Met de boot gaan we weer terug naar onze auto

Nadat we een beetje uitgezweet zijn stappen we om 12.30 uur in onze auto en 10 minuten later parkeren we die aan de rand van het centrale plein van Tapijulapa. Wij gaan eerst lunchen bij een restaurantje dat aan het plein zit. De muziek staat er Mexicaans hard, maar er zijn weinig of geen alternatieven en voor de rest ziet het er wel aardig uit. Het eten valt een beetje tegen en is voor de locatie en kwaliteit ook wat aan de dure kant, we betalen 300 pesos.

Na de lunch lopen we een rondje door Tapijulapa waarbij we met name even bij de kerk, die dicht zit, en bij de rivier rondkijken. Het dorpje ziet er heel redelijk uit, maar aan de overkant van de rivier zien we behoorlijk wat echte armoede. Tapijulapa is een zogenaamde Pueblo Magico, maar wat ons betreft is er in Tapijulapa net iets te weinig te zien / doen om daarvoor in aanmerking te komen.

Via deze hangbrug lopen we teriug naar het centrum van Tapijulapa

Later zien we trouwens dat het toch mogelijk zou moeten zijn om vanuit het dorp naar ons hotel, Kolem Jaa' te lopen. We vermoeden echter wel dat onze oversteek met de boot eenvoudiger / makkelijker is, al is het maar omdat we gezien hebben dat het personeel met een soort kabelbaantje de rivier op ongeveer dezelfde plek oversteekt als wij het met de boot hebben gedaan.

De kerk van Tapijulapa
Na ruim een half uur hebben we alles wel gezien en om 14.15 uur stappen we weer in onze auto, we willen nu naar Coatzacoalcos. Inmiddels hebben we ook ontdekt dat er eigenlijk geen echt andere weg richting Coatzacoalcos is dan de weg waarover we gisteren gekomen zijn. Dus nemen we dezelfde weg als gisteren, maar nu in tegengestelde richting. In Villahermosa volgen we de borden en niet onze gps en zo komen we redelijk soepel op de grote weg richting Coatzacoalcos.

Als we in de buurt van Coatzacoalcos komen voldoet dit wel aan de verwachtingen, we zien vooral diverse grote installaties van Pemex, de nationale oliemaatschappij van Mexico, en de wegen zijn er relatief hobbelig. Onderweg moeten we twee keer stoppen om in het totaal 82 pesos tol te betalen.

Om 17.10 uur parkeren we onze auto voor Hotel Los Andes. We hadden ons gericht op een aankomst tussen 17.00 uur en 18.00 uur dus dat is goed gelukt. Als we hadden geweten dat het zo makkelijk zou lukken, hadden we vanochtend waarschijnlijk nog iets langer gewandeld. Maar op dat moment vonden we dat geen goed plan, ook al omdat we sowieso al veel langer hebben gewandeld dan eigenlijk de bedoeling was.

We hebben via Booking.com een kamer gereserveerd en voor 770 pesos krijgen we een heel behoorlijke kamer inclusief ontbijt voor twee personen. Dat we een kamer gereserveerd hebben is niet omdat we dachten dat het hotel vol zou zitten, maar omdat we vermoedden dat dit iets goedkoper is. Bij het inchecken zien we echter op het bord bij de receptie staan dat onze kamer 740 pesos kost, dus nu willen we wel even weten hoe dat zit. Die 740 pesos is ook inclusief ontbijt voor twee personen, maar exclusief 16% btw, dus dankzij onze reservering zijn we inderdaad iets, een kleine 90 pesos, goedkoper uit dan wanneer we gewoon waren binnengelopen.

Op onze kamer trekt Meike nog even haar zwempak aan, maar echt het zwembad ingaan doet ze niet. Zoals zo vaak deze vakantie, is het water net iets te koud om echt lekker te zwemmen. Voor de rest eten we vanavond in het restaurant van het hotel. Voor de verandering is het eten deze keer beter dan verwacht. Tegen de tijd dat Meike naar bed moet, gaan we nog even op muggenjacht in onze kamer, we slaan er een stuk of vijf dood zodat Meike, en wij ook, vannacht rustig kan slapen.

Het binnenterrein van Hotel Los Andes in Coatzacoalcos

Nadat we Meike in bed hebben gelegd gaan wij nog een poosje met een bakkie koffie in de lobby zitten. Hierbij genieten we van de behoorlijk snelle internetverbinding van dit hotel, op onze kamer is trouwens ook draadloos internet. Verder valt het ons op dat er rond 22.00 uur nog behoorlijk wat mensen het hotel inkomen om in te checken.